• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403062414853
  • خبرنگار : 50536

/گزارش/

او زنده است در کالبد دیگری

او زنده است در کالبد دیگری

ایسنا/آذربایجان شرقی چند ماه و چند روز در صف انتظار پیوند عضو بوده است، در گوشه‌ای از بیمارستان و خانه، با درد دست و پنجه نرم می‌کند و منتظر یک تماس است که با آن به زندگی برگردد و لباس عافیت به تن کند.

افرادی که به‌دلیل بیماری‌های متعدد، یک عضو بدن خود را از دست داده‌اند یا عضوی از بدن به قدری ضعیف شده است که دیگر توان ادامه دادن ندارد، چشم‌انتظار اهدای عضوی هستند که حیات آنها را تداوم ببخشد، از طرفی کسانی هستند که با بیماری یا سوانح دچار مرگ مغزی شده‌اند و دیگر امیدی به زنده بودن ندارند، نیازمندان اهدای عضو، زندگی دوباره خود را مدیون خانواده‌هایی هستند که اعضای جگرگوشه‌های‌شان را اسیر خاک نکردند و به آنها هدیه می‌دهند.

بعضی رفتن‌ها درد دارد، اما بعضی رفتن‌ها زندگی می‌بخشند، برای بخشش اعضای بدن عزیزان باید بیش از حد بزرگوار و جسور بود، اما بخشندگی برای برخی انسان‌ها عادت شده است.

این تپیدن برایم کافی است ...

با پدری که از دار دنیا یک دختر داشت و به‌تازگی آن را براثر مرگ مغزی از دست داد صحبت کردم، از او پرسیدم لحظه‌ای که به پیوند اعضای دخترتان رضایت دادید سخت نبود؟ گفت: تصمیم‌گیری برایم خیلی سخت بود، چون می‌دانستم دیگر صدای خنده‌های او را نخواهم شنید؛ اما حالا به این باور رسیده‌ام که دخترم نمرده و قلب او در بدن یک فرد دیگر در حال تپیدن است و این تپیدن برایم کافی است.

همسر یک اهداکننده عضو که به‌تازگی اعضای بدنش را هدیه داده است، با دلی پر از غصه گفت: همسرم دچار تومور مغزی شده بود و پزشکان در کمیسیون‌های متعدد پزشکی تشخیص دادند که به اتاق عمل برود و تومور برداشته شود، بعد از طی درمان که چند روز طول کشید، به این نتیجه رسیدند که دچار مرگ مغزی شده است.

وی ادامه داد: همسرم سال‌ها پیش که سالم و تندرست بود، پیگیر گرفتن کارت اهدای عضو بود و اطرافیان را برای انجام دادن این کار خیر تشویق می‌کرد. با رضایت خانواده همسرم و خودم، امروز دیگر وجود نازنین همسرم را کنارمان نداریم؛ اما خوشحالیم اگر نیست جان دوباره‌ای به دیگران هدیه داده است، به کسانی که نیازمند بودند، شاید تقدیر الهی برای همسرم این‌گونه رقم خورده بود.

او افزود: از تمام کسانی که اعضای فرد مرگ مغزی‌شده را می‌گیرند، می‌خواهم همواره در طول زندگی دعاگوی آنها باشند و هیچ‌وقت دعای خیر را از آنها دریغ نکنند.

راضی شدم به رضای او

با مادری حرف زدم که فقط یک دختر داشت و سن بچه‌دار شدنش هم گذشته است، او گفت: به سختی رضایت دادم، چراکه فقط یک دختر داشتم آن هم چند سال بعد، خدا به ما داده بود، اما بعدها راضی شدم به رضای او. خوشحالم بچه‌ام زنده است و هفت نفر را از مرگ حتمی نجات داد.

خوشحالم پسرم با عزت رفت

با مادر دیگری به گفت‌وگو کردم که اظهار کرد: قبل از اینکه سانحه تصادف برای پسرم رخ دهد، یک ماه قبل در جمعی گفته بود که دوست دارم اگر برایم اتفاقی افتاد، اعضایم اهدا شود، من هم به خواسته پسرم احترام گذاشتم. احساس می‌کنم آرش کنارم هست و هر لحظه با او حرف می‌زنم و جوابم را می‌دهد.

وی با بیان اینکه پسرم تازه از رشته مهندسی فارغ‌التحصیل شده بود و رفتن او برایم سخت است؛ اما امانتی بود که یک روزی خدا داده بود و اکنون گرفته است، افزود: خوشحالم پسرم اینگونه با عزت از جمع‌مان رفت.

مدیر اداره پیوند و درمان بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: پیوندهای کلیه، کبد، لوزالمعده و قلب در بیمارستان شهید مدنی و قرنیه در بیمارستان نیکوکاری در استان انجام می‌شود و پیوند مغز و استخوان تا پایان امسال در بیمارستان کودکان انجام خواهد شد. 

محمدرضا جمشیدی ادامه داد: همه افراد می‌توانند اهدای عضو کنند و در برخی مواقع، این پیوند از فرد زنده به زنده انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر براثر مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: بسیاری از خانواده‌ها راضی به اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزی خود نمی‌شوند و مهم‌ترین دلیل این است که نمی‌خواهند باور کنند که عزیزشان فوت کرده است و هنوز امید بازگشت به زندگی را دارند. آن‌ها حاضرند او را به خاک بسپارند، اما اجازه ندهند اعضای او به دیگر بیماران پیوند زده شود تا عزیزان‌شان به این شیوه به زندگی خود در این دنیا ادامه دهند. 

فرهنگ اهدای عضو در برخی ارگان‌ها باید نهادینه شود

جمشیدی با بیان اینکه در ایران روزانه ۱۰ نفر به‌خاطر نیاز به عضو اهدایی جان خود را از دست می‌دهند، بیان کرد: انتظار داریم زمانی که مرگ مغزی فرد تایید شد، خانواده‌ها رضایت دهند تا به جای اینکه این اعضا زیر خاک از بین برود، اهدا شود.

وی ادامه داد: فرهنگ اهدای عضو در جامعه باید از طریق دانشگاه، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و صداوسیما نهادینه شود.

مدیر اداره پیوند و درمان بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه کسانی که مشکلات عفونتی و ویروسی مثل ایدز و هپاتیت دارند، نمی‌توانند عضو اهدا کنند، اظهار کرد: افرادی که به تومورهای بدخیم و متاستاز مبتلا شده‌اند نمی‌توانند اهداکننده عضو باشند.

وی افزود: از اول سال تا کنون در استان ۲۸ پیوند کلیه انجام شده که ۱۴ مورد آن از مرگ مغزی و بقیه از فرد زنده انتقال یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha