• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403062113502
  • منبع : نمایندگی کردستان

برخورد قاطع دستگاه قضایی با مرتکبین جرایم خشن در کردستان

برخورد قاطع دستگاه قضایی با مرتکبین جرایم خشن در کردستان

ایسنا/کردستان رئیس‌کل دادگستری استان کردستان گفت: برخورد قاطع با مجرمین جرایم خاص و خشن و برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی مورد تأکید دستگاه قضایی استان است.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی امروز چهارشنبه (۲۱شهریور) در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برخورد قاطع با مجرمان جرایم خاص و خشن و برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی مورد تأکید دستگاه قضایی استان است به طوری که پرونده‌های این دسته از جرایم به‌صورت ویژه از ابتدای تشکیل پرونده تا زمان اجرای حکم پیگیری شده و تحت نظارت قرار دارد.

وی ضمن هشدار جدی به مرتکبین جرایم خشن و مخل امنیت عمومی در استان، افزود: کارگروه ویژه برخورد با جرایم خشن و مخل امنیت در مرکز استان و شهرستان‌ها با حضور رؤسای دادگستری و دادستان‌ها و ضابطین انتظامی فعال است و مجرمین حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک به‌صورت مستمر تحت کنترل هستند.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان افزود: باتوجه‌به سند تحول و تعالی قوه قضاییه و برنامه عملیاتی سالانه دستگاه قضایی و تأکیدات ریاست محترم قوه قضاییه، موضوع امنیت در جامعه (اعم از امنیت مالی، جانی و روانی ) و رسالت دستگاه قضایی و ضابطین در تأمین این امنیت، با جدیت در استان دنبال می‌شود.

وی افزود: توجه ویژه به برخورد قاطع و بازدارنده با مرتکبین جرایمی همچون قتل، آدم‌ربایی، تجاوز به عنف، سرقت مقرون به آزار، استفاده از سلاح سردوگرم، نزاع دسته‌جمعی و به طور کلی جرایم خشن و مخل امنیت و آسایش عمومی شهروندان در دستور کار دستگاه قضایی استان است.

حسینی بر سرعت عمل در شناسایی و دستگیری مرتکبین جرایم خشن توسط فراجا و ضابطین قضایی در استان تأکید کرد و تصریح کرد: شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به این جرایم در دادسرا، محاکم بدوی و تجدیدنظر استان تشکیل شده و مرتکبین این جرایم تا زمان صدور حکم باید با قرار بازداشت در زندان باشند.

حجت‌الاسلام حسینی بر لزوم دقت و سرعت در انجام تحقیقات در دادسرا و فرآیند دادرسی در محاکم بدوی و تجدیدنظر تأکید کرد و گفت: صدور احکام متناسب، قاطع و بازدارنده برای مرتکبین این جرایم ضروری است.

وی افزود: هرگونه سوءاستفاده از سلاح سرد یا گرم می‌تواند با لحاظ شرایط قانونی مصداق محاربه باشد و قضات باید بدون اغماض مرتکبین این جرایم را مجازات کنند.

رئیس‌کل دادگستری استان بر توجه ویژه قضات بر خاصیت بازدارندگی اجرای مجازات در محل وقوع جرم و جنایت در پرونده‌های خاص که موجبات ناامنی روانی در جامعه را فراهم می‌آورد، تأکید و اضافه کرد: در صورت تجدیدنظرخواهی متهم یا متهمان، قضات دادگاه تجدیدنظر باید ناامنی روانی ایجاد شده در افکار عمومی شهرستان محل وقوع جرم را موردتوجه جدی قرار دهند و احکام متناسب صادر شود.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: در بسیاری از موارد رضایت و اعلام گذشت شکات در پرونده‌ها ناشی از واهمه آنها از مجرمین خطرناک و اراذل‌واوباش صورت می‌گیرد که قضات صادرکننده حکم (بدوی و تجدیدنظر) باید به این موضوع توجه داشته و از هرگونه اعمال تخفیف مجازات و اتفاقات قانونی به این افراد خودداری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha