• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403062515408
  • خبرنگار : 50214

رئیس انجمن کاشی و سرامیک استان:

پایانه صادراتی کاشی و سرامیک یزد امسال به بهره‌برداری می‌رسد

پایانه صادراتی کاشی و سرامیک یزد امسال به بهره‌برداری می‌رسد

ایسنا/یزد رئیس انجمن کاشی و سرامیک استان یزد با اشاره به اینکه ۵۰ درصد کاشی و سرامیک کشور در یک دایره ۳۰ کیلومتری در محدوده شهرستان‌ میبد و محور اردکان و اشکذر تولید می‌شود، گفت: بهره‌برداری از پایانه صادراتی کاشی و سرامیک نقش مؤثری در ثبات قیمت حمل دارد.

«مرتضی صفدری‌زاده» در دیدار با مدیران شرکت‌های صنعت کاشی و سرامیک اظهار کرد: صنعت کاشی و سرامیک با دو واقعیت بیرونی و درونی مواجه است که متولیان صنعتی قدرتی برای تغییر شرایط بیرونی ندارند از جمله این شرایط ناترازی انرژی، ناترازی منابع بانکی، سرمایه در گردش و عدم توسعه به موقع بازارها تحت تاثیر دیپلماسی کشور از جمله عدم سویفت است.

وی افزود: در این شرایط نیاز است که منابع داخلی و درون‌سازمانی صنعت کاشی و سرامیک خود را به روز کنیم و متناسب با شرایط موجود به ارتقا بهره‌وری، کاهش هزینه و قیمت تمام شده، بهبود کیفیت، مدیریت منابع انسانی و ارتقا ماشین آلات بپردازیم.

رئیس انجمن کاشی و سرامیک استان با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم تا نظام واحدی از رتبه‌بندی صنایع کاشی و سرامیک استقرار دهیم، گفت: با توجه به اینکه تنوع کالایی در حوزه کاشی و سرامیک بالاست و قیمت‌ها نیز بسیار متنوع و زیاد است اجرای این نظام رتبه‌بندی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یک کاشی ۶۰ درصد با قیمتی در رنج ۱۰۰ تا ۲۰۰ متغیر در بازار دیده می‌شود که شاید به واسطه تنوع کیفیت، عدم مدیریت مالی صحیح و حضور موثر در بازار است، اگر صنعت کاشی و سرامیک رقبای خود را نبیند و جهت ارتقا سطح مدیریتی و منابع انسانی جدی نشود رقبای ضعیف کل صنعت کاشی و سرامیک را به پرتگاه سوق می‌دهند و آن را به چالش می‌کشانند.

صفدری‌زاده با بیان اینکه مدل ارزیابی efq تعریف شده یک مدل منعطف است بیان کرد: این مدل قصد ارائه مدل خاص یا برتری تصنعی ندارد بلکه به دنبال این هستیم که واحدهای در هر وضعیتی قرار دارند برای بهبود آن تلاش کنند.

وی گفت: مشروعیت بخشی و مقبولیت این طرح را در صنعت کاشی و سرامیک شاهد هستیم، از این دست طرح‌های efq و جایزه تعالی کمتر از ۲۵ درصد در جهان مورد استقبال قرار می‌گیرد اما این طرح در ایران با استقبال بالای ۵۰ درصدی صنعتگران همراه بوده است.

صفدری‌زاده با بیان اینکه برای اجرای این طرح بزرگ نیاز به همراهی و مشارکت بخش‌های مختلف است، گفت: مجموعه اتاق بازرگانی، صمت یزد و شهرک‌های صنعتی حمایت خوبی داشتند و پیش‌بینی شده است منابع برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و برگزاری دوره برای سال اول ۱۰ میلیارد تومان باشد.

رئیس انجمن کاشی و سرامیک استان با اشاره به برپایی نمایشگاه کاشی و سرامیک در آبان ماه، ادامه داد: در نمایشگاه آینده که با رویکرد توسعه بازار دنبال می‌شود، از طریق سازمان توسعه تجارت و سایر بخشهای مربوطه باید برای توسعه بازار همت کرد.

وی گفت: واحدهای خوب صنعتی حاشیه امنی برای فروش دارند، واحدهای دیگر متوسط و در کف جدول تولید باید خود را متعهد به تعالی و رشد بدانند.

صفدری زاده با اشاره به ایجاد پایانه صادراتی کاشی و سرامیک، گفت: تاکنون پایانه صادراتی پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است، برنامه ما این بود که در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد اما عملیات اجرایی برای زیرساخت برق طولانی شده است.

وی با بیان این که شهرستان میبد به عنوان قطب صنعت سرامیک در ایران است، گفت: حدود ۵۰ درصد تولید کاشی و سرامیک در یک دایره ۳۰ کیلومتری در شهرستان میبد، اردکان و اشکذر انجام می‌شود.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: بنابراین ایجاد پایانه صادراتی برای این محدوده جهت انتقال کاشی و سرامیک تولید شده به مبادی ورودی و مرزها بسیار مورد نیاز بود و یک فرصت برای کاهش یا ثبات هزینه حمل دارد زیرا قیمت ریل از ابتدای سال تا انتهای سال یک نرخ ثابتی دارد.

وی گفت: در حال حاضر هزینه‌های حمل بار برای واحدها با توجه به اینکه نرم کامیون‌ها در فصل برداشت صیفی جات در جیرفت دو برابر قیمت می‌شود و یا اگر باری در بندر اعلام شده باشد مشکل‌ساز است و لذا پایانه صادراتی بار در تأمین زیرساخت‌های حمل برای ما تأثیرگذار است.

صفدری‌زاده در پایان نیز عنوان کرد: مجموعه بازار سرامیک یزد سعی کرده است در یک فضای مطلوب و باکلاس، بازار کاشی و سرامیک را ایجاد و پرزنت کند، این بازار به عنوان نمایشگاه دائمی می‌تواند نمای کاملی از وضعیت کاشی و سرامیک استان را به مهمانان خارجی نیز ارائه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha