• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403062515343
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

وجود ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در سیستان و بلوچستان

وجود ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: این استان دارای ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو است.

غلامی در گفت وگو با ایسنا، افزود: دریای عمان و شرایط اقلیمی، ظرفیت‌های کم‌نظیری را به لحاظ آبزی‌پروری ایجاد کرده که می‌تواند محور توسعه منطقه به لحاظ ایجاد اشتغال و توسعه اجتماعی و امنیتی در سطح منطقه‌ایی و حتی ملی قلمداد کرد.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در ادامه بیان کرد: توسعه آبزی‌پروری با نگاه صیانت از محیط‌زیست و به‌نوعی کمک‌کننده به گردشگری نیز می‌تواند محسوب شود و در مقایسه با سایر صنایع با کمترین سرمایه‌گذاری و کمترین مخاطره برای محیط‌ زیست، می‌تواند اهداف اقتصادی، اشتغال، توسعه فرهنگی و اجتماعی منطقه و بعضاً کشور را تأمین کند.

وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری علی‌رغم مشکلات فراوان از جمله ۲ مرتبه سیلابی که در اواخر سال گذشته و اول امسال رخداد و موجب تخریب زیرساخت‌های مراکز تکثیر و مجتمع‌های تولید میگوی استان شد و از طرفی کاهش شوری آب‌های ساحلی و تاخیر یک‌ماهه در زمان ذخیره‌سازی را به دنبال داشت، در ۲ مجتمع پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر و کشت و صنعت مکران در منطقه گوردیم ذخیره‌سازی انجام شده که مجتمع پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر در تعداد ۶۲ مزرعه با سطح زیر کشت حدود ۹۶۰ هکتار، تعداد ۱۲۸ میلیون قطعه پست لارو ذخیره‌سازی صورت پذیرفته است.

وی گفت: همچنین پیش‌بینی می‌شود در کراپ دوم مجتمع کشت و صنعت مکران با سطح زیر کشت حدود ۶۵ هکتار (تعداد ۴ مزرعه) حدود ۲۰۰ تن میگو برداشت و در پایان برآورد می‌شود در سالجاری از مجموع هزار و ۱۶۵ هکتار سطح زیر کشت پیش‌بینی‌شده مزارع پرورشی استان، حدود سه هزار تن میگو برداشت شود که سطح زیر کشت نسبت به سال زراعی ۱۴۰۲ حدود ۱۵ درصد و میزان تولید حدود ۳۰ درصد رشد خواهد داشت.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: فصل پرورش میگو در استان از فروردین‌ماه آغاز و بازه زمانی برداشت از سطح مزارع پرورش میگوی سایت گواتر از اوایل مردادماه تا اواسط شهریورماه است که محصول تولیدی از اوایل مردادماه تا اواخر اسفندماه روانه بازار مصرف می‌شود.

وی با بیان چالش‌ها، تهدیدها و مشکلات حوزه آبزی‌پروری استان که توسط امور اراضی انجام شده، عنوان کرد: بالابودن امور معوقه (باتوجه‌به اینکه بخشی از مزارع به دلیل مشکلات مالی و عدم دارابودن برق لازم قادر به فعالیت و تولید نبوده‌اند)، بالا بودن قیمت اراضی برای بهره‌برداران جهت صدور اسناد مالکیت با توجه‌ به محدودیت‌های منطقه و نبود امکانات لازم و دوری از چابهار و در مجاورت با مرز کشور پاکستان، از تهدیدها و موانعی است که در حوزه آبزی‌پروری در استان وجود دارد.

غلامی ادامه داد: از دیگر چالش‌های حوزه آبزی‌پروری اختلاف مابین امور اراضی، اداره ثبت و منابع طبیعی در خصوص نحوه محاسبه اراضی اختصاص‌یافته به بهره‌برداران جهت صدور اسناد مالکیت و اخیراً هم عدم صدور سند برای مزارع پرورشی گواتر به دلیل اعلام اخیر امور آب مبنی برقرار داشتن این اراضی در حریم بستر رودخانه است.

وی گفت: عدم فریز اراضی یا مناطق شناسایی شده جدید مستعد آبزی‌پروری بنام شیلات جهت معرفی و واگذاری به سرمایه‌گذاران بویژه در خصوص اراضی پشتیبان پرورش ماهی در دریا که علی‌رغم وجود متقاضی فعالیت، تا زمین پشتیبان مشخص نباشد امکان صدور پروانه بهره‌برداری و فعالیت متقاضیان وجود ندارد از دیگر مشکلات این حوزه است.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان بر ضرورت اختصاص ۲۵درصد سطح اراضی واگذار شده به‌عنوان فضای سبز در طرح‌های شیلاتی باتوجه‌به اینکه کاربری‌های شیلاتی عمدتاً در اراضی غیر قابل‌کشت بوده و از سویی دیگر طرح‌های آبزی‌پروری نیز دوستدار محیط‌زیست است، خبر داد.

وی ادامه داد: طولانی‌بودن فرایند استعلام‌ها و واگذاری اراضی مورد تقاضا به متقاضیان صندوق بیمه محصولات کشاورزی، تعارضات در دستورالعمل‌های بیمه و دامپزشکی در نحوه محاسبه و پرداخت خسارت به خسارت‌دیدگان، عدم پوشش بیمه‌ای مراکز تکثیر میگو و پرورش ماهی در قفس از مشکلات پیش رو است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha