• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403062113232
  • خبرنگار : 71661

آوارگی در ساحل؛ آمریکایی‌ها به غرب آفریقا می‌روند

آوارگی در ساحل؛ آمریکایی‌ها به غرب آفریقا می‌روند

آمریکایی‌ها از بورکینافاسو، نیجر و مالی رانده شدند و حال به دنبال خانه‌ای موقت در کشورهای غرب آفریقا می‌گردند، جایی که با روی خوش از آن‌ها استقبال نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به کودتاهای نظامی در کشورهای منطقه «ساحل» آفریقا، گزارش داد واشنگتن می‌داند که احیای نفوذ نظامی سابق آمریکا در این قاره دیگر ممکن نخواهد بود، زیرا هیچ کشوری از حضور نظامیان آمریکایی استقبال نمی‌کند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، ایالات متحده رفته‌رفته هواپیماها و کماندوهای خود را به سواحل غرب آفریقا منتقل می‌کند تا پس از رانده‌شدن از بسیاری از مواضع خود، به‌نحوی حضور نظامی خود در این قاره را حفظ کند.

آمریکایی‌ها امسال از مقر منطقه‌ای خود در نیجر اخراج شدند و اکنون پنتاگون در حال بازسازی یک فرودگاه در بنین برای میزبانی از بالگردهای آمریکایی است و قصد دارد کلاه سبزها و هواپیماهای شناسایی خود را در ساحل عاج مستقر کند و می‌کوشد کماندوهای آمریکایی را به پایگاهی که پیش‌تر در چاد اشغال کرده بودند، بازگرداند.

«مارک هیکس» فرمانده سابق نیروهای عملیات ویژه آمریکایی در آفریقا که به بهانه‌ «مبارزه با تروریسم» در بخش‌هایی از این قاره مستقر بودند، می‌گوید: «از دست دادن نیجر به این معناست که ما توانایی خود را برای نفوذ مستقیم در مبارزه با تروریسم و شورش در (منطقه) ساحل از دست داده‌ایم.»

طبق گزارش این رسانه آمریکایی شورشیان افراطی در کشورهایی مانند مالی، بورکینافاسو و نیجر در قلب منطقه ساحل به ویرانی پرداخته، به نیروهای پلیس و ارتش حمله کرده و از سال ۲۰۱۷ تا کنون موجب مرگ حدود ۳۸ هزار نفر شده‌اند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تنها در یک روز در اواخر ماه اوت، حدود ۲۰۰ نفر در حمله‌ای در بورکینافاسو کشته شدند.

به گفته هیکس، انتقال نیروهای به غرب آفریقا تنها راه برای ایالات متحده است و آمریکا از منظر راهبردی، گزینه دیگری روی میز ندارد.

پنتاگون تیمی ۱۰ نفره را مامور کرده تا طرحی ارائه کنند که بر اساس آن بخشی از ۱۱۰۰ نیروی نظامی آمریکایی - که پیش از سقوط دولت حامی واشنگتن در نیجر در این کشور حضور داشتند - به دیگر نقاط آفریقا منتقل شوند. خروج آمریکا از نیجر شامل تخلیه سه پایگاه نیروهای ویژه و خارج کردن پهپادهای تجسسی از پایگاهی بود که ایالات متحده پنج سال قبل آن را با هزینه ۱۱۰ میلیون دلاری راه‌اندازی کرده بود.

«کنت اکمن» ژنرال آمریکایی که مسئول تدوین طرح جابجایی این نیروها شده، می‌گوید: «ما در حال جابجایی نیروها هستیم. مشکل بزرگ این است که اهداف امنیتی ما تغییر نکرده، اما دستیابی به آنها دشوارتر شده است.»

آوارگی در ساحل؛ آمریکایی‌ها به غرب آفریقا می‌روند
کماندوهای اهل نیجر

آوارگی نظامیان غربی در آفریقا

از سال ۲۰۲۰ تاکنون مجموعه‌ای از کودتاهای نظامی در مالی، نیجر و بورکینافاسو اتفاق افتاده و دولت‌های حامی آمریکا از قدرت ساقط شده‌اند. ایالات متحده این کودتاهای نظامی را محکوم کرده و کمک‌های امنیتی به حکومت‌های جدید را به شدت کاهش داده است.

حاکمان نظامی این کشورها نیروهای آمریکا، فرانسه و سایر کشورهای غربی را اخراج کرده و برای کمک‌های امنیتی به روسیه روی آورده‌اند.

وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید حکومت نظامی مالی برای تأمین امنیت خود از پیمانکاران نظامی «واگنر» استفاده کرد و بورکینافاسو و نیجر نیز گروه‌های کوچکتری از جنگجویان روس را برای آموزش نیروهای نظامی خود به کار گرفته‌اند، امری که جایگاه آمریکا در این قاره را متزلزل‌تر از قبل کرده است.

فرانسه که زمانی قدرت استعماری اصلی در بخش بزرگی از غرب آفریقا بود، با روی کار آمدن حکومت‌های نظامی در مالی، بورکینافاسو و نیجر ناچار به خارج کردن نیروهای خود شده و در حال بازنگری در جایگاه نظامی خود در این قاره است.

معترضان به نفوذ غرب در این کشورها در مقابل پایگاه‌های فرانسوی تظاهرات کرده‌اند و در مقابل، یک مقام فرانسوی می‌گوید پاریس در حال انتقال نیروهای آموزشی نظامی خود به پایگاه‌های محلی ارتش در گابن، سنگال، ساحل عاج و چاد است.

ایالات متحده تیمی از نیروهای ویژه خود را در بنین مستقر کرده و انتظار می‌رود این کماندوها به نیروهای بنینی مشاوره بدهند. واشنگتن همچنین ۴ میلیون دلار برای بازسازی چند فرودگاه در بنین هزینه کرده و برای انتقال زخمی‌ها از میدان‌های جنگ در مرزهای بورکینافاسو، نیجر و نیجر، سه بالگرد اجاره‌ای و یک تیم پزشکی را در شهر «پاراکو» در بنین مستقر کرده است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، ایالات متحده همچنین یک تیم کلاه سبز در ساحل عاج مستقر کرده است تا نیروهای محلی را آموزش دهد. همچنین به گفته اکمن، آمریکا سعی دارد با ۲ هواپیمای شناسایی به نیروهای ساحل عاج که در مرز بورکینافاسو مبارزه می‌کنند، کمک کند.

آمریکا همچنین در حال تقویت حضور خود در چاد است، کشوری که ایالات متحده دولت آن را به کسب قدرت نامشروع متهم کرده بود و در اوایل سال میلادی جاری هم اخراج گروهی کوچک از نظامیان آمریکایی از یک پایگاه در چاد، وضعیت رابطه دو کشور را دشوارتر کرد.

با این حال، ایالات متحده انتقادات خود از دولت این کشور را رفته‌رفته کاهش داده و اکنون آن را کشوری «نسبتاً دموکراتیک» می‌داند که می‌تواند با آن همکاری داشته باشد. بر اساس این گزارش، اکمن اکنون به دنبال بازگشت ستاد منطقه‌ای آمریکا به چاد و اعزام کلاه سبزها برای از سرگیری آموزش نظامیان این کشور است.

آوارگی در ساحل؛ آمریکایی‌ها به غرب آفریقا می‌روند
نظامیان آمریکا و بنین

کسی حضور آمریکا را نمی‌خواهد

غنا، یک قدرت منطقه‌ای که هنوز هیچ حمله تروریستی را گزارش نکرده است، میزبان تمرینات گسترده نظامی با نیروهای ویژه آمریکا بوده است، اما یک مقام دولتی این کشور گفت: «ما موافقت نکرده‌ایم حضور آمریکا در غنا افزایش یابد و چنین قصدی هم نداریم.»

علاوه‌براین، اکمن می‌گوید نیجریه نیز که بزرگ‌ترین قدرت نظامی منطقه است، مایل به دریافت هلیکوپترها، خودروهای زرهی و تجهیزات دیگر نظامی آمریکا است، اما به استقرار دائمی نیروهای آمریکایی در این کشور هیچ تمایلی نشان نمی‌دهد.

اکمن، ژنرال آمریکایی هم اذعان دارد که احتمالاً ایالات متحده نمی‌تواند آن سطح از نفوذ نظامی را که در نیجر داشت در چاد، بنین و ساحل عاج بازسازی کند.

یک مقام آمریکایی در این باره به وال‌استریت ژورنال گفت: «حتی یک ردپای کوچک از آمریکا نیز برای بسیاری از کشورهای آفریقایی بزرگ (و غیرقابل‌تحمل) است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha