• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403062414809
  • خبرنگار : 50184

رئیس میراث فرهنگی شهرستان:

قدمت «ملاط آباد» گیلانغرب به دوره ساسانی می‌رسد

قدمت «ملاط آباد» گیلانغرب به دوره ساسانی می‌رسد

ایسنا/کرمانشاه رئیس میراث فرهنگی شهرستان گیلانغرب گفت: درپی گمانه زنی‌های اخیر در محوطه باستانی «ملاط‌آباد» گیلانغرب مشخص شد که قدمت این محوطه به دوره ساسانی و اسلامی بر می‌گردد.

سیروس ادیب در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، بااشاره به اجرای پروژه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی «ملاط‌آباد» گیلانغرب، اظهارکرد: این محوطه باستانی در نزدیکی شهر گیلانغرب واقع شده و طی دهه‌های گذشته بخش‌هایی از آن به دلیل ساخت جاده و بخشی نیز به دلیل توسعه شهری و ساخت و ساز واحدهای مسکونی تخریب شده‌ است. 

وی افزود: باتوجه به آسیب‌هایی که متوجه این محوطه باستانی بود، با تامین  اعتبار اداره کل میراث فرهنگی و صدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی، پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم آن در دستور کار قرار گرفت. 

رئیس میراث فرهنگی گیلانغرب با بیان اینکه در این پروژه ۲۶ گمانه روی محوطه باستانی «ملاط‌آباد» حفاری شد، تصریح کرد: در این محوطه دو برجستگی به نام‌های «یاوکُل یک» و «یاوکُل دو» به فاصله ۳۰۰ متر از یکدیگر وجود دارد که بیشتر یافته‌های باستان‌شناسی از این گمانه زنی در آنها کشف شد.  

وی در خصوص نتایج بدست آمده از این گمانه‌زنی هم گفت: بدنبال این گمانه زنی‌ها مشخص شد که قدمت این محوطه به دوره ساسانی و اسلامی بر می‌گردد. 

ادیب افزود: همچنین بقایایی از معماری باستانی به شکل سنگ چین، تعدادی گورهای اسلامی و برخی مواد فرهنگی که عموما سفال هستند در مرتفع‌ترین نقطه تپه محوطه بدست آمد. 

وی تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد که این محوطه باستانی روزگاری در دوره ساسانی به شکل تک دوره، یک سکونتگاه دائمی بوده و یا اینکه باتوجه تعدد آتشکده‌های موجود در گیلانغرب، احتمال وجود یک آتشکده نیز در این محوطه وجود دارد. 

رئیس میراث فرهنگی گیلانغرب گفت: تا پیش از انجام این گمانه‌زنی، تصور بر این بود که مساحت محوطه باستانی ملاط آباد در حدود ۱۵ هکتار است، اما در پی این گمانه‌ها مشخص شد که این محوطه مساحت چندان گسترده‌ای نداشته و کمتر از این میزان است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha