• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403062113213
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

به خودکفایی برنج نزدیکیم/ افزایش ۱۲ درصدی عملکرد در شالیزارها/ درخواست تمدید ممنوعیت واردات برنج

به خودکفایی برنج نزدیکیم/ افزایش ۱۲ درصدی عملکرد در شالیزارها/ درخواست تمدید ممنوعیت واردات برنج

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه امروز در ۱۹ استان شاهد کشت برنج هستیم و به مرز خودکفایی نزدیکیم، گفت: خواستار تمدید ممنوعیت چهار ماهه واردات برنج هستیم.

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به برداشت برنج در ۹۵ درصد اراضی شالیزاری استان گیلان، اظهار کرد: شاهد برداشت مکانیزه با کمباین‌های اختصاصی برنج در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی هستیم.

وی سرمای هوا در ابتدای فصل کشت و بارش های موسمی در فصل برداشت را از جمله عوامل اقلیمی و اکولوژیکی دانست که موجب دیررسی محصول برنج شد و افزود: برداشت برنج در شالیزارهای شهرستان رودبار ادامه دارد؛ اراضی باقی‌مانده به صورت پراکنده نیز مربوط به ارقام دیررس است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به پیگیری های استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان استان در مجلس مبنی بر تعیین قیمت واقعی محصول برنج توسط شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، گفت: خواسته مسئولان استان تعیین قیمت پایه برای محصول برنج است.

به خودکفایی برنج نزدیکیم/ افزایش ۱۲ درصدی عملکرد در شالیزارها/ درخواست تمدید ممنوعیت واردات برنج

محمدی با بیان اینکه حداقل قیمت برای ارقام کیفی هاشمی ۹۵ هزار تومان اعلام شده است، عنوان کرد: این نرخ با مشورت تشکل های صنفی و کشاورزان و کارخانجات و واحدهای تخصصی حوزه کشاورزی و اساتید دانشگاه و وضعیت نهاده ها و دستمزد کارگری و... تعیین شده است.

وی واردات بیش از کسری را عامل اصلی مشکلات بازار برنج دانست و تصریح کرد: نیازمند ورود جدی دولت به بازار برنج هستیم تا با محوریت وزارت جهاد کشاورزی، بازار برنج به حالت عادی بازگردد و متناسب با هزینه های کشاورزان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از افزایش قیمت برنج پس از سورت و بسته بندی خبر داد و اضافه کرد: قیمت پایه در شالیکوبی و به صورت عمده در نظر گرفته می شود که کارشناسی شده است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته ۱.۸ میلیون تن برنج وارد کشور شده و در حال فروش است، گفت: خوشبختانه تا پایان آبان ماه از ثبت سفارش واردات برنج جلوگیری شده؛ البته واردکنندگان به دنبال واردات هستند.

به خودکفایی برنج نزدیکیم/ افزایش ۱۲ درصدی عملکرد در شالیزارها/ درخواست تمدید ممنوعیت واردات برنج

محمدی از افزایش حداقل ۱۲ درصدی عملکرد تولید برنج در استان گیلان خبر داد و بیان کرد: امروز در ۱۹ استان شاهد کشت برنج هستیم و به مرز خودکفایی نزدیکیم و لذا با مدیریت تولید و کشت ارقام پر پتانسیل می توانیم نیاز کشور را تامین کنیم.

وی خواستار تمدید ممنوعیت واردات برنج شد و خاطرنشان کرد: واردات کالا بیش از تقاضا تعادل بازار را به هم می زد و لذا باید در واردات با هوشمندی تصمیم گیری شود، زیرا به تولید و اشتغال آسیب وارد می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، یادآور شد: مشارکت مردم در بخش کشاورزی متبلور بوده؛ این در حالی است که اقتصاد گیلان اقتصاد کشاورزی است و باید از کشاورزان حمایت کنیم تا سرسبزی و تولید و اشتغال در استان پایدار بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha