• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403062515468
  • خبرنگار : 71381

خلاصه اخبار مجلس، ۲۵شهریور؛ انتخاب ناظر هیات رئیسه/اعلام وصول استعفای حسین‌زاده

خلاصه اخبار مجلس، ۲۵شهریور؛ انتخاب  ناظر هیات رئیسه/اعلام وصول استعفای حسین‌زاده

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (یکشنبه) بیست وپنجم شهریور ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و انتخاب جایگزین نوری قزلجه در هیات رئیسه در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

لازم به ذکر است که نوری‌قزلجه عضو ناظر هیات رئیسه مجلس بود که با رای اعتماد نمایندگان وزیر جهاد کشاورزی شد.

در جریان این جلسه از بین ۸ کاندیدای انتخابات ناظر هیات رئیسه مجلس، عباس گودرزی انتخاب شد و  رئیس مجلس اعلام کرد: آقای عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد با ۸۹ رای از مجموع ۲۶۲ رای به عنوان عضو ناظر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است.

سپس عباس گودرزی سپس طبق آیین نامه سوگند یاد کرد.

در همین جلسه استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس اعلام وصول شد و قالیباف اعلام کرد که طبق آیین‌نامه مجلس تقاضای استعفا یک هفته بعد از اعلام وصول در دستور قرارمی گیرد.

در تذکری آیین‌نامه‌ای در همین ارتباط نیز حجت الاسلام علیرضا سلیمی، از انتشار حکم انتصاب عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه به عنوان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم پیش از تقاضای استعفای او از نمایندگی مجلس انتقاد کرد.

محمدباقر قالیباف همچنین در بخش هایی از نطق پیش از دستور خود در صحن علنی امروز مجلس تاکید کرد : نمایندگان مجلس موفقیت دولت را موفقیت نظام و مردم می‌دانند و کمک به دولت برای حل مسائل مردم را در چارچوب‌های قانونی، وظیفۀ خود تعریف می­‌کنند که این رویکرد در رأی اعتماد به کابینه خود را نشان داد.

 به گفته حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در جلسه غیر علنی امروز نمایندگان نیز با توجه به  دسیسه برخی کشورهای اروپایی، مجلس شورای اسلامی به صراحت اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تسلیحات بالستیک به هیچ کشوری نداده و نخواهد داد. این سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

ناطقین مجلس

نوروزی: از ظرفیت نخبگان گلستان در دولت استفاده شود

میرزایی: دولت و مجلس راه‌های برون رفت از مشکلات موجود را شناسایی کنند

ستوده: کد ۱۹ مانع جذب معلمان جدید شده است

انتقاد سلیمی از حضور فرزندان مسئولین در سفرها و جلسات رسمی

زارعی: دولت مشکل بدهی انباشته شده گاز، آب و برق مدارس را حل کند

چراغی: اقدامات رژیم صهیونسیتی بی‌جواب نخواهد ماند

***

در ادامه جلسه علنی امروز،  کلیات گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تامین اجتماعی بررسی و تصویب شد و بعد از تصویب کلیات، جزییات طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تامین اجتماعی نیز به تصویب رسید.

در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کار نیز قالیباف در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی توضیحاتی درخصوص روند بررسی این طرح‌ها ارائه کرد و گفت: این طرح در مرکز پژوهش‌ها و معاونت قوانین و کمیسیون های مربوطه با دقت بررسی شده است.

نمایندگان همچنین با کلیات طرح اصلاح بندی از آیین‌نامه داخلی مجلس مخالفت کردند که در آن روند عضویت اعضای هیات رئیسه در کمیسیون‌های تخصصی را تغییر می‌داد.

کلیات این طرح با ۱۴۷ رای موافق، ۵۵ نماینده رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ رای به تصویب نرسید؛ اصلاح آیین‌نامه داخلی به دو سوم رای نمایندگان احتیاج دارد.

قسیم عثمانی سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در توضیح این طرح گفت: در آیین نامه داخلی صرفا رئیس مجلس از نداشتن کمیسیون مستثنی بود. با این مصوبه هیئت رئیسه نیز لازم به عضویت در کمیسیون نیست و اینگونه هیئت رئیسه به امور نمایندگان بهتر رسیدگی خواهند کرد و نمایندگانی که هنوز کمیسیون ندارند می‌توانند به کمیسیون تخصصی خود بروند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

ذاکر: هفته وحدت به معنای درکنار هم قرار گرفتن برای حل مشکلات مردم است

فلاحی: اهمال‌کنندگان در اجرای قانون به صلابه کشیده شوند

هشدار نماینده زابل درباره حقابه هامون

مالکی: پزشکیان به اظهارات روس‌ها در مورد زنگزور ورود کند

شریعتی: برای رفع ناترازی بنزین نیازی به افزایش قیمت نیست

حسین‌پور: دیپلماسی مرزی مورد توجه دولت قرار بگیرد

پاکمهر: مطالبات کشاورزان پرداخت شود

ابراهیم‌پور: وزارت آموزش و پرورش وضعیت معلمان را تعیین تکلیف کند

احمدی: تذکرات لازم به روس‌ها بابت اظهاراتشان داده شود

فلسفی: تا پایان شهریور باید همه مطالبات کشاورزان تسویه شود

نجفی: دولت از واردات برنج جلوگیری کند

نماینده لامرد: باید شأن نمایندگان برای ملاقات با وزرا حفظ شود

ابراهیمی: دولت در انتخاب استانداران و مدیران به آرا و نظرات استان‌ها توجه کند

موسوی: دهیاران نیازمند به کارگیری به صورت تمام وقت و پرداخت کامل حقوق هستند

رسایی: افزایش حقوق باید متناسب با تورم باشد

تذکر نماینده قصرشیرین درباره وام ازدواج جوانان

فاطمی: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف شود

لاهوتی: باید همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود

***

در جریان جلسه علنی امروز در انتخابات های جداگانه اعضای ناظر مجلس در شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، ناظران مجلس در شورای ملی تامین مالی تولید و زیر ساخت‌ها،‌ عضو ناظر مجلس در شورای فقهی،‌  ناظران مجلس در کارگروه اجرای قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی،‌ ناظران مجلس در شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان،‌اعضای هیأت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها، ناظران مجلس در شورای رقابت،‌ ناظران مجلس در هیات واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیردولتی مشخص شدند.

همچنین سید مرتضی محمودی نماینده مردم تهران با ۱۳۱ رای و قاسم روانبخش نماینده مردم قم با ۱۱۶ رای برای عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تعیین شدند.

در ادامه جلسه علنی، انتخابات هیات رئیسه گروه دوستی پارلمانی ایران با روسیه، قرقیزستان و اردن در مجلس دوازدهم برگزار شد و ابراهیم رضایی رئیس گروه دوستی پارلمانی و فرشاد ابراهیم پور و مهدی طغیانی نیز به عنوان ۲ نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی روسیه، قرقیزستان و اردن انتخاب شدند.

همچنین ۱۱ لایحه دولت برای بررسی در مجلس به صورت عادی اعلام وصول شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha