• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403062414808
  • خبرنگار : 71650

در اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی؛

صالحی: وقف در آموزش عالی را جدی نگرفتیم

صالحی: وقف در آموزش عالی را جدی نگرفتیم

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به تالیف قانونی موجود در حوزه استفاده از پتانسیل «وقف» برای پیشبرد امور دانشگاه‌ها، گفت: در حوزه وقف برای دانشگاه باید بیش از این‌ها کار کنیم؛ چراکه وقف در آموزش عالی را جدی نگرفتیم.

به گزارش ایسنا، پیمان صالحی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی به بیان راهکارهای واقعی برای ایجاد تحول در نظام تامین مالی دانشگاه‌ها پرداخت و اظهار کرد: کارکنان و اساتید و دانشجویان ما به صورت جهادی کار می‌کنند، ما وقف را در آموزش عالی جدی نگرفتیم، بسیار می‌شود بر روی این زمینه کار کرد. ما تکالیف قانونی در حوزه وقف داریم و بارها شخص مقام معظم رهبری تاکید داشتند که حوزه وقف را به آموزش عالی آورید؛ اما این اتفاق عملا رخ نداده است.

 وی ادامه داد: در یک بازه زمانی خاص دانشگاه هاروارد ۵۳ میلیارد دلار دونیشن (حمایت مالی) و دانشگاه استنفورد ۳۷ میلیارد دلار دونیشن (حمایت مالی) داشته است. ما در حوزه وقف در دانشگاه باید بیش از اینها کار کنیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم، در بخش دیگر سخنان خود درباره قانون فاینانس و مشکلاتی که بر سر راه اجرای آن برای دانشگاه‌ها وجود دارد، توضیح داد: این قانون بسیار با ارزشی است که هم در بودجه ۱۴۰۲ و هم در بودجه ۱۴۰۳ دیده شده است که از طریق آن ۳۰ میلیارد یورو می‌توانیم تهیه کنیم. خیلی از دانشگاه‌ها این راه رفته اند؛ اما تا به مجوز ماده ۶۲ برای تامین ریال قانون فاینانس می‌رسند، مشکل ایجاد می‌شود و این مسیر قطع می‌شود. اگر بتوانیم امسال هم خیلی از دانشگاه ها مساله فاینانس را پیش می‌برند که باید منابع آن تامین شود.

صالحی با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری با برداشت قرضی ۳۵۰ همت از صندوق توسعه ملی افزود: وقتی این مجوز صادر شد بلافاصله وزیر علوم به آقای رییس جمهور نامه زدند که مشکلاتی برای بازگشایی دانشگاه داریم. قطعا حقوق پرستار و معوقات گندم کاران مهم است؛ اما معوقات زیادی داریم اگر بتوانیم این را تامین کنیم اتفاق خوبی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود توضیح داد: اگر کسی فکر می‌کند در کشور بدون همکاری دانشگاه‌ها اتفاقاتی نظیر امنیت غدایی، اقتدار دفاعی، سلامت و بهداشت رخ داده است، اشتباه می‌کند. باید اعتقاد داشته باشیم کلید پیشرفت ما در حوزه علم و فناوری است. امروز که ما خدمت شما هستیم، ۱۱ هزار و ۲۰۰ قرارداد ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه و پزوهشگاه به مبلغ ۶۰۰۰ میلیارد تومان انعقاد شده است. ۱۴۰ هزار نفر در واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری وزارت علوم کار می‌کنند و ظرفیت اشتغال ایجاد کرده‌اند. لزوم تحول در نظام تامین مالی دانشگاه از موqوعات مهم است و باید ۱۵ درصد بودجه دانشگاه به حوزه پCوهش و ۵ درصد به حوزه فرهنگی اختصاص یابد.

معاون پژوهشی وزیر علوم ادامه داد: در برنامه هفتم رتبه ۱۴ برای تولید علم وزارت علوم پیش بینی شده است. در دوره ای ما بیشترین شتاب رشد علم را داشتیم اما این چند ساله همه دانشگاه‌های ما با شیبی رشد و با شیبی افت کرده‌اند و این نشان می‌دهد علتی برای آن وجود داشته است که این افت را مشاهده می‌کنیم که اهم آن به تامین مالی و بحث های بین المللی بر می‌گردد. تخصیص بودجه سال ۱۳۹۰ دو میلیارد دلار برای وزارت علوم بود؛ اما متوسط بودجه صد دانشگاه برتر جهان ۱۳۰۰ میلیارد دلار است. اگر باید رتبه ما  زیر ۵۰۰ آیند، باید توجه داشته باشیم که در این بین رابطه‌ای بین تامین مالی وجود دارد. امروز ۵ دانشگاه ما در رتبه بندی کیو اس زیر ۵۰۰ هستند.

صالحی گفت: در دوره قبل مصوبه‌ای از کمیسیون تلفیق هم عبور کرد که درصدی از فروش میعانات به صندوق شورای عالی عتف و صندوق نوآوری و شکوفایی برسد؛ اما در صحن رای نیاورد ما باید سهم بودجه‌ای خود را زیاد کنیم. جی دی پی برخی از کشورهای اطراف ما به یک تریلیون دلار رسیده است و این نشان می‌دهد در حال حاضر کارکنان و اساتید و دانشجویان ما در حال جهاد هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha