• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403062113523
  • خبرنگار : 50649

معاون تعلیم و تربیت سپاه فجر فارس خبر داد:

استقبال ۱۳۶ هزار نفری مردم فارس از مسابقات قرآن و عترت بسیج

استقبال ۱۳۶ هزار نفری مردم فارس از مسابقات قرآن و عترت بسیج

ایسنا/فارس معاون تعلیم و تربیت سپاه فجر فارس از استقبال ۱۳۶ هزار نفری مردم این استان از بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت بسیج تا امروز خبر داد و گفت: مهلت ثبت نام در این مسابقات تا ۳۱ شهریورماه جاری ادامه دارد که قطعاً این تعداد افزایش خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد جوکار، معاون تعلیم و تربیت سپاه فجر فارس امروز، ۲۱ شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه ثبت‌نام بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت بسیج از اول مردادماه سال جاری آغاز شده و تا ۳۱ شهریورماه جاری ادامه دارد، میزان مشارکت در این دوره از این مسابقات در استان فارس را ۱۳۶ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از لحاظ تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات تا این لحظه در رتبه نخست کشور قرار داریم.

وی هدف از اجرای این مسابقات را ترویج و نشر معارف قرآن در جامعه عنوان کرد و افزود: مسابقات قرآن و عترت بسیج به عنوان فراگیرترین مسابقات قرآن و عترت در جهان اسلام شناخته شده است.

جوکار با بیان اینکه اینکه مسابقات در ۳ بخش فردی، گروهی و خانوادگی و در سنین مختلف از خردسالان تا بزرگسالان برگزار می‌شود، گفت: رشته‌های این دوره سلایق و تمام سنین را دربرمی‌گیرد یعنی متقاضیان با هر گونه اطلاعات قرآنی و هر سنی می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند.

معاون تعلیم و تربیت سپاه فجر فارس یادآور شد: شرکت در این مسابقات برای عموم مردم چه بسیجی و چه غیربسیجی آزاد است و همگان می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی به رشته‌های این مسابقات اشاره کرد و گفت: مسابقات مذکور در رشته‌های حفظ ۶ سوره کوتاه قرآنی، حفظ ۱۰ فراز قرآن، حظ یک جزء تا حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق و ترتیل، رشته‌های معارفی شامل تفسیر سوره صف، تسلط بر ترجمه و مفاهیم قرآن و... برگزار می‌شود.

جوکار با بیان اینکه در بخش خانوادگی والدین به دو صورت شرکت کنند، گفت: در حالت اول والدین به تنهایی در مسابقات شرکت می‌کنند که در آن باید علاوه بر حفظ ۵ آیه از قرآن کریم، محتوای یکی از آیات را به دلخواه خودشان در ۱۱۴ ثانیه ارائه دهند. در حالت دوم فرزندان هم علاوه بر پدر و مادر در مسابقات حضور دارند. والدین باید هر کدام ۵ آیه قرآن را حفظ کنند و محتوای یکی از آیات را به دلخواه در ۱۱۴ ثانیه ارائه دهند اما فرزندان خانواده اگر زیر ۷ سال باشند، باید ۵ سوره آخر قرآن را حفظ کنند و اگر ۷ تا ۹ سال باشند علاوه بر حفظ ۵ سوره قرآن، باید یک آیه موضوعی قرآن را حفظ کرده و مفهوم آن را در ۱۱۴ ثانیه ارائه دهند.

معاون تعلیم و تربیت سپاه فجر فارس ادامه داد: فرزندان در رده سنی ۱۰ تا ۱۵ سال باید علاوه بر حفظ ۵ سوره آخر قرآن، ۳ آیه موضوعی را هم حفظ کنند و مفهوم یکی از آنان را در ۱۱۴ ثانیه بیان کنند. فرزندان ۱۶ تا ۱۸ ساله باید ۵ آیه ذکر شده در ۵ درس اول جلد دوم کتاب صراط را حفظ کنند و یک ارائه جذاب از یکی از آن آیات داشته باشند.

وی همچنین به بخش گروهی این مسابقات اشاره کرد و افزود: هر متقاضی می‌تواند با جمع دوستان خود یک تیم قوی تشکیل داده و در مسابقات شرکت کند که البته این تیم باید ۵ نفره باشد و هر کدام از اعضای تیم باید این موارد را درنظر بگیرد. نفر اول حفظ ۱۰ آیه کوتاه قرآن، نفر دوم حفظ ۱۰ حکمت از نهج‌البلاغه، نفر سوم حفظ دعای ۲۴ صحیفه سجادیه، نفر چهارم ارائه ۱۱۴ ثانیه‌ای یکی از دروس درسنامه صراط جلد دوم، نفر پنجم ارائه ۱۱۴ ثانیه‌ای یکی از دروس درسنامه صراط جلد سوم. البته باید اعضای گروه ضمن پاسخ به سئوالات اطلاعات عمومی قرآنی، جمع‌خوانی تقلیدی از یکی از فرازهای زیبای تلاوت شده توسط قاریان مشهور هم داشته باشند.

جوکار در ادامه به بخش فردی اشاره کرد و گفت: در این بخش افراد علاقه‌مند می‌توانند حتی با حفظ ۱۰ آیه موضوعی در مسابقات قرآن و عترت بسیج شرکت کنند و قهرمان قرآنی محله خود باشند. رشته‌های این بخش بسیار ساده و عمومی هستند و حتی خردسالان هم می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی با بیان اینکه علاقه‌‎مندان می‌توانند با مراجعه به سایت Event.quranbsj.ir و یا ارسال ارسال عدد یک به ۶۶۰۰۰۵ در این مسابقات شرکت کنند، گفت: مسابقات مذکور در مراحل مسجد و پایگاه، شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود.

معاون تعلیم و تربیت سپاه فجر فارس، زمان برگزاری مرحله نخست مسابقات یعنی مرحله مسجدی و پایگاهی را بازه زمانی ۷ تا ۲۰ مهرماه در استان فارس اعلام کرد و گفت: مرحله شهرستانی مسابقات در بازه زمانی ۲۰ مهر تا ۵ آبان‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد که مراسم اختتامیه آن در قالب برگزاری جشن چلچراغ آیه‌ها همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(س) در تاریخ ۱۷ آبان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مرحله استانی این مسابقات در بازه زمانی ۵ آبان تا ۵ آذرماه سال جاری برگزار می‌شود و زمان اختتامیه آن هم آخرین روز هفته بسیج خواهد بود، گفت: مرحله کشوری هم در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ دی سال جاری در تهران برگزار خواهد شد که در هر مرحله، در هر رشته‌ای ۳ نفر به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.

جوکار در پایان با تصریح اینکه مسابقات قرآن و عترت بسیج در شبکه قرآن و عترت در فواصل زمانی متفاوت پخش می‌شود، از تمهید سهمیه ویژه به حافظان قرآن برای استخدام در سپاه فجر فارس خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha