• پنجشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403062214038
  • خبرنگار : 50653

در جلسه کارگروه شرایط اضطرار گرد و غبار در اصفهان تاکید شد

ضرورت برنامه‌ریزی برای تأمین پایدار گاز نیروگاه‌های برق شهید منتظری و اصفهان

ضرورت برنامه‌ریزی برای تأمین پایدار گاز نیروگاه‌های برق شهید منتظری و اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جلسه کارگروه شرایط اضطرار گرد و غبار تشکیل و در آن، بر ضرورت برنامه‌ریزی وزارت نفت و نیرو برای تأمین پایدار گاز دو نیروگاه‌ برق شهید منتظری و اصفهان تأکید شد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در برنامه‌ریزی یادشده، پیشگیری از مصرف مازوت تا پایان سال با توجه‌ به شرایط خاص اصفهان و شهرستان‌های واقع در منطقه مرکزی اهمیت دارد. در واقع، توجه به شرایط آلودگی هوا، خشکی زاینده‌رود و کانون‌های گرد و خاک در این برنامه‌ریزی لحاظ شده است. 

او با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها تا یکشنبه (۲۵ شهریور ماه) با طوفان گرد و خاک مواجهیم، ادامه داد: این وضعیت در استان منجر به افزایش غلظت آلاینده‌ها و ذرات معلق می‌شود.

وی بیان کرد: جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با حضور اعضای آن روز گذشته (۲۱ شهریور ماه) در استانداری تشکیل شد. در این جلسه، وظایف هر بخش مطابق دستورالعمل شرایط اضطرار آلودگی هوا و گرد و غبار بررسی شد و تمهیداتی فراهم آمد. در آن جلسه اعلام شد که امسال بیش از ۱۰۰ روز ناسالم در اصفهان و هشت شهرستان منطقه مرکزی داشته‌ایم. ۵۴ روز ناسالم نیز در شهرستان کاشان به‌دلیل خیزش کانون‌های گرد و غبار، افزایش غلظت ازن ثبت شد که ۱۲ روز آن، بسیار ناسالم و ۴۳ روز نیز ناسالم برای عموم بوده است.

شیشه‌فروش ادامه داد: در این جلسه، وظایف هر بخش برای اجرای طرح و برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان مجدد ابلاغ شد. به‌ علاوه، برنامه‌ریزی لازم در زمینه تداوم توزیع سوخت پاک در جایگاه‌های سوخت انجام شد.

او با نظر به دیگر برنامه‌های ارائه‌شده در جلسه، بیان کرد: نظارت بر انجام معاینات فنی خودروها، استانداردسازی موتورخانه اداره‌ها، مجتمع‌های تجاری، مسکونی و عمومی، ساماندهی واحدهای تولید آجر نیز مطرح شد. انتقال کارگاهای آلاینده شهری و پیگیری شهرداری در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بخشی دیگر از مباحث بود.

وی گفت: نتایج پیگیری‌های انجام‌شده درباره اجرای طرح جامع زیست‌محیطی در شرکت ذوب آهن، تبدیل نیروگاه برق شهید منتظری به سیکل ترکیبی و انتقال به بیرون تا شعاع ۵۰ کیلومتری نیز واکاوی شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان توضیح داد: تأمین حقابه‌های قانونی کشاورزی، زیست‌محیطی و فضای سبز و احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نیز در جلسه مطرح و بررسی شد. همچنین اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و نهال‌کاری در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شناسایی‌شده بررسی و بر تسریع اجرای تمام این مطالبات و برنامه‌ها تأکید شد.

او با تأکید بر اینکه از ابتدای سال تا کنون ۴۴۸۳ مورد از واحدهای صنعتی و تولیدی سطح استان پایش شده‌اند، بیان کرد: این پایش و ارزیابی از طریق اداره محیط‌ زیست و با همکاری اداره صمت و شهرک‌های صنعتی انجام شد. استانداردهای زیست‌محیطی و آلودگی هوا دو مسئله بررسی و لحاظ‌ شده در این پایش بودند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اصفهان ادامه داد: اجرای دقیق مفاد قانون هوای پاک به حمایت‌های ملی نیاز دارد. در واقع، خروج خودروهای فرسوده و آلاینده با تأمین سیاست‌های مشوق و تسهیلات مورد نیاز محقق می‌شود.

او افزود: منابع اعتبار ملی مصوب با هدف نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده در بخش بار و مسافر هم باید تأمین شود. به‌ علاوه، تأمین سوخت پاک و پایدار برای نیروگاه‌ها و صنایع، تخصیص اعتبار برای توسعه ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها، استقرار رادار هواشناسی و تقویت ایستگاه‌های سنجش گرد و غبار و ازن نیز باید مورد توجه باشد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha