• جمعه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403062314242
  • خبرنگار : 50455

امام جمعه قم:

محور سیاست خارجی ایران تولید قطب‌های جدید قدرت است

محور سیاست خارجی ایران تولید قطب‌های جدید قدرت است

ایسنا/قم امام جمعه قم گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شکستن تک قطبی در عالم و شکل دادن قطب‌های جدید اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی است؛ دولت شهید رئیسی گام‌های بزرگی برداشت و دولت چهاردهم نیز باید این مسیر را در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری دنبال کند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه امروز ۲۳ شهریورماه قم که در مصلی قدس برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز آغاز امامت امام عصر(عج)، اظهار کرد: ماه ربیع الاول ماه فروغ‌های آسمانی و نعمت‌های بیکران خداوند است و باید در برابر این نعمت‌ها شاکر باشیم، خورشید پر فروغ امام عصر(عج) جلوه‌ای از جلوه‌های توحید است که ما را ولو در عصر غیبت هدایت و راهبری می‌فرمایند.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن عرض تسلیت ارتحال آیت‌الله محفوظی، ادامه داد: مرحوم آیت‌الله محفوظی از چهره‌های اخلاقی، علمی و معرفتی و در کنار این‌ها انسانی مجاهد و فداکار بودند و از آغاز نهضت انقلاب همراه امام(ره) و پس از آن رهبری معظم انقلاب اسلامی و همپای مردم و حوزه علمیه حرکت کردند.

امام جمعه قم آغاز سال تحصیلی آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه‌های علمیه را به فعالان در عرصه تعلیم و تربیت تبریک گفت و افزود: اهتمام به تربیت نسل جدید با توجه به اقتضائات آن و تهدیدهای فراوان ضرورتی است که بر عهده نهاد خانواده، فرهنگیان، حوزویان، رسانه و فعالین عرصه مجازی قرار دارد همه این ارکان باید به جامعه جوان توجه کنند و اقتضائات تربیت این عصر را مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: همه ما به تهدید فضای مجازی و فتنه گری‌هایی که برای دور افتادن جوانان از حقیقت برپاست آشناییم و در این میدان همه نهادهای تربیتی وظیفه سنگینی بر عهده دارند؛ تکلیف همه ما استادان و معلمان و مدیران تربیت عمیق و جامع و حل مشکلات نسل جوان است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه رشد و پیشرفت فناوری باید تداوم داشته باشد، تاکید کرد: رشد علمی و فناوری ایران علی‌رغم تحریم‌ها مطلوب است اما فراز و فرود داشته است. ما حرکت پرشتاب به سمت قله‌های علمی را باید ادامه دهیم؛ دانشگاه‌های ما باید پر شتاب در مرزهای دانش حرکت کنند، استعداد ایرانی‌ها بسیار ممتاز و برجسته است و استادان ما باید شتاب در رشد علمی را مهم‌ترین وظیفه خود قرار دهند.

امام جمعه قم گفت: تربیت اجتماعی، سیاسی و انقلابی نسل امروز لازم است، باید نسل جوان با اسلام، دفاع مقدس و ارزش‌های متعالی انقلاب آشنا شود و این وظیفه مدرسه، دانشگاه و حوزه است که نسل امروز ریشه در این هویت تاریخی پیدا کند.

وی اضافه کرد: جذب و نگهداری نخبگان و استعدادهای برتر و حفظ تعلقات آن به کشور ضرورت دارد، نخبگان ما بودند که در خلق حماسه‌های علمی پیش رفتند و ایران امروز بیداری فنی و علمی پیدا کرده است لذا نخبگان باید صبوری کنند و این راه پر افتخار را ادامه دهند و دستگاه‌هی اجرایی وظیفه سنگینی دارند.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: تحقیق و تلاش علمی باید در خدمت جامعه باشد و آسیب‌های اجتماعی را رفع کند، باید مشکلات صنعت را گره‌گشایی کند؛ لذا حرکت علمی دانشگاه باید در خدمت صنعت، جامعه و رشد و ترقی کشور باشد و همه حوزه و دانشگاه باید خادمان مردم باشند، همچنین دولتمردان نیز باید حمایت از نهادهای علمی را اولویت قرار دهند.

وی در آستانه هفته دفاع مقدس یاد ایثاگران، آزادگان، شهدا و خانواده‌های آنان را گرامیداشت و گفت: ملت ایران در دفاع مقدس دکترینی خلق کرد و الگویی را نشان داد که می‌توان در جنگ نابرابر بر قدرت‌های ستمکار پیروز شد، فرهنگ مقاومت و الگوی جدیدی از شجاعت و مقاومت در دفاع مقدس خلق شد و جوانان ما با دست‌های خالی الگویی از مقاومت در عصر جدید خلق کردند.

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: دفاع مقدس دست‌مایه ای برای تحول در صنایع نظامی و رشد علمی و فناوری شد، دفاع مقدس سکویی شد تا نیروهای مسلح و دانشمندان همه به میدان آمدند و ما مبدل به قدرت نظامی و امنیتی منطقه شدیم و این سرمایه را باید حفظ کرد.

وی افزود: الگوی دفاع مقدس در منطقه و جهان منتشر شد و آزادگان فهمیدند می‌توان در برابر آمریکا و قدرت‌های استکباری ایستاد و تسلیم نشد و امروز ملت ایران با تاسی به دفاع مقدس در برابر زورگویان خواهند ایستاد.

امام جمعه قم تاکید کرد: فلسطین موضوع همه کشورهای اسلامی است، تمام کشورهای اسلامی بدانند اگر کوتاه آمدند همین خونریزی که در غزه می‌بینید در انتظار همه شماست؛ غزه نشان داد در میان جهانخواران رحم و مروت نیست و نسل‌کشی خوی آن‌ها است.

وی گفت: اقدام امت اسلام لازم است، مقاوت می‌ایستد و پیش خواهد رفت اما سران کشورهای جهان اسلام و عرب بدانید برای خود ننگ می‌خرید که این ظلم را می‌بینید و سکوت می‌کنید؛ گام اول در مقابله با رژیم منحوس صهیونیستی بستن سفارت‌های این رژیم منحوس در همه کشورها است.

امام جمعه قم بین کرد: اسرائیل بداند مقاومت پایدار خواهد ماند و به فضل الهی محور مقاومت و آزادگان جهان اسلام آن‌ها را نابود خواهند کرد؛ ایران نیز با رویکرد جامع و راهبردی در حال تغییر معادلات بزرگ است و این راه ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha