• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403062414576
  • خبرنگار : 71299

ایلام، نامی ماندگار از تمدن‌های دیرینه مشرق زمین

ایلام، نامی ماندگار از تمدن‌های دیرینه مشرق زمین

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام گفت: حفاری‌های علمی باستان‌شناسی در این استان خوشبختانه شواهد کم‌نظیری از پیشینه تاریخ و تمدن سرزمین بزرگ ایران را در این منطقه ارائه می‌دهد.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» در این خصوص به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: استان ایلام در بخش غربی زاگرس واقع شده است. این منطقه از کشور که نام بزرگترین تمدن بشری در دنیا باستان یعنی «ایلام » را یدک می‌کشد دارای راز و رمزهای ارزشمندی از تمدن و فرهنگ دیرینه این سرزمین کهنسال است، در  شرایطی از زمان قرار داریم که بسیاری از کشورها به دنبال باز سازی تاریخ و تمدن  و پیشینه تمدنی کشور و ملت خود هستند؛ مسأله هویت‌های ملی و فرهنگ هویتی رویکردی فرهنگی است که خیلی از کشورها برای دستیابی به این مقوله با اهمیت در عرصه های مختلف تلاش می نمایند.

این ضرورت احساس می شود تا مساله بسیار مهم هویت ملی کشور در برنامه ها و برنامه ریزی های کلان باظرافت ودقت مورد توجه قرار گیرد تا تجربه های تلخ برخی از کشورهای تازه به دوران رسید ه در تحریف هویت‌های ارزشمند تاریخی این کشور بزرگ تکرار نشود.

وی افزود: حوزه جغرافیایی استان ایلام در بخش غربی زاگرس، در ادوار پیش از تاریخ و تاریخی و اعصار اسلامی همچنان بلاانقطاع تداوم تاریخی داشته است، حفاری‌های علمی باستان‌شناسی در این استان خوشبختانه شواهد کم‌نظیری از پیشینه تاریخ و تمدن سرزمین بزرگ ایران را در این منطقه ارائه می‌دهد.

این پژوهشگر باستان‌شناسی بیان کرد: ملاحظه نقشه فعلی استان، محدوده‌ای را تصویر می‌نماید که رشته عظیم کبیرکوه در بخش غربی زاگرس منطقه را به دو قسمت در جهت شمال غرب به جنوب شرق تقسیم و دو حوزه جغرافیایی در شمال و جنوب و یک حوزه مرکزی بر فراز ارتفاعات میانی منطقه را به وجود آورده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: جریان رودخانه دائمی و پرآب سیمره و شعبات آن در امتداد کبیرکوه از یک سو و رودخانه‌های پرآب و متعددی نظیر گنگیر ایوان، کنجان‌چم مهران، میمه زرین‌آباد و دویرج دهلران که مجموعاً از دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های منطقه جاری و به سمت دشت‌های حاشیه‌ای غرب سلسله جبال زاگرس جریان دارند زمینه‌های مناسبی برای استقرار مداوم بشر نخستین تا به امروز ایجاد کرده است، این شرایط خاص جغرافیایی باعث حضور تمدن‌های کهن در اعصار مختلف تاریخ شده است.

محمودیان خاطرنشان کرد: دره هلیلان شمالی‌ترین بخش از مناطق شهرستان چرداول از توابع استان ایلام است که در ساحل غربی رود سیمره واقع شده است. براساس بررسی‌های باستان‌شناسی بیش از ۱۶۰ محوطه باستانی و تاریخی فقط در این محدوده از ادوار کهن بر جای مانده است. تپه‌های گوران، کزآباد، سرچم و غارهایی نظیر مرگرگلان و غیره از جمله آثار شاخص این منطقه هستند.

وی اظهار کرد: یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد در این ناحیه از زاگرس در استان ایلام، از استقرارگاه‌های انسان یا به عبارتی انسان ابزارساز از حدود یکصد هزار سال پیش آثار چون تبرهای سنگی ساطوری و دیگر ابزارهای سنگی که با پیشرفت شیوه‌های تولید و توزیع محصول تحول یافته به‌دست آمده است.

محمودیان اضافه کرد: ساکنان هلیلان پس از پشت سرگذاردن دوران اولیه استقرار و آشنایی به کشاورزی دیم به مرحله کشاورزی آبی نزدیک و به اهلی کردن گاو و گوسفند و بز و اسب پرداخته‌اند که در تاریخ انقلاب کشاورزی و دامپروی بشر نقش کلیدی داشته است. کشف نمونه‌های بیشماری از تیغه‌های سنگی و ابزارهای فرهنگی عصر معروف به «صنایع سنگ» در این حوزه تمدنی دلیل محکمی بر گسترش و رشد فزاینده فرهنگی و توسعه نظام استقرار و یکجانشینی در دهکده‌ها و شهرنشینی این ناحیه از کشور ایران است.

این باستان‌شناس گفت: شهرستان دهلران در بخش جنوبی استان ایلام نیز به لحاظ کشف آثار با ارزش تاریخی و تمدنی نسبت به ناحیه کوهستانی، یک حوزه فرهنگی مستقل در جنوب غربی فلات ایران به شمار می‌رود در واقع زندگی و استقرار و آثار حیات بشر در این حوزه فرهنگی و جلگه رسوبی که با آبرفت‌های زمین‌ساختی حاصل از منابع آب نواحی کوهستانی زاگرس موجبات تجربه‌اندوزی و پیشرفت تکنولوژی در سیستم تولید و توزیع محصول شده را باید دست کم نگیریم. حوزه رودخانه‌های میمه و دویرج در محدوده  موسیان و دهلران که باید به نام «بین النهرین صغیر» از آن یاد کرد در حدفاصل و پیوسته به جلگه‌های خوزستان و سرزمین بین‌النهرین است. پیشرفت‌های قابل توجه در صنایع سنگی و تهیه ابزارهای مورد نیاز ساکنان منطقه در دوران پیش از تاریخ و دوره‌های  بعدی آن، چنان قابل توجه و در خور تأمل است که گویی انقلابی عظیم در تحول نظام زندگی اجتماعی انسان به وقوع پیوسته است. شیوه ابزارسازی، نظام تولید و توزیع و مبادله محصولات بومی یا سایر مناطق، ذخیره مواد غذایی، ایجاد سکونتگاه و خانه‌سازی منظم، ابتکار و خلاقیت در تهیه مصالح و مواد ساختمانی، تهیه انواع ظروف سفالی و سنگی، تحول در امر بهره‌گیری از منابع آب برای کشاورزی و اهلی کردن دانه‌های گندم و جو و عدس، اهلی کردن حیوانات و بهره‌گیری از مواد کانی و معدنی نظیر قیر طبیعی برای عایق‌بندی و... از جمله تحولات تمدنی ساکنان دهلران و موسیان و نواحی هم جوار در مقاطع زمانی یاد شده هستند.

وی افزود: بر اساس حفریات و مطالعات علمی باستان‌شناختی انجام شده در این ناحیه، قدیمی‌ترین دوره این استقرار در حوزه ی دهلران متجاوز از ده هزار سال پیش بوده که با نام فرهنگ عصر بزمرده (۷۲۰۰-۸۲۰۰ ق.م ) و سپس در دوره‌های متاخرتر که به ترتیب مربوط به حدود ۹ الی  ۷هزار سال پیش هستند که با عنوان دوره‌های علی‌کش (۶۴۰۰-۷۲۰۰ ق.م) و محمدجفعر (۶۱۰۰-۶۴۰۰ ق. م) طبقه‌بندی و نام‌گذاری شده‌اند.  هر چند کاوش‌های علمی تپه پیش از تاریخ گلان در حوزه فرهنگی شهرستان مهران ( دشت گلان) اطلاعات جدیدی از زندگی انسان در دوران آغاز کشاورزی و زندگی دامپروری آغازین اطلاعات جدیدی به دست داده است.

محمودیان اظهار کرد: انسان‌های ساکن در محدوده استان ایلام در این مرحله خود را آماده ورود به دوره‌ای می‌کنند که به نام دوره شهرنشینی یا اختراع خط از آن یاد می‌شود و این تحول بنیادی و اساسی و سرنوشت‌ساز با عنوان دوره آغاز ادبیات قابل شناسایی و طبقه‌بندی بوده و می‌توان به یکی از مراکز این فرهنگ در  چگا آهوان در حوزه شهرستان مهران و دشت هیژدانه اشاره کرد. در واقع می‌توان پس از اختراع خط و انقلاب شهری‌گری اولین طلیعه تکنولوژی و یا به قولی دستیابی به فلز آلیاژی مفرغ یا برنز دانست که در حوزه لرستان و منطقه فعلی ایلام اتفاق افتاده و در تاریخ هنر فلزکاری جهان برای خود جایگاه ویژه‌ای را تحصیل کرده و به «برنز و یا مفرغ‌های لرستان» معروف شده است.

وی گفت: بنابراین ما به طور نسبی با سرنوشت حیات انسان و تحولات تمدنی در محدوده جغرافیایی استان ایلام از حدود یکصد هزار سال پیش تا هشت هزار سال قبل و نیز با شناخت بقایای تمدنی و فرهنگی در دوره های بعدی تا امروز آشنا شده‌ایم و براین اعتقادیم که با شناخت بیشتر این منطقه از ایران به لحاظ اینکه پل ارتباطی بین فلات مرکزی و سرزمین میان‌رودان و یا با دیدی وسیع‌تر ارتباط‌دهنده شرق و غرب در جهان باستان بوده است در جهت هویت تاریخی این سرزمین گام ارزشمندی برداشته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۴:۱۸

سلام آقای باستان شناس رودخانه دوویرج از دامنه کبیرکوه واقع در آبدانان سرچشمه میگیرد

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۸

بسمه تعالی.یکی از بزرگترین کشفیات ایرانیان باستان که در فلزگری بشدت مصرف داشته است،شناخت فلزات و همچنین ساخت مواد شیمیایی حلال فلزات مانند تیزآب بوده که بعدها به تیزآب سلطانی مشهور شده و هنوز هم در تجزیه و جداسازی فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.از م

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۵ ۱۴:۳۸

سپاس از جناب آقای محمودیان بخاطر اطلاعات گسترده ودقیقی که از منطقه ایلام باستان عرضه داشتند بخاطر وجود چنین نخبگان باخرد وبومی بر خود می بالیم