• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403062414711
  • خبرنگار : 50037

سفر کوله‌پشتی‌های ساریجلو به آن سوی مرزها

سفر کوله‌پشتی‌های ساریجلو به آن سوی مرزها

ایسنا/همدان "ساریجلو" روستایی که آن را به نام روستای کوله پشتی‌ها می‌شناسند از توابع بخش مرکزی شهرستان رزن در استان همدان واقع در فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر رزن یکی از جمله روستاهایی است که در کنار دامداری و کشاورزی، اهالی آن به همراه خانواده در کارگاه‌های تولیدی خانگی خود به دوخت کیف و کوله پشتی اشتغال دارند.

این روستا با دارا بودن بیش از ۲۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ خانگی و با تولید سالیانه ۷۰۰ هزار کیف و کوله پشتی بوده که در صورت حمایت هر چه بیشتر مسئولین مستعد تبدیل شدن به پایلوت و قطب تولید کیف و کوله پشتی در کشور است و بیراهه نیست اگر بگوییم امروز این روستا یکی از تولیدکنندگان مهم استان همدان در تولید کیف و کوله پشتی است.

نماینده مردم شهرستانهای رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سطح شهرستان رزن و درگزین  تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و نیز هنرمندان صنایع دستی و سایر تولیدکنندگان برای بحث فروش محصولات خود نیازمند مکان مناسب برای فروش و بازاریابی هستند که در این رابطه در حوزه انتخابیه خود دارای برنامه خواهم بود.

سید ابوالحسن مصطفوی غمام افزود: روستای ساریجلو در زمینه کیف و کوله پشتی، روستای قراکند در زمینه کیف و چرم، جامیشلو تولید جوراب، روستاهای آبیک و ماهنیان و دُرنیان در زمینه تولید قطعات لاستیکی خودرو از جمله روستاهای شهرستان رزن بوده که برای توسعه و ارتقا هر چه بیشتر تولید این روستاها نیازمند حمایت ویژه مسئولین هستند و باید از حل مشکلات این روستاها غافل نشد.

وی با اشاره به روستای ساریجلو گفت: می‌توان تولید کیف و کوله پشتی را  توسعه و گسترش بیشتری در منطقه داده و تعداد کارگاه‌ها را با حمایت لازم و با اشتغال‌زایی هر چه بیشتر افزایش داد و با این حمایت‌ها ساریجلو را تبدیل به شهر و قطب تولید کیف و پوشاک کرد.

وی با بیان اینکه برای ایجاد سه بازارچه فصلی در سه شهر رزن، دمق و قروه درگزین پیش از این شش میلیارد تومان اعتبار از وزارت میراث فرهنگی  با پیگیری لازم اختصاص داده شد، گفت: در حال حاضر برای ایجاد این بازارچه ها به دنبال مکان و جانمایی لازم بوده که به طور قطع راه اندازی این بازارچه‌های فصلی از نقش موثری در تسهیل در بازاریابی و فروش محصولات کشاورزان و تولیدات صنایع دستی هنرمندان و تولیدات روستاهایی چون ساریجلو ، جامیشلو، قراکند، ماهنیان و سایر روستاها برخوردار خواهد بود.

مصطفوی غمام با اشاره به اینکه مجدد از وزیر جدید میراث فرهنگی به دنبال اختصاص اعتبار بیشتر برای ایجاد این بازارچه‌ها هستیم، ادامه داد: با تأمین مکان مناسب برای ایجاد این بازارچه‌ها و راه اندازی آن، عرضه و فروش محصولات و تولیدات و صنایع روستایی سطح شهرستان تسهیل خواهد شد. 

وی همچنین  یا تاکید بر اینکه با جدیت پیگیر حل مشکلات تولید کنندگان حوزه انتخابیه خود خواهیم بود، گفت: برای بحث سرمایه درگردش واحدهای تولیدی سطح روستاهایی چون ساریجلو طی پیگیری لازم از صمت درخواست کرده‌ایم که تسهیلات ارزان قیمت را برای حل مشکل تولید کنندگان در اختیار آنان بگذارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان رزن در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روستای ساریجلو دارای بیش از ۲۰۰ واحد مشاغل خانگی به صورت کارگاهی در زمینه تولید تولید کیف و کوله پشتی  بوده که این کارگاه ها به طور میانگین برای  ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از اهالی روستا اشتغال ایجاد کرده است.

مجید عربلو تولید سالیانه این واحدها و کارگاه ها را میانگین ۷۰۰ هزار کیف و کوله پشتی برشمرد و افزود: روستای ساریجلو در سطح کشور با تولید سالیانه  این میزان کیف و کوله پشتی سهم بسزایی در تولید این محصول در سطح کشور توسط این کارگاه ها و واحدهای خانگی دارد.

وی با بیان اینکه در اکثریت این کارگاه‌ها و واحدهای خانگی اهالی روستا به صورت خانوادگی مشغول به فعالیت هستند، خاطر نشان کرد: با توجه به فعالیت بیش از ۲۰۰ واحد و کارگاه خانگی تولیدکیف و کوله پشتی در این روستا، قصد داریم خوشه صنعتی این روستا را به سازمان صمت برای ثبت معرفی کنیم.
عربلو با بیان اینکه روستاهای دیگری نیز در سطح شهرستان در زمینه تولیدات مختلف به صورت واحدهای تولیدی مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: روستای جامیشلو رزن در زمینه تولید جوراب، روستای ماهنیان رزن در زمینه تولید قطعات لاستیکی از جمله این روستاهای شبیه به روستای ساریجلو بوده که پیگیری برای ثبت خوشه صنعتی این روستاها را در برنامه خود داریم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به وجود کارگاه ها و واحدهای تولید کیف و کوله پشتی در روستای ساریجلو، این امر موجب شده تا این حرفه به سایر روستاهای همجوار ساریجلو از جمله روستای تخت،خورونده، آرپادره نیز انتقال پیدا کند و در این روستاها هم در زمینه این حرفه کارگاه ها و واحدهایی در قالب مشاغل خانگی در حال فعالیت باشند.

عربلو با اشاره به اینکه معمولاً محصولات تولیدشده کیف و کوله پشتی این روستا به تهران و نیز کشورهایی چون عراق و ترکیه صادر می‌شود، خاطر نشان کرد:کمبود سرمایه در گردش ، ورود کیف و کوله پشتی های خارجی در بازار از جمله مشکلات تولیدکنندگان روستای ساریجلو بوده که برای مرتفع شدن کمبود سرمایه در گردش این کارگاه ها و واحدها در سال گذشته اعتباری افزون بر هشت میلیارد تومان تسهیلات بانکی کم بهره به مشاغل خانگی  از جمله قالیبافی، سری دوزی و کیف دوزی شهرستان پرداخت شد که از این میزان اعتبار سه میلیارد تومان آن به بحث کارگاه های تولید کیف و کوله پشتی اختصاص داشت ضمن اینکه امسال نیز پنج میلیارد تومان‌تسهیلات کم بهره برای استفاده این کارگاه‌ها به بانک معرفی شده‌اند.

عربلو بابیان اینکه کارگاه‌های مشاغل خانگی تولید کیف و کوله‌پشتی روستای ساریجلو  به جز دو یا سه واحد ،مابقی برندسازی ندارند و استراتژی برند برای کسب‌وکار دارای مزایای متعددی خواهد بود، یادآور شد: این امر پشتکار و پیگیری واحدهای تولیدی روستا و نیز رابطه دوسویه بین دستگاه‌های اجرایی و هریک از کارگاه‌های تولیدی را می‌طلبد.
وی همچنین بیان کرد: استفاده از کارگران افغان در برخی واحدهای تولید کیف و کوله پشتی سایر شهرهای دیگر نیز یکی از مشکلات مهم واحدهای تولید کیف و کوله پشتی روستای ساریجلو بوده که این امر بازار رقابت آنان را با مشکل مواجه کرده و درخواست جمع آوری کارگران افغان را دارند.

دهیار روستای ساریجلو هم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روستای ساریجلو با ۷۵۲ نفر جمعیت و ۲۲۵ خانوار علاوه بر دامداری و کشاورزی، در زمینه  تولید کیف و کوله پشتی نیز در قالب کارگاه و واحدهای مشاغل خانگی دارای فعالیت است.
سعید قلیچلو با بیان اینکه به طور متوسط در هر کارگاه  کیف دوزی ساریجلو دو تا سه نفر مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: مشکلات مواد اولیه  برای تولید یکی  از جمله مشکلات واحدهای تولیدی سطح روستای ساریجلو بوده ضمن اینکه مرتفع شدن مشکلات سرمایه در گردش  کارگاه‌های سطح ساریجلو  با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از نقش موثری در افزایش دو چندان میزان تولیدات سالیانه کیف و کوله پشتی این روستا برخوردار خواهد بود.

وی بیشتر محصولات تولیدی کارگاه‌های خانگی تحت پوشش خود را کیف مدارس،کوله‌پشتی، کوله مسافرتی برشمرد و افزود:اهالی این روستا صنعت تولید کیف را حتی در سایر مناطق و روستاهای هم‌جوار و دیگر مناطق گسترش داده‌اند و در این مناطق نیز اقدام به راه‌اندازی کارگاه تولیدی و اشتغال برای افراد این روستاها کرده‌اند.

قلیچلو با بیان اینکه روستای ساریجلو از روستاهای دهستان خرقان رزن بوده که به دلیل رونق کارگاه‌های خانگی تولید کیف و کوله‌پشتی به روستای کوله‌پشتی‌ها و خیاطی معروف است، ادامه داد: رونق کارگاه های تولید کیف و کوله پشتی در روستای ساریجلو موجب مهاجرت معکوس چشمگیری در این روستا شده است به طوری که برخی از اهالی روستا که از سالها پیش به سایر شهرها و استانهای دیگر مهاجرت کرده بودند در یکی دو سال گذشته مجدد به روستای خود ساریجلو بازگشته‌اند و با راه اندازی کارگاه کیف و کوله پشتی در روستا ماندگار شده‌اند.
وی بابیان  اینکه اکثریت اهالی این روستا علاوه بر کشاورزی به تولید کیف و کوله‌پشتی به‌صورت اشتغال خانگی به همراه اعضای خانواده خود نیز اشتغال دارند، با اشاره به معروف شدن روستای ساریجلو به "روستای کوله‌پشتی " خاطرنشان کرد: ارائه آموزش در بحث کیف دوزی توسط یکی از اهالی روستا در رزن موجب آن شد تا بسیاری از اهالی ساریجلو  کم‌کم با آموزش‌های لازم به این حرفه روی آورده و این حرفه در اکثریت خانواده‌ها و منازل روستا  با ایجاد یک کارگاه کوچک خانگی  و تعدادی چرخ  در هر خانه رواج یابد که قطعاً توجه و حمایت مسئولین از این روستا  از نقش مؤثری در تبدیل این روستا به قطب تولید کیف و کوله‌پشتی برخوردار خواهد بود.
قلیچلو تصریح کرد: در صورت حمایت دولت و مسئولین، کارگاه های این روستا  علاوه بر تولید کیف و کوله پشتی، می‌توانند به‌راحتی کفش و چمدان را نیز تولید داشته باشند و قطعاً با حمایت‌های لازم می‌توان اشتغال چندین برابر را در این زمینه رقم زد و تعداد کارگاه‌های اشتغال خانگی در این رابطه را در روستا افزایش داد و تولید را ارتقا بخشید.

به گزارش ایسنا؛ برند سازی، ساماندهی کارگاه‌های خانگی و ایجاد خوشه صنعتی، بیمه و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت با حذف قوانین دست و پا گیر در پرداخت این تسهیلات، نوسازی تجهیزات کارگاه‌ها از جمله مواردی است که در حمایت مسئولین از تولیدکنندگان این روستا باید به آن توجه ویژه شود چرا که توجه ویژه به مرتفع شدن این مشکلات هر یک به سهم خود از نقش مؤثری در تبدیل این روستا به قطب مهم تولید "کیف و  کوله‌پشتی" برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha