• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062113241
  • خبرنگار : 71496

شیخ الازهر: آیا برای مضحکه تاریخی بزرگی که در غزه شاهدیم، راه‌حلی وجود دارد؟

شیخ الازهر: آیا برای مضحکه تاریخی بزرگی که در غزه شاهدیم، راه‌حلی وجود دارد؟

شیخ الازهر در دیدار با مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر شرایط بحران‌زده منطقه درست نشود، پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی برای کل جهان خواهد داشت، مسؤول اتحادیه اروپا نیز ابراز امیدواری کرد که اتحادیه بتواند پایه‌های صلح را تقویت کرده و به آتش‌بسی برسد که به توقف کامل این جنگ منجر شود.

به گزارش ایسنا، «احمد الطیب» شیخ الازهر روز سه‌شنبه در دفتر خود میزبان «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا و هیئت همراه او شامل «زِوِن کوپمَنز» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در روند صلح خاورمیانه و «کریستین برگز» رئیس هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در قاهره بود.

الطیب در این دیدار اظهار کرد: کلمات و جملات از توصیف رنج‌های ملت فلسطین در حملات و کشتارهای روزانه که در تاریخ جنگ‌ها و درگیری‌ها بی‌سابقه هستند، عاجز است، وحشیگری که در حق ساکنان غزه اعمال می‌شود، برای زبان‌های بشری ناشناخته است، اینکه یک فرد مسلح به آوارگان حمله کرده و آنها را به قتل برساند، شجاعت و مردانگی نیست. می‌توانم بگویم این وحشیگری را در دنیای حیوانات وحشی نیز شاهد نیستیم، این رژیم تمامی استانداردهای انسانی را زیر پا گذاشت و مرتکب شنیع‌ترین جنایات شد و به هیولایی تشنه خون و کشتن انسان‌های بی‌گناه تبدیل شد.

شیخ الازهر در ادامه با خشم گفت: آیا برای این مضحکه تاریخی بزرگی که در غزه شاهد هستیم، راه‌حلی وجود دارد؟ و چه کسی می‌تواند این حمله ظالمانه را متوقف کند؟ امروز جهان به ۲ دسته تقسیم شده، دسته‌ای شریک (در جنگ غزه) و حامی تسلیحاتی، که در کشتار ملتی بی‌دفاع دست دارد و گروه دیگری که در این فاجعه با سکوت و یا صحبت در محکومیت و نکوهش آن شرکت دارند، آیا روزنه امیدی وجود دارد آنهایی که سلاح صادر می‌کنند، حمایت خود را متوقف کرده و وجدان و انسانیت آنها بیدار شود، آیا امیدی هست تصمیم‌گیرندگان سیاسی که به فلسطینی‌ها تسلیت می‌گویند و با کلام خود با آنها همدردی می‌کنند، تغییر کرده و نقش واقعی و جدی را در برابر اتفاقات جاری در غزه ایفا کنند چراکه آنها اگر بخواهند می‌توانند این کار را انجام دهند.

او همچنین گفت: شرایط در منطقه خاورمیانه بسیار دشوار شده و اگر این شرایط بحران‌زده، درست نشود، کل جهان در خطر بزرگی گرفتار خواهد شد که ابعاد فجایع ناشی از آن قابل پیش‌بینی نیست، رژیم صهیونیستی منطقه را به صحنه دائمی جنگ‌ها و درگیری‌ها تبدیل کرده تا آن را از نظر نظامی، سیاسی و اقتصادی تضعیف کرده و بر منابع آن را کنترل یابد.

به گزارش خبرگزاری «سما» فلسطین، بورل نیز در این دیدار ضمن تقدیر از شیخ الازهر و نقش محوری‌اش در گسترش فرهنگ صلح و دفاع از حقوق مستضعفان و نقش موثر و مهمی که در تقویت گفت‌وگو میان ادیان ایفا می‌کند، گفت که با رویکرد او درباره چالش‌های خاورمیانه و منطقه اتفاق نظر داشته و بر این باور است که راه‌حل این بحران‌ها چیزی به جز تشکیل کشور مستقل فلسطین، دستیابی فلسطینی‌ها به تمام حقوقشان، تلاش برای تغییر توازن قوا و توسعه تدریجی کشور فلسطین نیست.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه اتحادیه تلاش‌های بسیاری را برای متوقف کردن حملات در غزه در پیش گرفته، گفت: امیدوار هستیم که اتحادیه بتواند پایه‌های صلح را تقویت کرده و به آتش‌بسی برسد که به توقف کامل این جنگ منجر شود.

او افزود: در طول زندگی‌ام مساله‌ای پیچیده‌تر و اختلاف‌انگیزتر از مساله فلسطین و جنگ علیه غزه در اتحادیه اروپا ندیدم، برخی کشورهای عضو اتحادیه خواستار توقف صادرات اسلحه برای ارتش اشغالگر هستند و همزمان برخی دیگر از کشورهای عضو به حمایت تسلیحاتی و سیاسی خود از این ارتش ادامه می‌دهند.

بورل در ادامه گفت: اتحادیه در واکنش به سیاست‌های خصمانه و اظهارات نفرت‌برانگیز برخی مسؤولان رژیم اشغالگر، پیشنهاد اعمال تحریم‌هایی علیه آنها را داد و همینطور پیشنهاد داد هر کسی که در جنایت نسل‌کشی و کشتارها در غزه دست دارد، تحت تحریم قرار بگیرد اما اختیارات ما در حد پیشنهاد است و کشورهای عضو باید برای تصویب مجازات، موضعگیری یکپارچه‌ای را اتخاذ کند که این مساله تاکنون محقق نشده است.

این مسؤول تاحادیه اروپا در پایان نیز بر استمرار فعالیت‌های اتحادیه جهت اعمال فشارهای بیشتر برای توقف جنگ در غزه تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha