• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403062113565
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مرمت مقبره ابوالقاسم نباتی آغاز شد

مرمت مقبره ابوالقاسم نباتی آغاز شد

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی از آغاز مرمت و استحکام‌بخشی مقبره ابوالقاسم نباتی، عارف نامی قرن ۱۳ هجری قمری در روستای اوشتبین جلفا خبر داد.

وحید نواداد امروز (۲۱ شهریور ماه) در بازدید از روستای تاریخی و فرهنگی اشتبین در شهرستان جلفا، اظهار کرد: مقبره ابوالقاسم نباتی، تاریخی حدود ۲۰۰ سال دارد که نیازمند عملیات استحکام‌بخشی و حفاظتی بود. در این راستا، استحکام‌بخشی پی، زیرسازی پله‌های سکوی المان، ساماندهی گنبد، عایق‌کاری، کاشی‌کاری گنبد بنا، خواناسازی متون اشعار موجود در پایه‌های نماد از مهم‌ترین سرخط‌های اجرایی عملیات استحکام‌بخشی و ساماندهی این مقبره تاریخی است.

وی با اشاره به اهمیت تاریخی روستای اوشتبین در آذربایجان شرقی، بیان کرد: در راستای حفاظت و احیای بافت تاریخی این روستا که یکی از روستاهای مهم دوره صفوی است، عملیات ساماندهی و استحکام‌بخشی مقبره ابولقاسم نباتی اوشتبین را به‌زودی تمام می‌کنیم.

او ادامه داد: در جوار مقبره نباتی، عملیات تکمیلی ساماندهی خانه تاریخی سلمان‌زاده اوشتبین در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی با هدف مرمت خانه تاریخی سلمان‌زاده، کاشی‌کاری، اصلاح درها و پنجره‌ها، تکمیل تأسیسات برقی و مکانیکی، اجرای کاهگل و بندکشی دیوارها، اصلاح سنگ‌فرش حیاط مجموعه، رنگ‌آمیزی و ساماندهی سرویس‌های بهداشتی در حال انجام است.

وی با اشاره به اهمیت ساماندهی مسیرهای دسترسی بناهای تاریخی روستای اشتبین، گفت: حفر کانال و لوله‌گذاری در کنار جاده برای هدایت سیلاب، پخش و تسطیح زیراساس از اقدامات در دست اجرا برای ساماندهی مسیر دسترسی به روستای تاریخی اوشتبین، مقبره ابولقاسم نباتی و خانه تاریخی سلمان‌زاده است که به‌زودی تکمیل خواهند شد.

او حفاظت از بناهای تاریخی، بخصوص مقبره‌های شخصیت‌های برجسته آذربایجان شرقی با هدف حفظ هویت و تاریخ فرهنگی این منطقه را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و افزود: این بناها بخشی از میراث فرهنگی کشورند و حفاظت از آن‌ها، انتقال صحیح و مطلوب ارزش‌های تاریخی به نسل‌های آینده را درپی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی، سید ابوالقاسم فرزند میریحیی در سال ۱۱۹۱ هجری قمری در روستای اوشتبین از توابع دهستان دیزمار شرقی بخش سیه‌رود شهرستان جلفا استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد. دوران جوانی خود را در همین روستا با حشم‌داری و باغبانی گذراند، زیبایی‌های طبیعت طبع شعرگویی او را برانگیخت تا رفته رفته به عرفان گرایید و ضمن تحصیل به مطالعه آثار عمر خیام و مولوی و حافظ پرداخت.

نباتی بعدها به شهر اهر مرکز قره‌داغ رفت و در بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری گوشه عزلت گزید و در اواخر عمرش باز به زادگاهش یعنی روستای اوشتبین برگشت. او ۷۰ سال عمر کرد و در سال ۱۲۶۲ هجری قمری در همین روستا درگذشت. این شاعر و عارف به نام‌هایی مانند «خان چوبان» و «مجنون شاه» نیز شهرت دارد.

روستای اوشتبین که به ماسوله آذربایجان معروف است، در فاصله ۱۴۳ کیلومتری شمال تبریز واقع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha