• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403062515356
  • خبرنگار : 50212

معاون دانشجویی دانشگاه مطرح کرد

بازسازی و بهسازی خوابگاه‌های دانشگاه اراک/اعتبارات تغذیه، پای ثابت مشکلات

بازسازی و بهسازی خوابگاه‌های دانشگاه اراک/اعتبارات تغذیه، پای ثابت مشکلات

ایسنا/مرکزی معاون دانشجویی دانشگاه اراک گفت: اعتبارات دانشگاه‌های دولتی به ویژه در حوزه تغذیه بسیار ناچیز و ناکافی است.

حسین مستعان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ظرفیت خوابگاهی دانشگاه اراک در مجموع دختران و پسران حدودا ۳۲۰۰ نفر در هفت خوابگاه است که سه خوابگاه ویژه دختران شامل خوابگاه شهید فخری‌زاده با ظرفیت تقریبی ۴۸۰ نفر، خوابگاه شهید بابایی در سایت سردشت با ظرفیت تقریبی ۶۰۰ نفر با وسعت ۱۸ هزار متر مربع با زیرساخت‌هایی نظیر سالن بدنسازی، زمین ورزشی روباز، سالن انرژی پلاس شامل دستگاه هایی نظیر بازی های کامپیوتری، بازی‌های فوتبال دستی، میز تنیس، سالن مطالعه، لابی‌های استراحت و ... و خوابگاه الزهرا(س) با ظرفیت تقریبی ۹۳۰ نفر در متراژ ۵۰ هزار مترمربع شامل زمین چمن ورزشی، سالن ورزشی سرپوشیده چند منظوره، سالن بدنسازی، تنیس، باشگاه بدنسازی، گیم‌نت‌های پیشرفته، سالن مطالعه و ... است که خوابگاه سوم در سطح شهر قرار دارد.

وی بیان کرد: خوابگاه شهید رضایی پسران نیز واقع در سایت سردشت با ظرفیت تقریبی ۳۰۰ نفر، خوابگاه امیرکبیر نیز در مرکز شهر با ظرفیتی بالغ بر ۴۵۰ نفر مشتمل بر سالن ورزشی چند منظوره، سالن مطالعه و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز، خوابگاه فاطمیه با ظرفیت تقریبی ۱۵۰ نفر در مرکز شهر و خوابگاه شهید فاطمی در سایت سردشت با ظرفیت ۱۲۰ نفر در اختیار دانشجویان پسر است ضمن اینکه دانشجویان اتباع هم می‌توانند در خوابگاه شهید فاطمی اسکان پیدا کنند.

ارائه خدمات ورزشی و مشاوره

معاون دانشجویی دانشگاه اراک در خصوص خدمات خوابگاهی گفت: علاوه بر خدمات ورزشی که با فراهم کردن زیرساخت های ورزشی ارائه می‌شود خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های تحصیلی، آموزشی، فردی، آسیب های اجتماعی و ... توسط مشاوران و مددکاران مجرب و کارآزموده به تمامی دانشجویان از ساعات بعدازظهر تا پاسی از شب ارائه می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه دانشجویان در سنین حساس بین ۱۸ تا ۲۵ سالگی قرار دارند و احتمال دارد تحت تاثیر آسیب های اجتماعی مختلف و اختلالات روانشناختی قرار بگیرند ارائه‌ خدمات روانشناختی مستمر ضرورت دارد البته این خدمات در ایام امتحانات به صورت شبانه روزی است تا دانشجویان بتوانند در مسیر صحیح سبک زندگی سالم و آموزش صحیح قرار بگیرند.

وی در خصوص شرایط استفاده دانشجویان از خوابگاه نیز گفت: در مهرماه سال ۱۳۹۹ پس از جذب دانشجو، به دلیل همزمانی با شرایط کرونایی، تحصیل دانشجویان از بهمن ماه آغاز شده و در این مدت ظرفیت دانشگاه برای تحصیل و استفاده از خدمات رفاهی و دانشجویی بلااستفاده مانده است. هم اکنون دانشجویان آن مقطع در ترم هشت تحصیل می‌کنند و در سنوات مجاز تحصیلی و رفاهی هستند و دانشجویی در مهرماه ۱۴۰۳ فارغ التحصیل نمی‌شود بنابراین دانشگاه خروجی ندارد، از طرفی هم نمی‌تواند پذیرش جدیدی نداشته باشد لذا سعی شده ظرفیت پذیرش ورودی دانشگاه تا حدودی کاهش یابد تا مشکلات تعدیل یابد و در حوزه ظرفیت خوابگاهی نیز مشکلی بوجود نیاید.

مستعان ادامه داد: به دلیل محدودیت ظرفیت خوابگاهی متاثر از این موضوع و محدودیت ایجاد شده، از ارائه خدمات خوابگاهی به دانشجویانی که سنوات غیرمجاز تحصیلی دارند یا دانشجویانی که محل سکونت آنها نزدیک به شهر اراک بوده و تردد برای آنها آسان است در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معذور هستیم.

وی در ادامه با اشاره به محدودیت های بوجود آمده در ارائه خدمات خوابگاهی دختران گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده و اضافه کردن تخت در اماکن جدید، محدودیت‌های بوجود آمده در نتیجه افزایش جمعیت دانشجویی در سال تحصیلی جدید را برطرف خواهیم کرد.

مستعان همچنین گفت: مشکل بوجود آمده محدودیت خوابگاهی به دلیلی که گفته شد در نیم سال اول تحصیلی خواهد بود و با شروع ترم بعدی این مشکل حل خواهد شد. البته دانشگاه در نظر دارد یک ظرفیت خوابگاهی جدید را با تغییر کاربری تعدادی از ساختمان‌ها و تبدیل آن به خوابگاه با زیرساخت مناسب مورد بهره‌برداری قرار دهد.

افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره خوابگاه

وی در خصوص نرخ اجاره بهای خوابگاه نیز گفت: نرخ اجاره بها هر ساله توسط صندوق رفاه دانشجویان که زیرمجموعه سازمان امور دانشجویان و وزارت علوم است تعیین می‌شود و امسال هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان براساس مجوزهایی که از وزارت علوم و شورای اجتماعی کشور داشتند، اجاره بها را به میزان ۲۵ درصد افزایش داد و به نوعی اجاره بها از ماهانه ۶۰ هزار تومان تا نهایتا ۲۰۰ هزار تومان بسته به سطح کیفی خدمات خوابگاهی و تعداد نفراتی که در اتاق هستند تغییر پیدا خواهد کرد.

وی گفت: در تابستان سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و حتی در سال تحصیلی گذشته به صورت محدودتر، بازسازی خوابگاه‌ها و افزودن امکانات رفاهی و به طور کلی ارتقای سطح خدمات به صورت جدی در دستور کار دانشگاه قرار داشته و مواردی نظیر ارتقای موتورخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، رنگ آمیزی اتاق‌ها، افزودن تخت‌های جدید با استانداردهای لازم و دارای ایمنی کافی و خدمات مختلف انجام شده و در تابستان امسال شدت گرفته است و در تمامی خوابگاه‌ها به ویژه خوابگاه‌های دختران ارتقای زیرساخت‌ها و نوسازی ادامه دارد.

پیگیری ساخت خوابگاه متاهلی

معاون دانشجویی دانشگاه اراک با اشاره به اینکه این دانشگاه در حال حاضر نمی‌تواند خدمات خوابگاهی برای متاهلین ارائه دهد، گفت: زمینی توسط یک خیر اراکی به متراژ ۴۰۰ متر مربع به دانشگاه اهدا شده است و در صدد هستیم با اخذ مجوز، خوابگاه ویژه متاهلین را در سطح شهر و در مجاورت پردیس دانشگاه احداث کنیم.

وی در خصوص ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیز گفت: مرکز بهداشت و سلامت دانشجویان مستقر در پردیس مرکزی دانشگاه و سایت سردشت خدمات پزشکی عمومی، سلامت و بهداشت، دندانپزشکی ارائه می‌دهد و در ایامی از سال که بیماری‌های فصلی شیوع پیدا می‌کند تلاش شده است که با استقرار دائم پزشک، خدمات درمانی ارائه شود ضمن اینکه بازدیدها و رصد مستمر مرکز بهداشت در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: برای اولین بار در سال گذشته کلیه خوابگاه‌های دانشجویی به دستگاه های آب تصفیه صنعتی مجهز شده و دانشجویان از آب سالم و با کیفیت بهداشتی استفاده می‌کنند.

وی در خصوص همکاری با خوابگاه‌های بخش خصوصی نیز گفت: در حال حاضر سه خوابگاه خصوصی در سطح شهر فعالیت دارند که از این تعداد دو خوابگاه فاقد مجوز لازم هستند اما در سال‌های گذشته به دلیل پافشاری های انجام شده، برخی دانشگاه‌ها بجز دانشگاه اراک از ظرفیت این خوابگاه ها استفاده کردند ولی دانشگاه اراک به دلیل عدم برخورداری این خوابگاه ها از مجوزهای لازم امکان استفاده از آنها برای دانشجویان را ندارد.

راه اندازی یک سلف جدید/تغییر قیمت غذا

مستعان همچنین گفت: سه آشپزخانه یا سلف، خدمات غذایی را به دانشجویان ارائه می‌دهد البته امسال یک سلف دیگر با توجه به افزایش جمعیت ترم جدید به ظرفیت آشپزخانه و ارائه خدمات به دختران دانشجو، اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در هر وعده غذایی دانشجویان حداقل حق انتخاب از بین دو نوع غذا را دارند، اظهار کرد: هزینه غذا برای غذاهای کم هزینه، متوسط هزینه و پرهزینه متفاوت است و در سال گذشته نرخ غذا به ترتیب پنج هزار، هشت هزار و ۱۰ هزار تومان بوده است که این میزان در سال تحصیلی جدید به هفت هزار و ۵۰۰ تومان، ۱۲ هزار تومان و ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

معاون دانشجویی دانشگاه اراک در خصوص نظارت دستگاه های مرتبط با بهداشت سلف سرویس‌ها نیز گفت: کارشناسان تغذیه مستقر در آشپزخانه و سلف، کارشناسان مرکز بهداشت و اداره سلامت دانشگاه به صورت روزانه و مرتب بر عملکرد سلف سرویس‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها نظارت کافی دارند و علاوه بر آن مرکز بهداشت استان نیز بازدیدهای دوره ای را دارد.

اعتبارات موجود جوابگوی نیاز بسیاری از دانشگاه‌های کشور نیست

وی گفت: متاسفانه اعتبارات موجود جوابگوی نیاز بسیاری از دانشگاه‌های کشور نیست و دانشگاه دولتی اراک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بیش از ۹۰ درصد بودجه دانشگاه ها صرف حقوق و دستمزد می‌شود در حالی که سایر هزینه‌های جاری مثل آب، برق، گاز و... و. هزینه‌های خدمات عمومی نیز متوجه دانشگاه است.

وی ادامه داد: اعتبارات مربوط به حوزه تغذیه بسیار ناچیز است به گونه‌ای که ما همواره با مشکل تامین اعتبار برای فراهم ساختن مواد اولیه تهیه غذا و دستمزد پیمانکاران مواجه هستیم.

اعتبارات تغذیه، پای ثابت مشکلات دانشگاه

وی افزود: پای ثابت مشکلات دانشگاه، اعتبارات مربوط به تغذیه است و با یک درجه شدت کمتر، محدودیت اعتبارات در حوزه خوابگاه‌ها نیز وجود دارد چرا که این میزان اعتبارات جوابگوی حدود ۳۲۰۰ نفر دانشجوی خوابگاهی در حوزه تعمیرات و نگهداری نیست، اما در تلاش هستیم از ظرفیت‌های مختلف و نیز خیرین بتوانیم بخشی از محدودیت ها را برطرف کنیم.

وی در خصوص تعداد دانشجویان گفت: دانشگاه اراک حدود هفت هزار دانشجو دارد که بین ۶۵ الی ۷۰ درصد را جمعیت دانشجویی دختر و مابقی را پسران تشکیل می‌دهند.

معاون دانشگاه اراک گفت: «دانشگاه آینده یک زیست بوم زندگی بر مدار دانایی و تحول» شعار دانشگاه اراک است و معاونت دانشجویی در تلاش است که تمام ابعاد لازم برای یک زیست سالم دانشجویی را مهیا کند. توجه به سلامت جسم، روح و روان دانشجویان و ارائه خدمات و رفاهیات با رضایت نسبی، از اولویت هاست. خوابگاه‌ها و سراهای دانشجویی را صرفا یک مکان استراحت دانشجویی تلقی نمی کنیم بلکه این اماکن به عنوان یک زیست بوم با تمامی ابعاد شخصیتی دیده شده تا ابعاد روحی و روانی همراه با بعد جسمانی دانشجویان رشد پیدا کند و سال‌های حضور آنها در فضای دانشگاه بتواند دانشجویان را آماده کسب مسئولیت‌های خطیر در کشور کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha