• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403062113470
  • خبرنگار : 30057

تهیه «سند ملی هوش مصنوعی» عجولانه و آرمانی بود

تهیه «سند ملی هوش مصنوعی» عجولانه و آرمانی بود

مدیر عامل گروه توسعه فناوری با بیان اینکه ما عملا هنوز هوش مصنوعی را شروع نکرده‌ایم، تهیه سند ملی هوش مصنوعی را عجولانه و آرمانی خواند.

به گزارش ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی امروز در دومین گردهمایی سالانه فعالان هوش مصنوعی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: با توجه به اهمیت هوش مصنوعی و تنوع و شاخه‌های برآمده از آن به نظر می رسد که بعد از عصر ارتباطات و اطلاعات وارد عصر جدیدی می‌شویم که خلق بازار بزرگی را برای بشر رقم خواهد زد. 

وی با بیان این که این فناوری بشریت را به سمت جهانی شدن به پیش خواهد برد، اظهار کرد: توسعه هوش مصنوعی از لوازم امروز کشورها است، به گونه‌ای که همه کشورها در مسابقه‌ای حضور می‌یابند، از این رو هر کشوری تلاش دارد تا در این حوزه نقشی را ایفا کند. 

فیروزآبادی به وضعیت ایران در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و یادآور شد: ما عملا هنوز هوش مصنوعی را شروع نکرده‌ایم هر چند که رویدادهایی همچون فیس کاپ را برگزار می‌کنیم. 

وی ادامه داد: سند هوش مصنوعی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شد، یک ورود عجولانه بود و این سند بیشتر یک سند آرمانی است که روش‌های تحقق توسعه فناوری‌های مورد نیاز این حوزه را مشخص نمی‌کند. 

مدیر عامل گروه توسعه فناوری، سندنویسی و مقررات گذاری در حوزه هوش مصنوعی را دشوار توصیف کرد، چرا که سرعت تحول در این حوزه بسیار بالاست، به گونه‌ای که مقایسه ۴ سال قبل با دو سال قبل و با وضعیت کنونی بسیار متفاوت است و هرگز این حوزه قابل پیش‌بینی نیست. 

وی با اشاره به رویکردهای جهانی نسبت به هوش مصنوعی، از آمریکا به عنوان پیشرو در این حوزه نام برد و افزود: کشور چین با فاصله زیاد بعد از آمریکا قرار گرفته است. 

مدیر عامل گروه توسعه فناوری، ایجاد همنوایی میان غول‌های اقتصادی در حوزه‌های نرم‌افزار، سخت‌افزار و شبکه را رمز پیشرو بودن آمریکا در توسعه فناوری هوش مصنوعی عنوان کرد و یادآور شد: تمرکز این کشور بر مدل‌های هوش مصنوعی است و با قرار دادن این مدل‌ها در اختیار جهانیان، آنها را به مسابقه یادگیری و توسعه دعوت می‌کند. 

وی حرکت به سمت انحصاری کردن سخت‌افزارهای جی پی یو، حرکت به سمت پلتفرم‌های جی پی یو، تمرکز بر پردازش اطلاعات و انحصار در این حوزه، ایجاد همگرایی تله‌کام و AI را از رویکردهای آمریکا در حوزه توسعه هوش مصنوعی دانست. 

وی با اشاره به وضعیت کشور چین در حوزه توسعه هوش مصنوعی، با بیان اینکه این کشور به دنبال برتری در ثبت پتنت و کسب رتبه اولی در تولیدات علمی در این حوزه است، ادامه داد: چین بزرگترین تولید کننده کامپیوتر ویژن (بینایی ماشین) در دنیا است و با بهره‌گیری از یادگیری ماشین نسل جدیدی از کارخانه‌های رباتیکی را ایجاد کرده است. این قابلیت فاصله ایده تا محصول را کوتاه خواهد کرد. 

فیروزآبادی به بیان توسعه هوش مصنوعی در اروپا پرداخت و با بیان اینکه کشورهای اروپایی در حوزه ICT فاقد غول‌های اطلاعاتی هستند، گفت: این کشورها با مواجهه با فناوری هوش مصنوعی تنها بر جنبه‌های حقوقی این فناوری متمرکز شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۱ ۱۵:۲۸

شاید شما شروع نکرده باشید ولی در دانشگاه ها و برخی دانشجویان به طور خودجوش کار می کنند