• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403062515334
  • خبرنگار : 50046

ارائه بیش از ۲۰۰ هزار خدمت به سالمندان در خراسان شمالی

ارائه بیش از ۲۰۰ هزار خدمت به سالمندان در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر گروه سلامت خانواده در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ارائه ۲۲۸ هزار و ۵۱۸ خدمت در قالب مراقبت‌های ادغام یافته سلامت سالمندان و میانسالان در طی یک سال خبر داد و گفت: از شهریور سال گذشته تا شهریور ماه امسال ۶۸هزار و ۱۶۵ نفر از این تعداد خدمت، بهره مند شده اند.

محدثه معصومی با بیان اینکه خدمات به سالمندان در قالب مراقبت‌های ادغام‌یافته سلامت سالمندان، در دو سطح غیرپزشک و پزشک به سالمند ارائه می‌شود، افزود: با ارایه مراقبت‌های ادغام یافته و آموزش بهبود شیوه زندگی سالم در سالمندان، می توان از بار بیماری‌ها در این گروه سنی کاسته و سبب افزایش امید به زندگی توام با سلامتی و سالمندی سالم و فعال شد.

وی خاطرنشان کرد: این مراقبت‌ها شامل پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از طریق خطر سنجی و مراقبت‌های ادغام‌یافته دیابت، فشارخون بالا و اختلالات چربی خون، ارزیابی اختلالات تغذیه‌ای، ارزیابی از نظر سقوط و عدم تعادل، ارزیابی از نظر افسردگی، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان پستان، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان روده بزرگ و تجویز و آموزش نحوه مصرف مکمل ویتامین D است.

معصومی با بیان اینکه میانسالان نیز در قالب مراقبت‌های ادغام‌یافته میانسالان در این بازه، خدمات مرتبط را دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: حدود ۲۰۰ هزار خدمت در این قالب به میان سالان ارایه شده است.

وی خدمات ارائه شده به این گروه را پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از طریق خطرسنجی و مراقبت‌های دیابت، فشارخون بالا و اختلالات چربی خون، اختلالات تغذیه‌ای، فعالیت فیزیکی، ارزیابی مراقبت مصرف دخانیات، الکل و مواد، ارزیابی خشونت خانگی، ارزیابی‌های مامایی (باروری، یائسگی، سرطان پستان، سرطان رحم و...) ذکر کرد.

وی بیان کرد: در تمام مراکز ارائه خدمات سلامت شامل مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت در شهر و خانه‌های بهداشت روستا خدمات فوق به سالمندان و میانسالان ارائه و با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت مراقبت‌ها  آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، معصومی ادامه داد: چنانچه سالمند بر اساس ابزار ارزیابی سلامت فاقد مشکل یا هر گونه اختلال سلامتی باشد مراقبت وی به‌صورت دوره‌ای هر سال یکبار انجام می‌شود و چنانچه دارای اختلال یا بیماری باشد مطابق با نوع اختلال و بیماری بر اساس دستورالعمل های مراقبتی، ارجاع وی به سطوح درمانی تشخیصی بالاتر صورت گرفته و پیگیری مراقبت‌های بعدی او توسط  بهورزان، مراقبین سلامت و پزشکان در مراکز ارائه خدمات سلامت انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha