• جمعه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403062314351
  • خبرنگار : 71129

طرح‌های نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین برای روز بعد از جنگ

طرح‌های نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین برای روز بعد از جنگ

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با تاکید بر اینکه بدون همبستگی و اقدام از سوی جامعه جهانی، مسیر بهبود و صلح پایدار دست‌نیافتنی است، از کشورهای عربی و شریک خواست در این مسیر کنار ملت فلسطین باشند. او گفت، این مسیر، اگرچه بسیار چالش‌برانگیز است، اما تنها راه قابل‌دوام رو به جلو به شمار می‌رود؛ راهی که پایه‌های صلح پایدار، امنیت و رفاه را بنا می‌کند.

به گزارش ایسنا، «محمد مصطفی» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در مقاله‌ای برای رسانه آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و این نکته اشاره کرد که پنج هفته پیش سیصدمین روز از جنگ در غزه بود.

نخست‌وزیر فلسطین در مقاله‌ای برای روزنامه «واشنگتن‌پست»، چنین حجمی از کشتار جمعی، ویرانی، آوارگی اجباری و گرسنگی دادن به مردم فلسطین را نکوهش کرد و گفت چنین امری «در تاریخ معاصر، بی‌سابقه بوده است.»

این سیاستمدار و اقتصاددان فلسطینی همچنین به یکسری از طرح‌ها برای «روز بعد» از جنگ در غزه پرداخته است.

وی در این مقاله می‌نویسد: «در غزه، ترس و ناامیدی نسبت به سقوط بی‌امان بمب‌ها بیشتر احساس می‌شود. خانواده‌ها در پناهگاه‌های موقت دور هم جمع شده‌اند، درحالیکه خانه‌هایشان به ویرانه تبدیل شده است. مدارس و بیمارستان‌ها که زمانی در امن و امان ​​بودند، به هدف تبدیل شده‌اند. در حالیکه والدین برای محافظت از فرزندانشان تلاش می‌کنند، گریه‌های بی‌امان کودکان شب را فرا می‌گیرد. بوی تعفن مرگ در هوا پراکنده است و مراسم‌های شتاب‌زده تدفین برای حفظ آبرو همه جا دیده می‌شود. گرسنگی و محرومیت تشدید می‌شود و غذا، آب سالم و تجهیزات پزشکی کمیاب و رو به کاهش است. جنایات جنگی و قتل‌عام بر دوش مردمی که بیش از حد رنج کشیده‌اند، سنگینی می‌کند.»

نخست‌وزیر فلسطین ادامه داد، با این حال، در میان این ویرانی، انعطاف‌پذیری وجود دارد که امتناع از تسلیم شدن در برابر ناامیدی است. این رنج که هم نتیجه جنگ و هم اشغال طولانی‌مدت است، باید پایان یابد تا صلح و ثبات حاصل شود.

او نوشت: «از زمان تشکیل دولت در آوریل، دولت من خستگی‌ناپذیر برای تثبیت وضعیت رو به وخامت در کرانه باختری و در عین حال برای «روز بعد» در نوار غزه آماده شده است. ما متعهد به رفاه، امنیت و کرامت مردم خود و رهبری تلاش‌ها برای بازیابی و بازسازی پس از دستیابی به آتش‌بس دائمی هستیم. این امر به موازات ادامه اجرای اصلاحات اساسی برای تحکیم پایه‌های یک کشور مستقل فلسطینی صورت خواهد گرفت. با آتش‌بس دائمی، دولت فلسطین آماده است تا مسئولیت در نوار غزه را از سر بگیرد و تلاش‌هایی را برای ادغام کامل حکومت در سراسر آن و کرانه باختری رهبری کند. این ادغام نه‌تنها برای امدادرسانی، بازیابی و بازسازی موثر در غزه، بلکه به‌عنوان گامی در جهت هدف گسترده‌تر یعنی دستیابی به یک توافق سیاسی دائمی مطابق با قوانین بین‌المللی و راه‌حل ۲ دولتی ضرورت دارد.»

نخست‌وزیر فلسطین از طرح‌های «روز بعد» از جنگ غزه گفت
جنگ غزه

به گفته محمد مصطفی، چشم‌انداز «فلسطین واحد ما که ریشه در وحدت مردم فلسطین و هویت مشترک ما دارد، محور این تلاش است. در حالیکه ما با استواری و پایداری به دنبال پایان دادن به اشغال نظامی رژیم صهیونیستی و تحقق حق تعیین سرنوشت خود هستیم، این اصول یعنی بازسازی و اداره غزه، رسیدگی به بحران انسانی بی‌سابقه و پایه‌گذاری صلح و ثبات پایدار را هدایت می‌کند. با این حال، ما به تنهایی نمی‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. ویرانی گسترده و نیازهای زیاد برای بازسازی در غزه، پاسخی هماهنگ و قوی از سوی جامعه بین‌المللی می‌طلبد. اداره غزه، بازگرداندن خدمات ضروری، بازسازی خانه‌ها و زیرساخت‌ها و تثبیت زندگی و معیشت مردم فلسطین نیازمند تعهد و حمایت قابل توجه بین‌المللی است. بدون همبستگی و اقدام از سوی جامعه جهانی، مسیر بهبود و صلح پایدار دست‌نیافتنی است.»

نخست‌وزیر فلسطین تاکید کرد که حمایت و تسهیل یک دولت غیرحزبی فلسطینی برای حکومت و خدمت به مردم در سراسر غزه و کرانه باختری، از جمله قدس امری ضروری و حیاتی به شمار می‌رود. به گفته او، قدرت بخشیدن به تشکیلات خودگردان فلسطین برای ارائه حکومتی پاسخگو، شفاف و مسئولیت‌پذیر تنها راه مشروع و قابل دوام است و این رویکرد نه تنها برای بازسازی غزه، بلکه برای اطمینان از حرکت منطقه‌ای وسیع‌تر و گسترده‌تر به سوی آینده‌ای عادلانه و درست ضروری است.

نخست‌وزیر فلسطین از طرح‌های «روز بعد» از جنگ غزه گفت
جنگ غزه

او افزود، برنامه «روز بعد» برای اداره غزه بخشی از تلاش گسترده‌تر برای توانمندسازی دولت فلسطین، بازسازی اعتماد در میان شهروندان و تقویت پایه‌های دموکراسی در سطوح محلی و ملی است که حول محورهای کلیدی ذیل تشکیل شده است؛

تسکین و بهبودی زودهنگام

امدادرسانی فوری و تلاش‌هایی برای بازیابی زودهنگام، تحت رهبری و هماهنگی راهبردی دولت فلسطین، باید توسط آژانس امداد و کار سازمان ملل (آنروا)، سایر آژانس‌های تخصصی سازمان ملل، حامیان مالی و شرکای بین‌المللی که در غزه فعال هستند، علاوه بر بخش خصوصی فلسطین و نهادهای محلی و جامعه مدنی مورد حمایت قرار گیرد. اولویت‌ها شامل برداشتن آوار، ایجاد سرپناه موقت آبرومند و احیای خدمات ضروری مانند آب، بهداشت، انرژی، بهداشت و آموزش است. حمایت فوری برای احیای معیشت و بهبود اقتصادی نیز حیاتی است. این تلاش‌ها از نزدیک با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های فلسطینی هماهنگ خواهد شد. یک کمیته بازیابی زودهنگام غزه ایجاد خواهد شد تا تمام تلاش‌ها را با طرح امداد، بازیابی و بازسازی گسترده‌تر دولت هماهنگ کند.

بازسازی و بهبودی طولانی مدت

یک آژانس مستقل برای رهبری، هماهنگی و مدیریت تمام تلاش‌ها برای بازسازی و بازیابی طولانی مدت در غزه ایجاد خواهد شد. این نمایندگی با استقلال کامل مالی و مدیریتی فعالیت خواهد کرد و طبق بالاترین استانداردهای بین‌المللی تحت حسابرسی قرار خواهد گرفت. نظارت توسط هیات مدیره‌ای متشکل از شخصیت‌های شناخته شده فلسطینی از جمله اعضای جامعه فلسطینی‌ها در خارج انجام خواهد شد. برای اطمینان از شفافیت و پاسخگویی، یک صندوق امانی بازسازی غزه در بانک جهانی با نظارت و راهنمایی امانتداری که توسط یک هیات مشورتی بین‌المللی ارائه می‌شود، ایجاد خواهد شد.

امنیت، حاکمیت قانون و کنترل مرزها

بازگرداندن امنیت و حاکمیت قانون در غزه مستلزم تجدید ساختار نیروی پلیس و همچنین ادغام مجدد و توجیه کارکنان بر اساس ظرفیت و نیاز است. این فرآیند شامل پرسنل قبل و بعد از سال ۲۰۰۷ و مشروط به بررسی موفقیت‌آمیز و ارزیابی ظرفیت خواهد بود. ریاست ارشد پلیس که توسط دولت فلسطین منصوب می‌شود، همچنین با روسای شوراهای شهرداری برای تضمین حکومت محلی کارآمد و پاسخگو، هماهنگ خواهد شد. شرکای بین‌المللی نقش مهمی در تامین تجهیزات و پشتیبانی لازم برای ظرفیت‌سازی خواهند داشت. علاوه بر این، دولت فلسطین ممکن است در صورت لزوم کمک‌های امنیتی بین‌المللی درخواست کند. کنترل مرزی در غزه توسط تشکیلات خودگردان فلسطین و با حمایت موقت بین‌المللی از سوی عاملان مربوطه مانند «هیات کمک مرزی اتحادیه اروپا» که در سال ۲۰۰۵ به کنترل مرزی پرداخت، مدیریت خواهد شد.

ادغام نهادها و خدمات مدنی

طرح فلسطین بر نیاز حیاتی به ادغام و هماهنگی نهادها و خدمات مدنی در سراسر کرانه باختری و غزه تاکید دارد. برای تسهیل این امر، ما رهبری ارشد موقت را برای نهادهای دولتی در غزه منصوب خواهیم کرد که به طور موقت تا زمانی که مدیران دائمی از طریق یک فرآیند شفاف و مبتنی بر شایستگی انتخاب شوند، خدمت خواهند کرد. کارکنان بر اساس نیازهای فنی و با رعایت کلیه تصمیمات پرسنلی با رعایت معیارهای شایسته‌سالاری و شفاف‌سازی‌های مربوطه انتخاب خواهند شد.

احیای وظایف دولت محلی

به عنوان گامی فوری برای بازگرداندن و ادغام مجدد حکومت محلی در غزه و اطمینان از مالکیت محلی بر بهبود اوضاع، من شخصیت‌های محلی مستقل و دارای واجد شرایط را به مدت یک سال در شوراهای شهرداری و محلی منصوب خواهم کرد. به این شوراها بودجه‌ای برای حمایت از پروژه‌های محلی که نیازهای فوری را برآورده و منافعی عینی را برای مردم غزه ارائه می‌کنند، تحت دستورالعمل‌های شفاف که توسط دولت من تعیین شده است، ارائه می‌شود. در پایان این دوره انتقالی یک ساله، انتخابات دولت محلی هم در کرانه باختری و هم در نوار غزه برگزار خواهد شد تا مشارکت، همکاری و نمایندگی دموکراتیک در حکومت محلی تضمین شود.

محمد مصطفی در پایان تاکید کرد: «ویرانی بی‌سابقه غزه نه تنها نیازمند حمایت جدی جهانی، بلکه تعهد جمعی به بازسازی و بازیابی است. ما از همسایگان عرب خود و همه کشورهای شریک می‌خواهیم که در این تلاش بزرگ در کنار ما بایستند. ما با هم می‌توانیم نیازهای فوری مردم فلسطین را برطرف کنیم، خدمات ضروری را احیا، اقتصاد را بازسازی و امید را دوباره در دل فلسطینی‌ها زنده کنیم.»

او در این مطلب برای واشنگتن‌پست نوشت: «این مسیر، اگرچه بسیار چالش‌برانگیز است، اما تنها راه قابل‌دوام رو به جلو به شمار می‌رود؛ راهی که پایه‌های صلح پایدار، امنیت و رفاه را بنا می‌کند. این فقط مربوط به آینده ما به عنوان مردم فلسطین، پیگیری استوار ما برای تعیین سرنوشت و حق ما برای زندگی در آزادی و شرافت نیست. این در مورد تضمین ثبات و آینده بهتر برای همه مردم منطقه است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha