• جمعه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403062314098
  • خبرنگار : 50290

سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر برگزار می‌شود

سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر برگزار می‌شود

ایسنا/اصفهان نخستین دورۀ سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر با موضوع «سرداران شهید شهر» در محل یادمان شهدای گمنام این شهر برگزار می‌شود.

در این سمپوزیوم ملی، سردیس سیزده سردار شهید شهرستان شاهین‌شهر و میمه به نام‌های «شهید غلامرضا عظیمی یانچشمه، محمدتقی ابدالی حاجی آبادی، شهید عزت‌اله شمگانی، شهید حاج اکبر ابدالی حاجی آبادی، شهید محمود نادری بنی، شهید حسین بیدرام گرگابی، شهید محمدرضا پورکیان احمدآبادی، شهید ناصر بیدرام گرگابی، شهید نادعلی سعیدیان، شهید حسن پهلوان، شهید سیامک(عباس) علیزاده نوجی، شهید سیداکبر(حمزه) هاشمی جزی، و شهید غلامحسین شیخ زاده کیانی» به‌ترتیب توسط سیزده هنرمند مجسمه‌ساز کشور، «استاد عباس مجیدی، استاد رضا قره‌باغی، استاد محمد بیک‌زاده، استاد علی حاجی مرادی، استاد علی اعتبار ارمکی، استاد حسین علی عسگری، استاد حسین دوپیکر، استاد صبر علی لوایی، استاد مرتضی دستجردی، استاد یاسر حسینی، استاد امین مهرآفرین، استاد عطا صحرایی، و استاد هادی عارفی منش» ساخته می‌شوند.

در این سمپوزیوم و هم‌زمان با خلق سیزده سردیس از سیزده شهید یادشده، پنج سردیس از پنج شهید ملی نیز رونمایی خواهد شد که سردیس شهید سپهبد صیاد شیرازی، سومین فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط «استاد ملک دادیار گروسیان»، سردیس شهید علیرضا یاسینی، سرتیپ خلبان اف-۴ فانتوم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط «استاد شاهرخ اکبری دیلمقانی»، سردیس شهید سپهبد قاسم سلیمانی، دومین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط «استاد نادر قشقایی»، سردیس شهید سردیس شهید حسین خزاری، فرمانده لشگر ۱۴ امام حسین(ع) در دوران جنگ تحمیلی توسط «استاد پریسا علی‌پور» و سردیس شهید مصطفی چمران، از فرماندهان جنگ ایران و عراق و بنیان‌گذار ستاد جنگ‌های نامنظم توسط «استاد سارا تقوی» خلق شده‌اند.

سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر برگزار می‌شود

سیدمجتبی موسوی، دبیر هنری سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر، ضمن اعلام این خبر به ایسنا و با بیان اینکه مجسمه، یکی از عناصر هنری پرکاربرد در فضاهای شهری است که از زمان توسعۀ شهرهای مدرن مورداستفاده بوده است، گفت: سابقۀ حضور مجسمه در شهرهای ایران به بیش از ۸۰ سال قبل بازمی‌گردد و تا امروز نیز اگرچه نسبت به سال‌های قبل توسعۀ بیشتری یافته، اما هنوز جایگاه شایستۀ‌ خود را در بین پروژه‌های مدیریت شهری به‌دست نیاورده است.

او افزود: برگزاری رویدادهای هنری به‌صورت سمپوزیوم، این امکان را ایجاد می‌کند که شهروندان از نزدیک مراحل اجرای آثار هنری را ببینند و با هنرمندان درارتباط باشند؛ بدین ترتیب نه‌تنها تعدادی اثر هنری به شهر افزوده می‌شود بلکه می‌تواند جریان‌ساز بوده و فرهنگ‌سازی کند، چراکه شهروندان در چنین رویدادهایی می‌توانند از نزدیک با روند آفرینش یک اثر آشنا شده و با هنرمندان نیز به گفتگو بپردازند.

این عضو انجمن هنرمندان مجسمه‌سازان ایران که برگزاری چند دوره سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی، بینال مجسمه‌سازی شهری و سیاست‌گذاری رویدادها و فراخوان‌های مرتبط با حضور مجسمه در شهر، برنامه‌ریزی و راه‌اندازی موزه مجسمه، موزه مشاهیر، موزه علی‌اکبر صنعتی، رویدادهای فستیوالی در کارنامۀ حرفه‌ایِ او دیده می‌شود، اضافه کرد: ارزش و اهمیت فرهنگ‌سازی و جریان‌سازیِ هنری و فرهنگی که با برگزاری یک رویداد در سطح شهر ایجاد می‌شود از اثری که خلق‌شده و در شهر قرار می‌گیرد بیشتر است و تأثیرات خود را در طول زمان نشان می‌دهد. چنین رویدادی، پیش از آنکه اثری خلق شود نقش خود را ایفا کرده و وظیفۀ فرهنگ‌سازیِ خود را انجام می‌دهد.

موسوی با اشاره به اهمیت کاربرد هنر در عرصۀ عمومی و فضاهای شهری بیان کرد: این موضوع که در دوره‌هایی به استفاده از هنرهای شهری مانند مجسمه در شهرها توجه نشده، نشان‌دهندۀ نقصان در مدیریت‌شهری است. دراین خصوص و اگرچه در دوره‌هایی اتفاقات بسیارخوبی نیز رخ داده و استفاده از هنر در برخی شهرها توسعه پیدا کرده و اثرگذار نیز بوده است، اما متأسفانه این دیدگاه در مدیریت شهری نهادینه نشده که به‌ یک رویۀ دائمی و ثابت تبدیل شود و از آن مهم‌تر این است که در این زمینه هنوز قانون و ضابطۀ مشخص و موثری تدوین و تبیین نشده؛ لذا با تغییر مدیریت و رویکردها شاهد وقفه و یا تعطیلی کاملِ این روند بوده و حتی در برخی موارد نیز شاهد بوده‌ایم که با تغییر و انحراف در سیرِ طبیعی و نبودنِ نگاه کارشناسی بنا به سلیقه‌های رشدنیافته و بدون ثبات، حرکتی بر ضد هنر داشته است.

او که دانش‌آموختۀ مجسمه‌سازی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است، با تأکید بر اینکه مجسمه عنصری هویت‌ساز است، توضیح داد: سال‌هایی از دهۀ ۴۰ و ۵۰ و نیز بخشی از دهۀ ۸۰ و ۹۰ اوج حضور هنرمندان و آثارشان در مدیریت و پروژه‌های شهریِ ایران است که از تهران شروع شده و به شهرهای بزرگ و برخی شهرهای کوچک‌تر نیز سرایت کرده است و لذا مجسمه‌سازی نیز در همان زمان رونق و توسعۀ بسیاری یافته است. متأسفانه مدیران شهری در سال‌های اخیر نسبت به استفادۀ صحیح از هنر در پروژه‌های شهری فاصلۀ معناداری گرفته‌اند و در برخی موارد نیز اگرچه به ظاهر از هنر استفاده می‌شود اما متأسفانه نامتناسب و بدون کیفیت است.

موسوی با بیان اینکه مجسمه‌سازی از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین هنرهای شهری است که با انواع سبک‌ها و کارکردهای مختلف در فضای شهری قرار می‌گیرد، گفت: یکی از قدیمی‌ترین کارکردهای مجسمه در شهرها معرفی و تجلیل از شخصیت‌هایی است که در یک بستر اجتماعی و فرهنگی مورد احترام هستند و لازم است به نسل آینده شناسانده و معرفی شوند. قرارگرفتن مجسمۀ چنین مفاخری در فضای شهری ضمن مواجهۀ جامعه در حالتی از احترام با آنها، موجب آشنایی هرچه بیشتر با این شخصیت‌ها خواهدشد. مسلم است که شهدا جزئی از مفاخر هستند و طبیعتاً ساختن مجسمۀ آنها و قرارگیریِ آن در فضای شهری و مواجهۀ شهروندان با مجسمه، حداقل اتفاقی است که می‌تواند رقم بخورد تا ضمن معرفی هرچه بیشترِ آنها، مراتب قدردانی نسبت به این مفاخر فراهم شود.

دبیر هنری سمپوزیوم مجسمه‌سازی شاهین‌شهر تأکید کرد: پرداختن به موضوع شهدا با استفاده از هنر مجسمه‌سازی می‌تواند به‌عنوان روش انگیزشی و تشویقی برای نسل‌های بعدی عمل کند و به آنها بیاموزد که احترام به مفاخر، رفتاری است که آنها نیز باید ادامه دهند.

او ضمن ابراز خرسندی از تفکر مدیریت شهری شاهین‌شهر در استفاده از هنر در فضای شهری و برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی بیان کرد: چنین رویدادهایی به لحاظ کیفیت و ارزش معنوی و تأثیرگذاری می‌تواند در سطح ملی عمل کرده و مشوقی برای سایر شهرها نیز باشند. امیدواریم مدیریت شهری شاهین‌شهر این نگاه و الگوی صحیح را حفظ کرده و آن را در آینده ادامه دهد، در این صورت شاهین‌شهر می‌تواند ازنظر حضور آثار هنری در فضای شهری به یکی از شهرهای جذاب تبدیل‌شده و با خلق و نصب مجسمه‌های ارزنده و با کیفیت مطلوب هنری، جایگاه مهمی را به‌عنوان یک شهر جذاب و خاطره‌ساز برای شهروندان و گردشگران و مسافران نیز به دست آورَد.

به گزارش ایسنا، نخستین دورۀ سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر با موضوع «سرداران شهید شهر» ازسوی شهرداری و شورای اسلامی این شهر، ۲۴ تا ۳۱ شهریورماه صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۳ و بعدازظهرها از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در محل یادمان شهدای گمنام شاهین‌شهر، واقع در خیابان امام خمینی، بوستان انقلاب برگزار می‌شود.

سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر برگزار می‌شود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha