• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403062415213
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد

تولید ۹۰۰ اصله نهال کشت بافتی از چهار رقم مختلف توت

تولید ۹۰۰ اصله نهال کشت بافتی از چهار رقم مختلف توت

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، از تولید ۹۰۰ اصله نهال کشت بافتی توت توسط پژوهشکده بیوتکنولوژی رشت خبر داد و گفت: تحویل این نهال‌ها به مرکز تحقیقات ابریشم کشور آغازگر مرحله‌ای جدید در توسعه و بهبود زنجیره تولید ابریشم در ایران است.

صالح محمدی امروز، ۲۴ شهریورماه در حاشیه رونمایی از تولید ۹۰۰ اصله نهال کشت بافتی از چهار رقم مختلف توت در پژوهشکده بیوتکنولوژی رشت و تحویل آن به مرکز تحقیقات ابریشم کشور، اظهار کرد: در راستای اجرای سیاست‌های جدید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و با هدف برداشتن مرزهای موجود میان مجموعه‌های تحقیقاتی کشور، پروژه‌ای مشترک بین مرکز تحقیقات ابریشم کشور و پژوهشکده بیوتکنولوژی رشت با موفقیت به انجام رسید.

وی با بیان اینکه نهال‌های مذکور توسط پژوهشکده بیوتکنولوژی رشت با استفاده از روش‌های پیشرفته تولید شده‌اند، افزود: این پروژه که به منظور افزایش تعاملات علمی و فنی بین نهادهای تحقیقاتی کشور و تقویت همکاری‌ها در راستای توسعه پایدار و ارتقای کیفیت تولیدات کشاورزی اجرا شد، شامل تحویل ۹۰۰ اصله نهال کشت بافتی از چهار رقم مختلف توت بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تولید نهال های کشت بافتی را گامی موثر در راستای تسهیل همکاری‌ها و تبادل دانش بین نهادهای تحقیقاتی استان و کشور دانست و تصریح کرد: هدف از اجرای این سیاست‌ها، تقویت توان علمی کشور، کاهش فاصله میان تحقیقات کاربردی و نیازهای صنعت و بهبود بهره‌وری در بخش‌های مختلف کشاورزی است.

محمدی پروژه تحویل ۹۰۰ اصله نهال کشت بافتی توت به مرکز تحقیقات ابریشم کشور را نمونه‌ای از این تلاش‌ها برای ایجاد هم‌افزایی در میان مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی کشور دانست و اضافه کرد: نهال‌های تحویلی شامل چهار رقم مختلف توت از جمله کموچی، ایچی نویسه، شین ایچی نویسه و کاینز هستند؛ این ارقام که با توجه به نیازهای خاص صنعت نوغانداری و تولید ابریشم در کشور انتخاب شده‌اند، از ویژگی‌هایی همچون رشد سریع و مقاومت در برابر بیماری‌ها و شرایط نامساعد محیطی برخوردارند.

وی با بیان اینکه تولید نهال به روش کشت بافتی در پژوهشکده بیوتکنولوژی رشت، امکان تولید نهال‌هایی با کیفیت بالا، یکنواختی در خصوصیات ژنتیکی و قابلیت تطابق با شرایط اقلیمی متنوع کشور را فراهم کرده است، گفت: این ویژگی‌ها به طور مستقیم در افزایش بهره‌وری مزارع توت و بهبود تغذیه کرم‌های ابریشم تاثیرگذار خواهند بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تحویل این نهال‌ها به مرکز تحقیقات ابریشم کشور را آغازگر مرحله‌ای جدید در توسعه و بهبود زنجیره تولید ابریشم در ایران دانست و متذکر شد: مرکز تحقیقات ابریشم کشور این نهال‌ها را در مزارع تحقیقاتی و تولیدی خود به کار خواهد گرفت تا نتایج حاصل از استفاده از این ارقام جدید را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مناسب برای توسعه نوغانداری و افزایش کیفیت ابریشم تولیدی را ارائه دهد.

وی اجرای این پروژه در بلندمدت را منجر به بهبود کیفیت و کمیت تولیدات ابریشم داخلی و افزایش بهره‌وری در این صنعت دانست و خاطرنشان کرد: این پروژه از اهمیت بالایی در سطح استانی و ملی برخوردار است.

محمدی با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی و صنایع وابسته، این پروژه را نمونه‌ای موفق از همکاری بین نهادی در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار دانست و اظهار امیدواری کرد: نتایج حاصل از این همکاری، به بهبود وضعیت معیشتی نوغانداران و افزایش تولیدات داخلی ابریشم منجر می شود.

وی استان گیلان را دارای ۴۷۰۵ هکتار باغ توت دانست و ادامه داد: برداشتن مرزهای موجود میان موسسات تحقیقاتی، نه تنها باعث تسریع در تبادل دانش و فناوری‌های نوین خواهد شد، بلکه زمینه‌ساز افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و بهبود وضعیت اقتصادی این حوزه نیز خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اجرای موفق این پروژه را موجب توسعه و بهبود صنعت ابریشم در کشور دانست و اظهار کرد: این پروژه ها با فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از فناوری‌های نوین زیست‌فناوری، می‌توانند زمینه‌ساز خودکفایی کشور در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف کشاورزی و افزایش تولیدات داخلی باشند و در نهایت توسعه پایدار و تقویت اقتصاد کشاورزی کشور را رقم بزنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha