• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403062515421
  • منبع : مطبوعات

جان‌ و جام!

جان‌ و جام!

با وجود اینکه اظهارات متفاوت و البته متناقضی درباره دلایل درگذشت هوادار قدیمی ملوان در دیدار با سپاهان مطرح شده اما هنوز به‌درستی مشخص نیست چه کسی مقصر این اتفاق تلخ است.

به گزارش ایسنا، وطن امروز نوشت: تیم‌های فوتبال سپاهان و ملوان در هفته چهارم لیگ برتر جمعه‌شب ۲۳ شهریور در ورزشگاه فولادشهر اصفهان رو در روی هم قرار گرفتند که این بازی در پایان با نتیجه یک بر صفر به سود سپاهان به پایان رسید تا شاگردان ژوزه مورایس به چهارمین پیروزی متوالی خود در لیگ برتر دست یابند و در صدر جدول باقی بمانند اما در حاشیه این دیدار متاسفانه اتفاق تلخی رخ داد؛ حدود دقیقه ۲۵ بازی یکی از هواداران تیم ملوان دچار عارضه قلبی می‌شود و تلاش عوامل اورژانس و پزشکان برای نجات جان این فرد بی‌نتیجه می‌ماند و در نهایت این هوادار دعوت حق را لبیک گفت و جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. پس از این اتفاق حرف و حدیث‌های زیادی در فضای مجازی مطرح شد که فضای فوتبال کشور را رو به التهاب برد.

یکی از هواداران حاضر در ورزشگاه در این باره گفت: حدود دقیقه ۳۰ بازی سپاهان - ملوان بود که مرحوم مرتضی خائفی روی زمین افتاد. فریاد زدیم دکتر و آمبولانس بیاید اما پزشک بالا نیامد. پزشکان کم‌کاری کردند و ماموران بیشتر باعث وقوع این اتفاق شدند. آمبولانس کنار زمین بود و می‌توانستیم مرحوم خائفی را راحت به آمبولانس برسانیم اما ماموران به ما گفتند باید مرحوم خائفی را به آمبولانس پشت ورزشگاه منتقل کنیم. مرحوم خائفی را از ورزشگاه خارج کردیم اما سرگردان شدیم و دوباره به داخل ورزشگاه برگشتیم. پزشک ملوان در آمبولانس کنار زمین با دست به این هوادار شوک وارد کرد و نفس داد. مرحوم خائفی را در ادامه بیمارستان منتقل کردند اما از دنیا رفت.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که داوود رفعتی، ناظر بازی اظهارات دیگری را بیان کرد: دقیقه ۲۵ بازی دیدم سکوهای هواداران تیم ملوان شلوغ شد. بلافاصله همراه با فرمانده پلیس به آن سمت رفتیم. دیدم تکنیسین اورژانس بالا رفت، بدون اینکه با من هماهنگ کند. به ۲ دقیقه نرسید که ۲ نفر پایین آمدند. یک نفر را با برانکارد بردند و دیگری توسط پزشک ورزشگاه احیا شد. نفری که فوت کرد یک بار در آمبولانس احیا شد. بیمارستان تا ورزشگاه ۳-۲ دقیقه فاصله داشت. بلافاصله آن مرحوم به بیمارستان شهید مطهری فولادشهر منتقل می‌شود. تا جایی که اطلاع داشتم، او تا دقیقه ۷۲ نیز زنده بود.

* تمام تمهیدات برای برگزاری دیدار سپاهان - ملوان اندیشیده شده بود

علی طاهری، رئیس هیات فوتبال استان اصفهان در رابطه با اتفاق تلخی که در ورزشگاه فولادشهر رخ داد، در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: اول از همه باید درگذشت این هوادار را خدمت جامعه فوتبال و باشگاه ملوان تسلیت عرض ‌کنم. این دیدار در بالاترین سطح فوتبال ایران برگزار شد. داوود رفعتی که ناظر این بازی بود یکی از بهترین ناظرهای فوتبال کشور است و باشگاه میزبان هم که سپاهان بود یک باشگاه حرفه‌ای است و تمام تمهیدات را برای برگزاری این دیدار اندیشیده بود. او ادامه داد: آمبولانس موجود در ورزشگاه تمام تجهیزاتی را که لازم باشد داشت و بعد از اتفاقی که برای هوادار ملوان رخ می‌دهد، آمبولانس داخل زمین که مختص بازیکنان و اعضای تیم‌هاست برای این هوادار آورده می‌شود؛ اگر برای هواداری مشکلی رخ دهد باید آمبولانس‌های بیرون از زمین به کار گرفته شوند اما با همه این تفاسیر، از آنجا که جان هوادار بسیار ارزشمند بود، ناظر بازی (رفعتی) در آن لحظه دستور می‌دهد همان آمبولانسی که مختص بازیکنان و اعضای تیم‌هاست بلافاصله برای این هوادار آورده شود. طاهری تصریح کرد: پس از این کار هوادار ملوان داخل آمبولانس قرار داده می‌شود و کارهای پزشکی روی این عزیز توسط تکنیسین‌های آمبولانس انجام می‌شود و پس از آن آمبولانس راهی بیمارستان شهید مطهری می‌شود. همان‌طور که می‌دانید فاصله ورزشگاه فولادشهر با بیمارستان شهید مطهری زیاد نیست و بلافاصله هوادار ملوان تحویل پزشکان بیمارستان می‌شود اما متأسفانه تلاش آنها هم جواب نمی‌دهد و این هوادار فوت می‌کند.

* جزئیات جدید از مرگ ناگهانی

یکی از هواداران ملوان که در ورزشگاه حاضر بود درباره این حادثه نامه‌ای را به مطبوعات نوشت. در این نامه آمده است: مرتضی خائفی با بیش از ۶۰ سال سن از تیفوسی‌های ملوان محسوب می‌شد که برای تماشای این مسابقه با اتوبوس حامل هواداران این تیم خودش را به فولادشهر رسانده بود. اصرار اطرافیان هم برای منصرف کردن او از حضور در اصفهان بی‌فایده بود و به‌رغم رنج بردن از بیماری قلبی، مثل همیشه در استادیوم محل برگزاری مسابقه تیم محبوبش حضور داشت. نیمی از دقایق مسابقه در نیمه اول سپری شده بود که هیاهوی هواداران خبر ناگواری را مخابره می‌کند؛ آقا مرتضی دچار ایست قلبی شده است. لحظات جان می‌کنند. آمبولانس کجاست؟ در حدفاصل رسیدن آمبولانس به بیمار، اعضای تیم ملوان که بخوبی مرتضی را می‌شناسند و از بیماری او مطلع هستند، از دکتر تیم می‌خواهند خودش به سمت سکوها برود اما به گفته شاهدان، مطلع کردن دکتر صیاد، صحبت با ناظر مسابقه و ترک نیمکت و حضور او روی سکوها وقت زیادی می‌برد. در همین زمان هم مازیار زارع با اطلاع از موضوع، اصرار به قطع مسابقه دارد که داوود رفعتی، ناظر بازی چنین اجازه‌ای نمی‌دهد؛ موضوعی که مازیار زارع در کنفرانس مطبوعاتی خود نیز به آن اشاره می‌کند و حتی در جریان مسابقه چندین بار با یادآوری مسابقه گرانادا و اتلتیکو که بعد از مرگ هوادار در جریان مسابقه قطع شد، از رفعتی درخواست لغو مسابقه را می‌کند. بعد از انتقال هوادار بی‌جان ملوان به آمبولانس، پزشک ملوان به همراه یک پزشک‌یار مشغول احیای بیمار می‌شوند اما این کار بی‌فایده است. قلب از کار افتاده. بیمار بلافاصله به اورژانس بیمارستان فولادشهر اعزام می‌شود اما روح او زمین را ترک کرده و دیگر به کالبدش باز نخواهد گشت. این آخرین اطلاعات از مرگ دلخراش هوادار انزلی‌چی است؛ تیمی که سال‌هاست نه به خاطر جام‌های به دست آورده و به دست نیاورده، بلکه به خاطر شور همیشگی هوادارانش ورد زبان‌ها بوده؛ هوادارانی که سفر تلخ به فولادشهر را از یاد نخواهند برد.

***چرا بازی را قطع نکردی؟

اما همه مساله در نهایت یک چیز است: چرا رفعتی بازی را قطع نکرد؟ نمونه‌های فراوانی در فوتبال جهان است که در چنین مواقعی به صرف اتفاق برای هوادار، بازی قطع می‌شود. بی‌توجه به اینکه چه سرنوشتی در انتظار آن هوادار است، در این مواقع به احترام جان انسان‌ها می‌شود مسابقه فوتبال را به صورت موقت تعطیل کرد. چه ایرادی دارد مسابقه بیفتد به روز بعد؟ مساله جان انسان‌هاست. مگر یک جام چه ارزشی دارد؟ تهش یک مسابقه فوتبال است. مگر جنگ است؟ مگر صحبت خاک و از دست رفتن آن است؟ عوامل برگزاری مسابقه تا اطلاع ثانوی همه محروم شدند و بی‌تردید با توجه به این حادثه تلخ، عواقب سنگینی منتظر آنهاست تا درس عبرتی باشد برای سایر ناظران که بفهمند و بدانند یک مسابقه فوتبال برابر جان آدمی هیچ ارزشی ندارد. تکرار می‌کنیم هیچ ارزشی ندارد. داوود رفعتی دچار اشتباه بزرگی به عنوان ناظر شد و شاید این مرگ به بهای پایان کار او در فوتبال ایران باشد. جریحه‌دار شدن افکار عمومی کم ‌اشتباهی نیست. هیچ دلیلی برای ادامه بازی وجود نداشت. وقتی جان یک هوادار به خطر می‌افتد باید ناظر بازی، آن مسابقه را قطع کند و همه امکانات حاضر در ورزشگاه را در اختیار آن فرد قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha