• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062415059
  • خبرنگار : 71415

پالتیکو: ریاست مجارستان شکاف‌ میان اتحادیه اروپا را تشدید می‌کند

پالتیکو: ریاست مجارستان شکاف‌ میان اتحادیه اروپا را تشدید می‌کند
میهالی وارگا، وزیر دارایی مجارستان

وزیر دارایی مجارستان که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را عهده‌دار است و اخیرا شاهد تحریم نشست وزیران دارایی این اتحادیه در بوداپست از سوی تعداد چشمگیری از اعضا بود، گفت که این تحریم به نفع کشورش تمام شده است.

به گزارش ایسنا، مجارستان روز جمعه میزبان نشست وزیران دارایی اتحادیه اروپا در شهر بوداپست بود اما شاهد بود که تنها ۶ وزیر از مجموع ۲۷ عضو اتحادیه در این نشست شرکت کردند.

«میهالی وارگا»، وزیر دارایی مجارستان در اظهاراتی در شهر بوداپست که بعد از این نشست ایراد کرد در واکنش به این رخداد گفت، تحریم این نشست تنها باعث قدرتمندتر شدن موضع کشورش شده است.

وارگا در اظهاراتی در شهر بوداپست به رغم این تحریم بیان کرد: «فهرست بلندبالای شرکت کنندگان در نشست ما نشان می‌دهد که تشویق بروکسل به تحریم در این مورد به نفع ریاست مجارستان تمام شده است.»

به نوشته وبسایت پالتیکو مجارستان هم‌اکنون ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد اما «ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان در طول این مدت به صورت یکجانبه و بدون کسب مجوز از سوی دیگر اعضای این اتحادیه دست به اقداماتی نظیر سفر تحت عنوان «ماموریت صلح» به کی‌یف، مسکو، پکن و واشنگتن زده در حالی که خودش را در ضمن این سفرها نماینده اتحادیه اروپا دانسته و این موضو باعث تشدید اختلافات و انتقادات در بین اعضای اتحادیه اروپا و تحریم تلاش‌های مجارستان برای برگزاری نشست‌هایی با شرکت وزیران کشورهای عضو توسط کمیسیون اروپا شده است.

پالتیکو: ریاست مجارستان بر شورای اروپا شکاف‌ میان کشورهای این قاره را تشدید می‌کند
سفر جنجالی اوربان در پنجم ژوئیه به مسکو و حضور او در کرملین در کنار ولادیمیر پوتین

با این وجود چند سازمان بین‌المللی نمایندگان عالی‌رتبه‌ای برای شرکت در نشستی که در بوداپست برگزار شد فرستادند که شامل «کریستالینا جورجیوا»، مدیر صندوق بین‌المللی پول و «ماتیاس کورمان»، دبیر کل سازمان توسعه و همکاری اقتصادی می‌شوند.

وارگا اظهار کرد: «شرکت سازمان‌های مالی مهمی همچون صندوق بین‌المللی پول و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در این نشست نشان دهنده موفق بودن آن از تمامی جوانب است.»

او گفت: «به رغم مطرح کردن ایده تحریم، همه کشورهای عضو نمایندگان خود را فرستادند.»

وزیر دارایی مجارستان که کشورش در طول جنگ اوکراین با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در واکنش به این جنگ مخالفت و از همراهی با این تحریم‌ها امتناع کرده اظهار داشت: «ما همواره گفته‌ایم تحریم ها اغلب تاثیر معکوس دارند.»

این در حالی است که اخیرا اختلاف بین کشورهای اتحادیه اروپا با صندوق بین‌المللی پول نیز بعد از اعلام برنامه این سازمان بین‌المللی به منظور اعزام هیاتی از مقاماتش به مسکو بالا گرفته است.

روز جمعه گروهی متشکل از وزیران دارایی ۹ عضو حامی اوکراین در اتحادیه اروپا با نگارش نامه‌ای به جورجیوا از برنامه این سفر انتقاد و ادعا کردند کرملین از چنین سفری برای اهداف تبلیغاتی بهره‌برداری خواهد کرد.

این اروپایی‌های حامی اوکراین در این نامه نوشتند صندوق بین‌المللی پول با دست زدن به این سفر به روسیه دارد این پیام را می‌فرستد که روابط با مسکو به رغم تداوم حمله روسیه به اوکراین در حال عادی شدن است.

وزیران دارایی این ۹ کشور شامل لیتوانی، استونی، لتونی، سوئد، فنلاند، دانمارک، نروژ، ایسلند و لهستان به جورجیوا اظهار کردند: «این سفر بی تردید توسط رژیم روسیه برای اهداف تبلیغاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

مقام‌های صندوق بین‌المللی قرار است ابتدا در ۱۶ سپتامبر مذاکراتی را به صورت مجازی برگزار کرده و بلافاصله بعد از آن نشست‌های حضوری را با مقام‌های روسیه برگزار کنند. این برای نخستین بار از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به بعد است که مقام های این سازمان قرار است به روسیه سفر کنند.

۲ مقام مطلع به پالتیکو گفتند صندوق بین‌المللی پول ابتدا پیشنهاد برگزاری این نشست را در یک کشور دیگر مطرح کرد اما بعدا با شرط کرملین برای سفر مقامات این سازمان به روسیه موافقت کرد.

جورجیو در کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشست بوداپست شرکت نکرد. وارگا، در پاسخ به انتقادات چند عضو اتحادیه اروپا از صندوق بین‌المللی پول گفت: «چند کشور در نشست روز جمعه این مساله را مطرح کردند اما جورجیوا توضیحی منطقی درباره وضعیت داده و گفت که برنامه سفر به مسکو با قوانین صندوق بین‌المللی پول مطابق است.»

وارگا در پاسخ به پرسشی درباره برنامه کمیسیون اروپا به منظور استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه به منظور تامین یک وام برای اوکراین که امروز شنبه در یک نشست سفیران این اتحادیه در بروکسل مورد بحث قرار گرفته، بیان داشت که این برنامه در جریان نشست وزیران دارایی که در بوداپست برگزار شد مورد بحث واقع نشد. او افزود: «اما ما یک نظر متفاوت درباره تحویل تسلیحات به اوکراین داریم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha