• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403062414640
  • خبرنگار : 50038

دانشگاه ملایر؛ دومین دانشگاه جامع و مستقل استان همدان

دانشگاه ملایر؛ دومین دانشگاه جامع و مستقل استان همدان

ایسنا/همدان رئیس دانشگاه ملایر گفت: امروز این مرکز آموزش‌عالی، دومین دانشگاه جامع و مستقل استان است و استقلال دانشگاه ملایر در دوران مدیریت اینجانب با موافقت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شد.

دکتر ابراهیم محمدی‌منش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: واقعیت این است که دانشگاه یک مرکز ملی و بین‌المللی است و نباید به آن نگاه شهرستانی داشت و اعضای هیات علمی آن از کل کشور جذب و در دانشگاه ملایر خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما، دانشگاه‌ها به سه دسته دانشگاه مادر و رتبه‌دار کشور، دانشگاه های معین استانی و دانشگاه‌های شهرستانی تقسیم می‌شوند، سیاست آموزش عالی در قبال دانشگاه‌های شهرستانی بسیار سختگیرانه و محدودکننده است، اما دانشگاه ملایر بدلیل اینکه توانسته است رشد بسیار خوبی را برای خود به ثبت برساند و رتبه یک دانشگاه‌های کشور در میان دانشگاه‌های جوان زیر 20 سال را کسب کرده است از این محدودیت‌ها تا حد زیادی در امان مانده است.

رئیس دانشگاه ملایر اظهارکرد: اکنون در بیشتر اوقات نام دانشگاه ملایر در کنار دانشگاه‌هایی مانند بوعلی سینا، اراک و لرستان مطرح می‌شود، این یعنی رقابت‌پذیرشدن دانشگاه ملایر در مقایسه با دانشگاه‌های معین استان.

محمدی‌منش خاطرنشان کرد: امروز دیگر بحث حذف یا ادغام دانشگاه ملایر مطرح نیست بلکه بحث بین‌المللی‌شدن دانشگاه مطرح است و اینکه در شاخص‌های بین‌المللی بتواند صاحب رتبه و مقام شود، بنابراین در یک جمله وضعیت کنونی دانشگاه ملایر در عین حالی که محدودیت‌های وزارتی در حال اجراست از هر نظر مطلوب است و اگر این روند رو به رشد ادامه یابد بزودی باید شاهد برترشدن دانشگاه ملایر و رقابت‌پذیری آن با دانشگاه‌های با سابقه  خواهیم بود.

ایجاد هیات امنا و هیات ممیزه مستقل در دانشگاه ملایر

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نخستین اقدام تثبیت‌کننده پایه‌ای و ساختاری در دانشگاه، ایجاد هیات امنا و هیات ممیزه مستقل بود که در سال 1401 انجام شد و بزرگترین دستاورد این دوره به شمار می‌رود.

این مقام مسئول افزود: گام دوم، اقدامات مبنای تدوین سند راهبردی است که اتفاق افتاده است و در هیات امنا کلیات آن مصوب شد، در بخش آموزشی ایجاد و به روزرسانی دانشکده‌ها و رشته‌ها می‌بایست؛ اثرگذاری این اقدامات در حدی است که می‌تواند رشته‌های مختلف را با توجه به کاهش تعداد دانشجو زنده کند.

رئیس دانشگاه ملایر خاطرنشان کرد: در بخش پژوهشی حرکت به سمت رفع نیازهای کشور، ارتباط با صنعت و جامعه، افزایش اعتبارات پژوهشی و مساله محورکردن فعالیت‌ها در سه سال گذشته آغاز شده است که مسیر رو به رشد آن می‌تواند آینده درخشانی را برای این دانشگاه به ارمغان بیاورد.

وی بیان کرد: تعداد اعضای هیات علمی، فضای فیزیکی، تعداد فعالیت‌های پژوهشی، تعداد دانشجو و درآمدهای اختصاصی دانشگاه از محل فعالیت های پژوهشی از جمله شاخص های ارتقای دانشگاه است، تمامی این موارد در سه سال گذشته رو به رشد بوده است.

محمدی‌منش توضیح داد: به عنوان مثال در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم جذب عضو هیات علمی در دانشگاه ملایر تقریباً صفر بوده است و تعداد محدودی که عمدتاً مربوط به دوره‌های قبل بودند، استخدام شدند، در سه سال گذشته برای جذب بیش از 40 عضو هیات علمی در رشته های مختلف فراخوان داده شد که بیش از 20 عضو هیات علمی در رشته‌های مختلف مشغول بکار شدند.

وی افزود: اکنون تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه 180 نفر است که باید به بیش از 200 عضو افزایش یابد، سطح علمی اعضای هیات علمی هم شاخص دیگری است که با ایجاد هیات ممیزه مستقل این روند نیز بهبود یافته است و در دو سال گذشته بیش از 10 عضو هیات علمی ارتقای مرتبه یافتند و در حال حاضر از میان اعضای هیات علمی دانشگاه هفت نفر از آنها در مرتبه استادی و 49 نفر از ایشان نیز در مرتبه دانشیاری هستند.

محمدی‌منش تصریح کرد:عرصه‌های مختلف با تمرکز بر افزایش فعالیت‌های پژوهشی فناورانه و کیفی‌سازی آموزش باشد، سیاست ما تربیت نیروی انسانی ماهر و مهارت محور، اصلاح ساختارهای آموزشی و بهبود کیفیت آن، راه‌اندازی رشته‌های جدید و به روزرسانی شده، ایجاد زیربناهای لازم آزمایشگاهی، فضاهای فیزیکی آموزشی، تجهیزات تخصصی و ارتقای سطح فعالیت‌های پژوهشی با تمرکز بر رفع نیاز استان و کشور و قابلیت‌های شهرستان و استان بود که باید این روند مطابق سند راهبردی تدوین شده ادامه یابد.

وی اظهارکرد: نباید دانشگاه لحظه‌ای از این مسیر جدا شود که قطعا تبعات سنگینی برای آن با توجه به قرارگیری در شهرستان بوجود می‌آید، متاسفانه نگاه ملی و بین‌المللی به دانشگاه کمرنگ است و باید این نگاه تقویت شود.

محمدی‌منش مشکل دیگر که ما در دانشگاه با آن مواجه هستیم نبود امکانات رفاهی در شهرستان برای اعضای هیات علمی بوده و از دیگر مسائل کم بودن ظرفیت پیمانکاران و امکانات برای سرویس دهی به دانشگاه است.

رئیس دانشگاه ملایر خاطرنشان کرد: نقطه قوت شهرستانی ما داشتن دو برند ویژه مبل و منبت و کشمش و انگور است که با تمرکز بر این دو ویژگی و معادن شهرستان می‌توان رشد و توسعه دانشگاه را در این مسیرها به طور ویژه دنبال کرد که این ظرفیت‌ها در سند راهبردی به خوبی دیده شده است.

وی در ادامه درباره وضعیت اعتبارات و بودجه دانشگاه و مسائل عمرانی اظهارکرد: اعتبارات دانشگاه تا سال 1402 وضعیت مطلوبی داشته است، ما در سه سال گذشته بیش از 100 درصد اعتبار دریافت کرده ایم. بدهی های اصلی دانشگاه تسویه شده و حتی در این دوران بخش عمده‌ای از بدهی‌های عمرانی گذشته را نیز پرداخت کرده‌ایم.

افزایش بودجه فرهنگی و پژوهشی دانشگاه ملایر

محمدی‌منش افزود: بودجه دانشگاه در سال 1403 نزدیک به 40 درصد افزایش یافته است اما باید دید که وضعیت تخصیص‌ها در سال جاری چگونه انجام می‌شود، در سه سال گذشته بودجه فرهنگی و پژوهشی دانشگاه رشد بالایی پیدا کرده است، اعتبارات پژوهشی دانشگاه از چهار میلیارد تومان در سال 1400 به 17 میلیارد تومان در سال 1402 افزایش یافته است.

این مقام مسئول توضیح داد: از نظر عمرانی اعتبارات خوبی به دانشگاه اختصاص یافت و قرارداد پروژه دانشکده فنی و مهندسی در فاز دوم با بیش از 138 میلیارد تومان منعقد شده است و امیدواریم شاهد بهره‌برداری به موقع آن باشیم.

وی گفت: پروژه راکد و اسکلت مهمانسرای شماره دو به خوابگاه تغییر پیدا کرد و با دریافت اعتبار در هفته دولت به بهره‌برداری رسید، پروژه پیچیده و فنی و حقوقی کتابخانه دانشگاه نیز در روند خوبی در دو سال گذشته قرار گرفته است که امیدواریم در چند ماه آینده بتوانیم خاتمه پیمان را به پیمانکار بدهیم و زمینه خاتمه پروژه را فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه ملایر خاطرنشان کرد: در زمینه عمرانی در سه سال گذشته با اعتبارات دانشگاه، دانشکده علوم پایه در حال بازسازی است و توسعه سلف سرویس دانشجویان را آغاز کرده‌ایم، پایانه و پارکینگ دانشجویی در حال ساخت است و پارکینگ‌های کارکنان نیز تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha