• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۲:۳۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403062113667
  • خبرنگار : 50194

سرپرست دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران مطرح کرد

ضرورت تمهیدات فرهنگی در توسعه روستا

ضرورت تمهیدات فرهنگی در توسعه روستا

ایسنا/مازندران سرپرست دفتر امور روستایی شوراهای استانداری مازندران با تاکید بر فراهم کردن تمهیدات فرهنگی برای توسعه روستاها، گفت:توسعه روستایی صرفاً آب و برق و گاز نیست؛ باید تمهیداتی در بسیاری از موضوعات به ویژه حوزه فرهنگی که امروزه گریبان شهر را گرفته اندیشیده شود.

حسن اصغریان رستمی ۲۱ شهریور در کارگاه آموزشی مدیریت پسماند شهرستان نور، اظهار کرد: زمانی روستا توسعه می‌یابد که بتواند ازهمه ابزارهای مشارکت مردم در موضوعات مختلف استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه سوغات گردشگران به مازندران زباله است، ادامه داد: متاسفانه خوش‌نشین‌ها و افرادی که در استان مالکیت پیداکردند پس از چند روز استقرار فقط زباله از خود برجای می‌گذارند که باید با مدیریت سازمان پسماند این موضوعات حل شود.

اصغریان رستمی خاطرنشان کرد: باید از حضور گردشگران برای شناساندن ظرفیت‌های روستایی، جوانی جمعیت و مهاجرت معکوس به درستی استفاده‌ شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۰۰ بنا در مازندران در حوزه‌های مختلف گردشگری، اقتصاد روستا، شیلات و غیره وجود دارد که می‌توانند بسیار اثرگذار باشند، اظهارکرد: باید فرهنگ سازی از دوران دانش آموزی انجام شود که در حال انعقاد تفاهم نامه با اداره کل آموزش و پرورش هستیم.

سرپرست دفتر امور روستایی شوراهای استانداری مازندران یادآور شد: همچنین در حوزه رسانه ملی تفاهم نامه‌ای در حال انعقاد است که صداو سیما در حوزه فراگیر فرهنگ تفکیک زباله را اطلاع رسانی کند.

فرماندار شهرستان نور نیز با تاکید براینکه استفاده از فناوری نوین در حوزه زباله ضرورت دارد، اظهار کرد: استارت سایت زباله شهرستان نور از گذشته زده شد اما در سال ۱۴۰۰ کار اجرایی شروع و ۱۴۰۲ بهره‌برداری به صورت همه جانبه با پیگیری‌های متعدد صورت گرفت.

بیژن پولادی با اشاره به اینکه موضوع پسماند بسیار مهم است، گفت: در سایت زباله شهرستان نور علاوه بر تفکیک زباله، تولید کمپوست از زباله نیز وجود دارد.

 وی با اشاره به اینکه ۳ برابر جمعیت ثابت در شهرستان نور، جمعیت متغیر وجود دارد، تصریح کرد: با ورود حجم بی‌شمار مسافر به شهرستان نور، بی‌سامانی در حوزه مدیریت شهری و روستایی ایجاد می‌شود چرا که اسکان آن‌ها مشخص نیست؛ هر جایی را علیرغم وجود برخی تابلوها برای نشستن انتخاب می‌کنند و زباله‌ها را در ساحل، جنگل، کوهستان و جلگه رها می‌کنند جلوه بسیار بدی دارد.

ضرورت تمهیدات فرهنگی در توسعه روستا

پولادی با بیان این نکته که در ایام تعطیلات سیل مسافران از همه نقاط کشور به مازندران می آیند به غیر از اینکه بسیاری از تهرانی‌ها خانه دوم آن ها در شمال است، یادآور شد: باید در سطح وزارت کشور پیگیری شود تا بخشی از بودجه و خدمات شهرداری تهران به سمت مازندران هدایت شود.

فرماندار شهرستان نور با اشاره به اینکه مازندران در حوزه پسماند ظرفیت‌ پذیرش زباله را ندارد، ادامه داد: عموما در استان‌های مرطوب، زباله سوز جواب نمی‌دهد چرا که باعث ایجاد آلاینده‌های زیست محیطی می‌شود.

پولادی با بیان اینکه استان مازندران طی سال‌های آینده دچار چالش در حوزه پسماند خواهد شد، افزود: باید در حوزه پسماند به فناوری نوین روی آوریم و براساس نظر کارشناسان و وجود چندین میلیون متر مکعب کویر، زباله‌ها به آن مناطق هدایت شود چرا که علاوه بر هزینه کم، مدیریت بهتر صورت می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه دهیاران خط مقدم مدیریت اجرایی در سطح روستا هستند، باید کارهای خلاقانه را در دستورکار خود قرار دهند و مدیریت پسماند را جدی بگیرند، اظهار کرد: در حقیقت دهیاران از شهرداران در حوزه پسماند موفق‌تر عمل می‌کنند و هر روز نسبت به جمع آوری زباله بروزرسانی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha