• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403062113382
  • خبرنگار : 50046

تولید نهال شناسنامه‌دار صنوبر برای اولین بار در نهالستان خراسان شمالی

تولید نهال شناسنامه‌دار صنوبر برای اولین بار در نهالستان خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی از تولید نهال شناسنامه‌دار صنوبر در این استان برای اولین‌بار در اولین نهالستان استان خبر داد.

علی بزرگمهر در گفت‌وگو با خبرنگر ایسنا، اظهار کرد: فعالیت روی تولید صنوبرهای شناسنامه‌دار در این استان سابقه پژوهشی ۳۰ ساله در حوزه زراعت چوب دارد که با تلاش‌های انجام‌شده موفق به تولید نهال‌های شناسنامه‌دار سازگار با این استان شدیم. در راستای انجام این تحقیقات، ۱۰۰ رقم (کلون) صنوبر بررسی شد تا یکسری ارقام موفق‌تر در میان آن‌ها شناسایی شود.

وی بیان کرد: بررسی و کشت این نهال‌ها در نهالستان اداره کل منابع طبیعی ادامه یافت و سال گذشته موفق به تولید ۷۰۰۰ نهال شناسنامه‌دار شدیم.

وی ادامه داد: در سال جدید نیز یک کلکسیون از ارقامی که رقم‌های موفق در آن وجود داشت (هشت کلون) در استان بررسی شد تا از بین آن‌ها، رقم‌های مناسب با این استان شناسایی شوند.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: امسال ۱۰ هزار اصله نهال صنوبر شناسنامه‌دار در استان تولید خواهد شد و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: خصوصیاتی مانند تولید چوب باکیفیت و خوب، سریع‌الرشد بودن، ارتفاع و تنه مناسب درخت، مقاومت به آفات و بیماری‌ها، سازگاری با آب و هوا، شرایط خاک و کم‌آبی و خوش‌شکل بودن درخت‌ها در تحقیقات بررسی شده است. به‌عنوان مثال، در شهرستان اسفراین که آبیاری درخت‌های صنوبر با پساب انجام می‌شود و خاک منطقه نیز شور است، بررسی روی رقم مبتدی انجام و این رقم برای این منطقه معرفی می‌شود.

بزرگمهر افزود: برای توسعه این فعالیت‌ها نیاز به حمایت‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری وجود دارد، این اداره کل صنوبرهای مورد نظر را از استان‌های شمال غربی تامین می‌کند و این استان با حمایت‌های انجام‌شده می‌تواند تولیدکننده صنوبرشناسنامه‌دار و تامین‌کننده نهال‌های مورد نیاز استان باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha