• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403062515322
  • خبرنگار : 50534

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها:

مدیریت یکپارچه شهری یک فرصت است

مدیریت یکپارچه شهری یک فرصت است

ایسنا/زنجان نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها گفت: لازم است یک تحولی در زمینه مدیریت شهر رخ دهد و این تحول نه تنها سبب آبادی شهرها و سعادت شهروندان می‌شود؛ بلکه می تواند تبدیل به موتور پیشران دولت نیز باشد.

سعید نجفی امروز (یک‌شنبه ۲۵ شهریورماه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به اهمیت مدیریت یکپارچه شهری در مدیریت بهتر کشور، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از خدماتی که مردم دریافت می‌کنند در شهرها ارائه می‌شود. بخشی از این خدمات در اختیار شهرداری است و بخشی دیگر از سوی سایر ارگان‌های خدمات رسان ارائه می‌شود.

وی افزود: با وجود سایر ارگان‌های خدمات‌رسان در شهر بیشتر این خدمات در زمینه‌های توسعه زیرساخت‌های شهری، ساخت و ساز و نظارت بر توسعه شهر، مدیریت بحران شهری، آتش نشانی و ... از سوی شهرداری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. شهرداری نزدیک به ۳۰ وظیفه بر عهده دارد که بخش زیادی از این وظایف مبتنی بر خدمات رسانی است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای عالی استان‌ها، تصریح کرد: مسئله دیگری که وجود دارد این است که به صورت غیر رسمی شهردار مدیر شهر است و مدیریت شهرداری در اختیار همزمان شهرداری و شورای شهر است اما در قانون این نقش به رسمیت شناخته نمی‌شود.

نجفی توضیح داد: مطالعه تجربه کشورهای توسعه یافته در مدیریت شهری بسیار راهگشاست. سابقه مدیریت شهرهای برجسته جهانی نشان می‌دهد که دادن اختیار به مدیریت شهری می‌تواند هویت مستقلی برای شهرها ایجاد کند. این هویت سبب شکل گیری یک فرهنگ می‌شود که کمک می‌کند شهرها بتوانند تبدیل به یک سیستم کامل با برونداد و درونداد منطقی شوند. به این معنی که شهرها تبدیل به موجودی می‌شوند که می‌توانند شرایط بهروزی شهروندان را در حد مطلوب فراهم کنند.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: از این رو ما نیازمند تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری هستیم. هرچند تصویب قانون به تنهایی کافی نیست و لازم است شهرداری‌ها و شوراها چابک سازی شوند تا بتوانند با این حجم از وظایف و مسئولیت‌ها کار کنند و به نوعی بتوانند پاسخ‌گوی نیاز شهروندان در این زمینه‌ها باشند.

وی بیان کرد: بنابراین لازم است یک تحولی در زمینه مدیریت شهر رخ دهد و این تحول نه تنها سبب آبادی شهرها و سعادت شهروندان می‌شود؛ بلکه می‌تواند تبدیل به موتور پیشران دولت نیز باشد. به این معنی که بخش زیادی از سکونتگاه‌های انسانی در کشور را شهرها تشکیل می‌دهند و بخش زیادی از هزینه عمران و آبادانی در کشور در شهرها و حاشیه شهرها رخ می‌دهد. از این رو زمانی که شرایطی فراهم شود تا شهرها توسعه یابند بخش زیادی از بار مسئولیت از عهده دولت برداشته می‌شود و دولت می‌تواند با فراغ بال به طرح های کلان ملی فکر کند.

نجفی  اضافه کرد: از سوی دیگر استقلال مالی و مدیریتی شهرها بار مالی دولت را کم می کند و زمانی که شهرها تبدیل به یک سیستم موفق شوند می‌توانند به تولید ثروت بپردازند و تولید ثروت سبب انباشت ثروت می‌شود و این مسئله درآمد دولت را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین باید نگاه دولت به طرح مدیریت یکپارچه شهری مثبت باشد و این طرح باید به چشم یک فرصت دیده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha