• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062113286
  • خبرنگار : 30147

روایت ۸۰ سال سوزن ‌زدن به پارچه‌های مشتریان

روایت ۸۰ سال سوزن ‌زدن به پارچه‌های مشتریان
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی اگرچه در سال‌های اخیر اغلب مردم، به‌ویژه جوانان به دنبال خرید لباس‌های آماده و دوخته شده‌اند، لباس‌هایی که در زرق و برق بوتیک‌ها و پاساژهای سطح شهر چنان با کیفیت جلوه می‌کنند که انگار می‌توان سال‌ها آنها را به تن کرد، اما این نوع لباس‌ها اغلب به دلیل استفاده از پارچه‌های نامرغوب و دوختِ به اصطلاح بازاری بعد از مدت کوتاهی دیگر قابل پوشیدن نیست.

حال آنکه در گذشته رسم بر این بود برای خرید لباس، مردم به سراغ خیاط‌ها می‌رفتند و با انتخاب پارچه، دوختِ لباس دلخواه خود را سفارش می‌دادند. این حرف‌ها را وقتی پای صحبت یک خیاط قدیمی در جنوب خراسان رضوی ‌نشستم، می‌گوید.

محمد جنگی در گفت و گو با ایسنا، شغل خیاطی را شغلی زیبا، جذاب، متنوع و ظریف عنوان می‌کند که سختی‌های منحصر به فرد خودش را دارد و جزئیات این حرفه بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: لباس‌های آماده در بازار، به دلیل اینکه در دوخت آنها از لایی‌های چسبی و پارچه‌های نامرغوب استفاده می‌شود، بیشتر حالت یک‌بار مصرف دارند. اما آنچه او و همکارانش می‌دوزند سال‌ها مهمان تن مشتریان است.

وی که قریب ۸۰ سالی مشغول سوزن ‌زدن به پارچه‌های مشتریان خود است و از کسب و کارش رضایت دارد، گفت: از سن ۷سالگی خیاطی را در کنار پدرش شروع‌ و پس از سال‌ها شاگردی، مغازه‌ای با یک چرخ سیاه و اتوی زغالی روبه راه کرد و با همدمی چراغ فانوس و انواع چراغ‌های نفتی و لوازمی اندک، خیاطی را در شهر تجربه کرد و هنوز هم پس از سال‌ها همچنان سوزن می‌زند.

این خیاط قدیمی با اشاره به روند کسب و کار خود و همچنین صنف خیاط‌ها بیان کرد: این روزها که در هر کوچه و خیابان حداقل یک بوتیک لباس یا مزون لباس شما را جذب خود می‌کند دیگر کسی یادی از مغازه‌های کوچک خیاطی که بوی نم می‌دهد نخواهد کرد.

وی که کهولت سن، از علاقه‌اش به قیچی و چرخ خیاطی کم نکرده است، ادامه داد: از دوخت و دوز لباس به ویژه کت و شلوار با پارچه مرغوب لذت می‌برد.

جنگی بیان کرد: نباید این شغل را به دست فراموشی سپرد زیرا امروزه در عرصه پوشاک موفق هستیم اما در روزگارهای قدیم نه طراحان لباس به شکل امروز و نه حتی درسی برای خواندن این حرفه بوده است و فقط و فقط ما خیاط‌ها بودیم که دست به سوزن و انگشتانه می‌بردیم تا یک لباس را با سختی‌های فراوان به پایان برسانیم.

هنر خیاطی، ظریف و زیباست

با تمام سختی‌های کار اما در فصل تابستان سفارشات خیاط‌ها کمی تغییر می‌کند و رو به بهبود می‌رود. این امر سبب خوشحالی می‌شود و امیدوار هستند مسئولان این صنف فکری برای خیاط‌ها بکنند و به آنها دلگرمی بدهند.

این خیاط قدیمی که این روزها به تنهایی کارگاه خود را اداره می‌کند، تصریح کرد: تا به حال شاگردان بسیاری داشته‌ که هر از چند گاهی سری می‌زنند و از احوال‌شان با خبر می‌شود که اغلب برای خود کسب و کاری راه انداخته‌اند.

وی که خیاطی در شهرهای دیگر خراسان، شمال و تهران را نیز تجربه کرده، مدل‌های زیادی با توجه به نیاز اقوام و قبایل شهرهای مختلف می‌دوخته است، گفت: در قدیم برای مردان کت و شلوار می‌دوختم و برای زنان نیز لباس‌های مجلسی مهیا می‌کردم.

جنگی اظهار کرد: اگرچه کم سو شدن چشمانم توان کارکردن را گرفته اما هنر خیاطی، ظریف و زیباست و باید دل به کار بدهی تا مشتری راضی باشد.

قدیم‌ترها تمام کارهای دوخت لباس با دست انجام می‌شد

جنگی که اصلی‌ترین کار او دوخت کت و شلوار است، گفت: اغلب مشتریانش افراد میانسال، مسئولین شهر و صاحبان مشاغل دولتی و شخصیت‌هایی که نیاز به لباس رسمی دارند، هستند؛ البته جوانان هم برای تهیه کت و شلوار دامادی سفارش دوخت می‌دهند.

جنگی با بیان اینکه قدیم‌ترها تمام کارهای دوخت لباس با دست انجام می‌شد، اما امروزه برخی ازکارها با ماشین و یا در تولیدی‌ها به صورت سری‌دوزی انجام‌ می‌شود، افزود: کت و شلوارهای موجود در بازار توسط تولیدی‌ها و به صورت سری‌دوزی تهیه می‌شود و با کت و شلوارهای دوخته شده با دست خیاط تفاوت دارد؛ به طوری که کار ما سوزن‌دوزی است و به همین دلیل خیلی‌ها کت و شلوار آماده بازاری را نمی‌پسندند و برای دوخت یک دست کت و شلوار خوش قواره به خیاط مراجعه می‌کنند.

این خیاط از استقبال جوانان نسبت به لباس‌های آماده و علاقه آنها به مدل‌های غربی گلایه داشت و این موضوع را دغدغه این روزهای خود عنوان کرد و گفت: این روزها شاید یک کت و شلوار آماده قیمتی بالغ بر یک و نیم میلیون تومان داشته باشد، اما از نظر کیفیت بسیار پایین است حال آنکه اگر یک پارچه با کیفیت خریداری کنید که از نخ و پنبه بافته شده باشد نه از پلاستیک و نایلون که نمونه‌های ایرانی آن به وفور در بازار موجود است، می‌توان کت و شلواری مرغوب دوخت.

جوانان فریب زرق و برق روزگار را نخورند

جنگی توصیه‌هایی هم به جوانان داشت و به آنها گفت: فریب زرق و برق روزگار را نخورند و به خدا توکل کنند و برای بدست آوردن مال دنیا بدترین راه‌ها را انتخاب نکنند اگرچه اعتقاد داشت این نصیحت‌ها در گذشته کارساز و مؤثر بوده ولی در فکر جوانان امروزی جایی برای به گوش گرفتن نصیحت وجود ندارد.

این خیاط پیشکسوت که از هنر تعزیه‌خوانی هم بی‌بهره نیست و تجربه سکینه‌خوانی و ... را در کارنامه زندگی‌اش دارد، افزود: همه آنچه در زندگی دارد از عنایت خداوند است.

وی که از بازنشستگی بیزار است، گفت: اگر یک روز به کارگاه خیاطی‌ام نیایم آن روز مرگم فرا رسیده، زیرا در کارگاه همه غم و غصه‌هایم را فراموش می‌کنم.

جنگی که در زمره خیاطان بد قول نیست، گفت: در ارائه سفارش مشتریان همواره سعی کردم به وعده‌ام پایبند باشم؛ زیرا معتقدم اگر کسی را فریب دهی اولین کس که فریب خورده خودت هستی، لذا در مرام کاری‌ام بدقولی نبوده است.

وی در پایان با آرزوی سلامتی و خوشبختی برای همه مردم و جوانان گفت: دل بستن به مد دنیا فایده‌ای ندارد و انسان می‌تواند با توکل به خدا در کنار قناعت و وفای به عهد، بهترین زندگی را داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha