• جمعه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062314189
  • خبرنگار : 71145

آمریکا در تکاپو برای آتش‌بس موقت در دریای سرخ به بهانه خارج کردن نفتکش «سونیون»

آمریکا در تکاپو برای آتش‌بس موقت در دریای سرخ به بهانه خارج کردن نفتکش «سونیون»

منابع سیاسی در پایتخت یمن از تقلای آمریکا برای آتش‌بس یک ماهه در دریای سرخ به منظور خارج کردن نفتکش یونانی «سونیون» خبر دادند.

به گزارش ایسنا، منابع سیاسی در پایتخت یمن به الاخبار فاش کردند که «ایالات متحده، اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار داد تا از طریق میانجیگری‌های عربی و بین‌المللی با صنعا ارتباط برقرار کرده و درخواست آتش‌بس موقت یک ماهه در دریای سرخ را با هدف یدک کشی  کشتی «سونیون» مطرح کند.

اما «انصارالله» تنها موافقت کرد همزمانی که عملیات نظامی ادامه دارد، کشتی یونانی بکسل شود و این مساله باعث خشم واشنگتن شد.

این منابع با اشاره به اینکه شکست طرح آمریکایی‌ها باعث شد که طرف اروپایی اجازه دهد کشتی بدون دخالت در دریای سرخ بسوزد، در حالیکه این نفتکش در ۲۲ ماه گذشته منفجر شده است.

این منابع تاکید کردند که هدف آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خارج کردن کشتی و نجات دریای سرخ از یک فاجعه بالقوه زیست محیطی نبوده است، بلکه تلاش برای تحمیل یک آتش‌بس نظامی ۳۰ روزه با قابلیت تمدید بوده است.

این در حالی است که جدیدترین عکس از کشتی سونیون در دریای سرخ حاکی از آن است که این نفتکش همچنان در آتش می‌سوزد.

اتحاد دریایی اروپا در دریای سرخ نیز اعلام کرد: کشتی سونیون به مدت ۲۲ روز در دریای سرخ در حال سوختن است و هیچ نشانه‌ای از نشت نفت وجود ندارد.

در همین زمینه، یک منبع نظامی آگاه به الاخبار تاکید کرد که تشدید حملات هوایی اخیر آمریکا که بر تعدادی از استان‌های یمن به ویژه تعز، إب و الحدیده تأثیر گذاشت در پاسخ به شکست طرح آمریکایی‌ها بوده است.

او با بیان اینکه اظهارات اخیر آمریکا در مورد کشتی «سونیون» با واقعیت مغایرت دارد، خاطرنشان کرد: «تیم لندرکینگ»، فرستاده آمریکا به یمن چند روز پیش مدعی شده بود «صنعا از یدک‌کشی نفتکش خودداری کرد و این امر، باید عملیات متوقف شود.»

این در حالی است که تلاش‌های مشابه در ماه مارس گذشته نیز صورت گرفت، زمانی که نیروهای دریایی یمن کشتی انگلیسی «روبیمار» را در خلیج عدن هدف قرار دادند و آن را غرق کردند، واشنگتن از غرق شدن کشتی که حامل مقدار زیادی کود بود، سوءاستفاده کرد و غرق شدن آن را یک فاجعه زیست محیطی در دریای سرخ و تلاش برای تحریک کشورهای حاشیه دریا نسبت به عملیات نیروهای صنعا دانست. با این حال، انصارالله تمام تلاش‌های باج خواهی آمریکا در آن زمان را رد کرد.

قبلا نیز منابع یمنی اعلام کردند آتش‌سوزی در نفتکش یونانی «سونیون» که با رژیم صهیونیستی مرتبط است، در حال گسترش بوده و خطر انفجار و غرق شدن این کشتی افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha