• پنجشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403062213866
  • خبرنگار : 50199

ضربه دلالان به بازار مرکبات مازندران

ضربه دلالان به بازار مرکبات مازندران

ایسنا/مازندران کارشناس کشاورزی در حوزه باغداری گفت: به‌دلیل کاهش قیمت مرکبات، باغداری صرفه اقتصادی ندارد و دلالان با خرید حداقل قیمت و فروش چندبرابری، به تولید و باغداران ضربه می‌زنند. به نظر می‌رسد تصمیم‌های غیرکارشناسی برخی مسئولان دولتی به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آسیب‌زننده است.

مرکبات مازندران رقیبی جدی در بازار جهانی ندارد، اما سهم صادرات کمی را به خود اختصاص داده است، اصلاح شیوه‌های سنتی باغداری به شیوه‌های نوین از جمله باغداری متراکم می‌تواند سوددهی مرکبات را برای باغداران افزایش دهد و هزینه‌ها را با کاهش مواجه کند.

حسین‌زاده، باغدار مرکبات در شهرستان نکا در باغ شش هکتاری خود، شیوه نوین باغداری متراکم را اجرا کرده است و در این‌باره اظهار کرد: مهندسی ارزش، مدیریت باغ و شناخت فیزیولوژی باغ دورکن اساسی تعریف شده است. ظرفیت باغ‌های متراکم پنج برابر باغ‌های معمولی است و دسترس بودن میوه‌ها نیز از مزایای دیگر این‌نوع باغ‌هاست.

وی ادامه داد: کودهای استفاده‌شده روی سطح خاک قرار می‌گیرد و نقش زیادی در مدیریت تولید قارچ‌های میکروسکوپی و پیشگیری از شته و مگس مدیترانه‌ای دارد.

ضربه دلالان به بازار مرکبات مازندران

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ تن برداشت محصولات باغ است و محصولات یک‌دستی را به بازار عرضه می‌کند، اظهار کرد: مبارزه با آفات به‌صورت بیولوژیکی از مهمترین اقدامات در باغداری نوین بوده است؛ اما سم‌پاش‌های اتومایزر و اتومایزرها و غیراتومایزرها دو ایراد اساسی دارند، ذره قابل کنترل نمی‌دهند و سموم روغن پایه را نمی‌توانند به‌صورت محلول معلق در آب درآورند.

حسین‌زاده بیان کرد: ما سمپاشی را طراحی کردیم که این دو ایراد را برطرف کرده است و شاخه آلوده با این تراکم در باغ پیدا نمی‌کنیم که معجزه این نوع سمپاش است.

وی توضیح داد: یکی از روش‌های کنترل و مبارزه با آفات و بیماری‌ها استفاده از «روغن ولک» در زمستان و در سمپاشی زمستانه همراه سایر حشره‌کش‌هاست. این ترکیب باعث حلالیت بیشتر سموم حشره‌کش مصرفی در سمپاشی شده، اثربخشی، کارایی و قدرت چسبندگی آنها را نیز بالا م‌ برد و استفاده از روغن ولک با غلظت بالا برای تمام کشاورزان چالشی است که توسط این سمپاش به‌صورت ذره چربی در شیر درآمده مشکل را حل کرده است.

حاشیه سود منطقی برای باغداران با کشت متراکم

عباس آراسته، کارشناس حوزه باغداری با اشاره به اهمیت کشت متراکم، گفت: کشت متراکم باغداری مرکبات مهمترین روش در صنعت باغداری فنی در دنیا محسوب شده است.

وی با اشاره به مزایای این‌ نوع کشت، افزود: کاهش مصرف سموم، مقابله طبیعی با سرما و یخ‌زدگی و تولید محصول یکدست و بازارپسند از مزیت‌های این نوع کشت متراکم در باغداری پیشرفته دنیاست. به‌دلیل نزدیکی کاشت درختان به یکدیگر و نیاز آبی آنها کاهش می‌یابد و مصرف سموم نیز به حداقل می‌رسد.

ضربه دلالان به بازار مرکبات مازندران

آراسته گفت: ما تولید سه درصد مرکبات دنیا را فقط در چند شهر بابل، ساری قائمشهر نکا و ... داریم، اما کمتر از یک درصد صادرات را در اختیار داریم، اما اسپانیا با کمتر از دو برابر تولید ما، صادرات ۲۷ درصدی مرکبات دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به راهکارهای مهم در رفع چالش آسیب برای باغداران، بیان کرد: دولت با افزایش تعداد توزیع‌کنندگان مرکبات و ایجاد مجوز برای انبار فنی در باغ‌ها برای برداشت به‌موقع مرکبات، دست دلالان را در ارزان خریدن مرکبات در فصل سرما خواهند بست.

وی با تاکید بر نقص زنجیره باغداری در ندادن مجوز برای فضای انبار فنی در کنار باغ‌ها، گفت: دولت با حمایت از باغداران برای ایجاد انبار فنی و سردخانه در باغ‌های تجاری مازندران و پرداخت تسهیلات به باغداران می‌تواند این نقص را برطرف کند.

او ادامه داد: قیمت میوه مرکبات با حاشیه سود منطقی برای باغداران موجب می‌شود باغ مدرن با کشت متراکم تقویت شود. به‌طور نمونه، پرتقال تامسون مازندران در کشورهای حاشیه دریای خزر مانند روسیه حدود ۶۵۰ هزار ریال در هر کیلوگرم عرضه می‌شود، اما همین میوه سال گذشته سر باغ کمتر از ۸۰ هزار ریال از باغداران خریده شد.

وی با اشاره به اینکه مرکبات مازندران نسبت به مرکبات سایر کشورها خوش خوراک‌تر در بازارهای خارجی معروف است، اظهار کرد: زمانی که مرکبات مازندران در بازار کشورهای ازبکستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود دارد، میوه مرکبات دیگر کشورها بازار چندانی ندارد.

ضربه دلالان به بازار مرکبات مازندران

آراسته اظهار کرد: هزینه تمام‌شده هر کیلوگرم مرکبات امسال طبق برآورد انجمن کشاورزی پیشرو مازندران ۲۰۰ هزار ریال بود که با در نظر گرفتن ۱۷ درصد حاشیه سود باید تا ۲۵۰ هزار ریال به فروش برسد تا باغ مرکبات صرفه اقتصادی داشته باشد و باغداران نسبت به کشت متراکم اقدام کنند و باغ‌های مرکبات حفظ شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه ایران‌ متنوع‌ترین تولید مرکبات دنیا را به خود اختصاص داده است، افزود: اگر مسئولان در کنار با غداران نباشند، نباید انتظار داشته باشند تولید ناخالص ملی کشور رشد پیدا کند.

قیمت مرکبات صادراتی نسبت به دنیا کمتر است

مدیرعامل انجمن کشاورزی پیشرو مازندران گفت: قیمت مرکبات صادراتی از سر باغ مازندران ۲۰ برابر به نسبت سایر کشورهای دنیا  کمتر است.

محمد امینی بیان کرد:‌ تعیین قیمت تمام‌شده، حذف هزینه‌های مازاد از جمله اهداف انجمن است و  انجمن کشاورزان پیشرو آنالیزی در این راستا انجام داد و هزینه تمام‌شده هر کیلوگرم مرکبات در استان را ۲۵۰ هزار ریال تخمین زد.

وی با اشاره به اینکه حاشیه سود برای باغداران بسیار اندک است، ادامه داد: باید به فکر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشیم تا باغداری برای باغداران صرفه اقتصادی داشته باشد.

مدیرعامل انجمن کشاورزی پیشرو مازندران بیان کرد: متوسط تولید مرکبات در مازندران ۲۵ تن است و کشت متراکم می‌تواند این رقم را افزایش دهد به‌طوری که باغداران پیشرو ۸۰ تا ۱۱۵ تن تولید دارند.

ضربه دلالان به بازار مرکبات مازندران

امینی گفت: آموزش و ترویج، مدیریت و کمک به بازار مصرف، استفاده از فناوری نوین و دانش‌بنیان کردن کشاورزی مازندران از دیگر اهداف این انجمن است. اساسنامه انجمن کشاورزی مازندران پس از تایید وزارت جهاد کشاورزی و صدور پروانه فعالیت از سوی وزارت کشور ابلاغ شد. این انجمن با ایجاد شدن بین نهادهای دولتی، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، شکاف حاصله را کاهش داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۳ ۰۶:۴۲

هر سال فقط شعار هیچ وقت به داد باغدار نمی رسید کشاورزی دیگه صرفه اقتصادی نداره، برای دلال خوبه که زحمت نکشیده پول مفت می گیره

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۳ ۱۷:۳۱

دقیقا درست میفرمایید جناب من اهل مازندرانم ۱هکتار باغ مرکبات دارم دوسال اخیر پرتغال رو کیلویی ۳۵۰۰تا ۵۰۰۰تومن فروختم دیدم‌واقعا مرکبات فقط ضرر داره واسه باغدار بدلیل هزینه بالای سم و کود و .......پارسال نیمی از درخت های باغ رو قطع کردم

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۳ ۱۰:۱۵

با عرض سلام من یک باغدارم که در باغ خود سالیانه از هزارمتر زمین حدود ۷تن بار برداشت میکنم اما به خاطر دلالان بازار قیمت پرتغال هر سال کم وکمتر میشه که متاسفانه سود کمی اید ما میشه

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۳ ۱۶:۳۹

با سلام،چطور میشه با شما ارتباط گرفت؟ بنده کارشناس بخش کشاورزی هستم

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۴:۲۸

کشاورزی تو ایران بجز چیزی که برای آقایان سود داره معنا نداره وزارتخانه جهاد کشاورزی باشه نباشه معنا نداره قیمت کود وسم و هزینه ها و...