• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062414497
  • خبرنگار : 71145

رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با رهبران دفتر سیاسی حماس دیدار کرد

رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با رهبران دفتر سیاسی حماس دیدار کرد

رئیس اطلاعات ترکیه روز جمعه با رهبران دفتر سیاسی جنبش حماس دیدار و با آنها در مورد آخرین تحولات مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، منابع امنیتی ترکیه به خبرگزاری آناتولی فاش کردند که «ابراهیم کالین»، رئیس اطلاعات ترکیه بدون ارائه جزئیات بیشتر از جمله نام رهبران، با این مقامات دفتر سیاسی حماس در آنکارا، پایتخت، دیدار کرد.

این منابع توضیح دادند که در این دیدار موضوعاتی مانند مرحله نهایی مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس و تبادل اسرا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته این منابع، در این دیدار، ۲ طرف در مورد گام‌های مشخصی گفت‌وگو کردند که می‌توان برای تضمین آتش‌بس دائمی در غزه که شاهد یک فاجعه انسانی است و نیز ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به منطقه انجام داد.

در این دیدار بر موضع سازنده و مثبت جنبش حماس در جریان مذاکرات تاکید و عنوان شد اعلام شروط جدید اشغالگران در متن این پیشنهاد که مورد حمایت و پذیرش قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است، کار رسیدن به آتش‌بس را دشوارتر می‌کند.

۲ طرف همچنین از بابت ادامه حملات اشغالگران که منجر به کشتار ‌می‌شود ابراز نگرانی کردند.

روز چهارشنبه، جنبش حماس بار دیگر بر آمادگی خود برای اجرای فوری توافقنامه آتش‌بس بر اساس اعلامیه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ۳۱ ماه مه و قطعنامه شماره ۲۷۳۵ شورای امنیت و آنچه قبلاً بر آن توافق شده بود، بدون تعیین هیچ شرط جدیدی از سوی هر طرفی تاکید کرد.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت مذاکره کننده این سازمان به ریاست «خلیل الحیه» با «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و «عباس کامل» وزیر اطلاعات عمومی مصر در پایتخت قطر دیدار و گفت‌وگو کردند. حماس بار دیگر بر رد هرگونه پروژه مربوط به مرحله پس از توقف تجاوز به نوار غزه تاکید کرد.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز روز جمعه گفت: ما همچنان در حال مذاکره با مصر و اسرائیل برای رسیدن به متن نهایی هستیم که همه با آن موافق باشند.

وی ادعا کرد: «به تلاش‌ها برای منع تشدید تنش بین لبنان و اسرائیل هم ادامه می‌دهیم.»

حدود ۱۰ ماه است که دور مذاکرات غیرمستقیم بین تل‌آویو و حماس به دلیل اصرار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر ادامه جنگ در نوار غزه و اصرارش بر ماندن نیروهای اشغالگر در صلاح الدین (فیلادلفیا) و نتزاریم با شکست مواجه شده است در حالی که حماس خواستار عقب نشینی کامل اسرائیل از غزه و بازگشت آوارگان بدون محدودیت است. علیرغم موانع اسرائیل، میانجیگری مصر در کنار قطر و ایالات متحده برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و انعقاد قرارداد تبادل اسرا بین اشغالگران و حماس ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha