• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062415060
  • خبرنگار : 30147

معاون مجری طرح محوری پنبه کشور

نیاز پنبه کشور ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تن است

نیاز پنبه کشور ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تن است

ایسنا/خراسان رضوی معاون مجری طرح محوری پنبه کشور گفت: نیاز پنبه کشور بر اساس اعلام کارخانجات نساجی از ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تن الیاف است اما تنها حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن آن در کشور تولید می‌شود.

مرتضی عرب سلمانی ۲۴ شهریور در جلسه هماهنگی بذر ارقام پنبه در شهرستان نیشابور، افزود: گرچه بر اساس الگوی کشت ابلاغی از سازمان تحقیقات کشور سطح زیر کشت ابلاغی در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۱۵ هزار هکتار اعلام شده اما اکنون در سالی هستیم که سطح زیر کشت کشور ۹۴ هزار هکتار است.

وی رقم و بذر را دو عامل مهم در تولید پنبه دانست و اظهار کرد: برای کشت محصول پنبه سه عامل افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه‌های تولید و روایی بازار قبل و بعد از تولید را باید مد نظر داشت.

عرب سلمانی گفت: قیمت پایه برای بذور اصلاح شده با قوه نامیه حداقل ۸۰ درصد به بالا یکسان است و در آینده‌ای نزدیک باید به سمتی برویم که قیمت‌گذاری بذور پنبه بر اساس میزان قوه نامیه و سایر عوامل دیگر مانند بنیه‌ بذر و سرعت جوانه‌زنی تعیین شود.

ایجاد ۶ سایت الگویی در خراسان رضوی

سعید خوش قامت سرپرست مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در سال زراعی جاری برای هر کیلو بذر دلینته (بدون کرک) مبلغ ۲۰۰ هزار ریال یارانه به کشاورزان پنبه کار تعلق گرفته است.

نیاز پنبه کشور ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تن است

وی اظهار کرد: امسال ۶ سایت الگویی در ۶ شهرستان نیشابور، سبزوار، تایباد، بردسکن، رشتخوار و سرخس با هماهنگی مدیریت ترویج با هدف آموزش عملی و افزایش عملکرد در واحد سطح برای کشاورزان ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود: همچنین در سال زراعی جاری با همکاری اداره آموزش و ترویج کشاورزی شهرستان‌های نیشابور، سبزوار و سرخس سه مزرعه انتخاب مقایسه‌ای ارقام با ۱۵ رقم بذر پنبه داخلی و خارجی برای بازدید پنبه‌کاران و انتخاب ارقام متناسب با شرایط اقلیمی منطقه کشاورزان ایجاد شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به دلیل خرده مالکی پنبه‌کاران استان وضعیت کشت مکانیزه این محصول در حدود ۴۰ درصد است.

وی در همین خصوص گفت: امسال از محل اعتبارات ضریب خوداتکایی مبالغی برای خرید دستگاه‌های کشت مکانیزه برای این سه شهرستان اختصاص یافته که برای سال آینده در این خصوص نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

خوش قامت اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۱۰۶ لیتر هورمون تنظیم کننده رشد و ۲۰۰ لیتر هورمون برگ‌ریز از محل اعتبارات خوداتکایی در اختیار کشاورزان ۱۷ شهرستان قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در استان ۱۹ کارخانه تصفیه پنبه داریم که در حال حاضر تعداد ۱۰ کارخانه با ورودی ۴۰ هزار تن وش فعال هستند، همچنین کارخانه لینتر گیری کاشمر فعالیت خود را از ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ آغاز کرده و ۴۸۰ تن بذر از ارقام ورامین، خورشید و شایان در طبقات مختلف تولید کرده که پس از ضدعفونی در اختیار پنبه‌کاران قرار گرفته است.

پنبه یک محصول گران بها و مؤثر در اقتصاد منطقه

علی مبارکی مدیر جهاد کشاورزی نیشابور نیز در این جلسه گفت: پنبه یک محصول گران بها، صنعتی و مؤثر در اقتصاد منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: بذر پنبه پس از سویا با دارا بودن ۲۰ درصد روغن، پروتئین بین ۳۶ تا ۴۸ درصد در کنجاله برای مصرف تغذیه دام و همچنین تولید الیاف مورد نیاز صنعت نساجی جایگاه خاصی در شهرستان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور اظهار کرد: این محصول باعث اشتغال تعداد بسیاری از کشاورزان شده و در این میان شهرستان نیشابور و میان جلگه با اختصاص ۲۰ درصد کشت پنبه استان و با سطحی حدود۴۶۰۰ هکتار از شهرستان‌های مهم تولید کننده پنبه در استان است.

جلسه هماهنگی بررسی بذر ارقام پنبه با حضور معاون مجری طرح محوری پنبه کشور، معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور، مدیر امور زراعت و کارشناس پنبه سازمان، کارشناسان و محققین از مؤسسات ثبت و گواهی بذر از کرج و گرگان، عضو هیات علمی موسسه گیاه‌پزشکی کشور، محققین مراکز و ایستگاه تحقیقات کشاورزی استان و شهرستان، کارشناسان حفظ نباتات سازمان، مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت تعاونی روستایی جمیل، مدیران و کارشناسانی از مدیریت شهرستان نیشابور و میان جلگه برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha