• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1403062113480
  • خبرنگار : 71951

مرمت و بازسازی گنبد حرم حضرت جعفربن موسی الکاظم (ع) پیشوا به شکل دوران صفویه

مرمت و بازسازی گنبد حرم حضرت جعفربن موسی الکاظم (ع) پیشوا به شکل دوران صفویه

ایسنا/تهران رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان پیشوا از مرمت و بازسازی گنبد حرم حضرت جعفربن موسی الکاظم (ع) پیشوا خبر داد و افزود: این گنبد به همان رنگ فیروزه‌ای و شکل ساخته شده در دوران صفویه بازمی‌گردد.

مریم خدابنده -رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان پیشوا با اعلام این خبر به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به مرمت غیراصولی گنبد حرم حضرت جعفربن موسی‌الکاظم که باعث از بین رفتن شکل و رنگ اصلی آن شده بود و با توجه به اینکه این مقبره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است بازسازی این گنبد در دستور کار قرار گرفت و کار آن از اواخر مرداد ماه شروع شده و تا پایان شهریور ماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

خدابنده گفت: آسیب دیدگی بیشتر در ساقه گنبد دیده می شود و با اعتباراتی که در نظر گرفته شده قسمتی از این آسیب دیدگی توسط کارشناسان مربوطه در دست مرمت است.

وی اظهار کرد: سال ۹۶ مرمت غیر اصولی انجام شده است و با توجه به آسیب دیدگی گنبد، سال آینده هم باید به این پروژه اعتبار تخصیص یابد. فرم و رنگ فیروزه‌ای گنبد این امام‌زاده طی مرمت‌های غیر اصولی در سالیان گذشته به تدریج تغییر پیدا کرده که نارضایتی مردم شهرستان را در پی داشته است.

گنبد حرم حضرت جعفربن موسی الکاظم (ع) پیشوا به شکل دوران صفویه باز می‌گردد

وی گفت: مرمت و بازسازی گنبد این اثر ثبت ملی شده با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال انجام می‌شود.

خدابنده افزود: پیمانکار و مشاور در بازسازی گنبد امامزاده با دقت در مصالح بکار گرفته شده و اجرای آن با در نظر گرفتن مطالعات اولیه، آسیب شناسی، فن شناسی و در نهایت استفاده تلفیقی از مواد و مصالح سنتی و جدید برای حفظ و مرمت کاشی‌های این اثر دوران صفوی می‌کوشد.

گنبد حرم حضرت جعفربن موسی الکاظم (ع) پیشوا به شکل دوران صفویه باز می‌گردد

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان گفت: با تلاش همکاران در میراث  می‌کوشیم تا هویت این گنبد همچنان پا برجا بماند.

این امام‌زاده در شهرستان پیشوا در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی استان تهران قرار دارد و قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ از صحن و سرای این امامزاده شروع شد. این گنبد به نگین فیروزه‌ای جنوب شرق استان تهران مشهور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha