• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403062113203
  • خبرنگار : 50986

سینما؛ معلم انسان‌ساز

سینما؛ معلم انسان‌ساز

ایسنا/اصفهان سینما به‌عنوان یک رسانه ضمن اینکه جایگاهی مهم در عرصه اقتصادی و صنعتی جوامع دارد، عاملی مهم در فرهنگ‌زایی و فرهنگ‌زدایی جوامع نیز محسوب می‌شود.

فیلم و سینما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، داد و ستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان‌ها، چگونگی برقراری ارتباطات درونگروهی و برون‌گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن است. به‌طوری که می توان ادعا کرد اندیشه‌ها، عقاید، نگرش‌ها و در یک روند کلی، فلسفه زندگی انسان‍‌ها با فیلم شکل گرفته و تغییر کرده و اصلاح یا تخریب می‌شود و این چیزی جز تأثیر اعجاب‌انگیز فیلم روی افراد نیست.

با اندکی دقت در زندگی روزانه افراد، می توان به نقش فیلم در سلیقه‌سازی و پرورش افکار عمومی پی برد و دریافت که از این راه، اندیشه‌ها و سلیقه‌های نو در افراد شکل گرفته و ایجاد می‌شود و حتی در کردار و سلوک آنان نیز نمایان خواهد شد. فیلم‌ساز با استفاده از فنون سینمایی و به‌کارگیری موضوعات خاص، می‌تواند جامعه را به مراتب عالی انسانی رهنمون کند.

سینما عاملی برای ارتقاء فرهنگی جوامع

سینما یک نیاز ملی و دستاوردی انسانی است که در رشد و بالندگی فرهنگ و تمدن یک جامعه می‌کوشد. کانونی سازنده است و به فراخور آراء و عقاید جمعی، سینما بی‌شک از اساسی‌ترین و موثرترین رسانه‌هایی است که در تدوام و گسترش و بقاء فرهنگ و هنر واقعی یک جامعه حضوری فعال دارد. معلمی است که انسان‌سازی می‌کند و مفاهیم و مصادیق انسان محورانه را به انسان می‌آموزد. سینما پایه‌گذار آمال و عواطف و احساسات و نیازهای رو به رشد بشر است. سینما، خود، ساخته می‌شود تا بسازد و به تعبیری هدف اساسی آن ساختن ساختمان فکری و روحی انسان است. به‌طوری که نهاد و محتوای این ساختمان نیز باهم کلافی عمیق خورده باشند سینما نویدبخش عصاره زندگی به همه کسانی است که می‌خواهند فهم و درک درستی از فرهنگ و رسوم اجتماعی و معنوی را دریابند. علاوه بر این‌ها، سینما یک مکان رفاهی و تفریحی است.

با این تفاصیل تردیدی نیست که نگاه همه ما به مقولۀ سینما باید نگاهی واقع‌بین و واقع‌ساز باشد و هرچه فرهنگ فناوری و تکنولوژی در جوامع، رشد و نمود داشته باشد، به همان اندازه نیز فرهنگ سینما در رشد و نمود است. بنا بر این این چنین فضایی که به منویات انسان جهت و تعادل لازم را می‌دهد و به بیانی در شکوفایی ویژگی‌های درونی و حیاتی انسان می‌کوشد باید توجه و تأمل فراوان انجام شود.

کاربرد سینما در فرهنگ و رفتار انسان‌ها نقشی پیشرو و سازنده را به عهده دارد و طبعأ این حمایت جدی و بی‌وقفه‌ مسئولان فرهنگی و هنری است که باید در راه‌اندازی و پر و بال دادن به آن صحه بگذارند. نکته مهم دیگر این است که سینما به‌عنوان یکی از هنرهای هفت‌گانه شناخته شده است که سینما به‌عنوان آخرین و شاید باید چنین گفت که در زوایایی تکمیل‌کننده‌ترین هنر در زندگی بشر باشد. لذا به گواهی تمام تحقیقات و پژوهش‌های صورت‌گرفته در تمام دنیا، می‌توان گفت که جایگاه این هنر جایگاهی حائز اهمیت است، تا جایی‌که از آن به نام جادوی قرن یاد کرده‌اند. ولی از این منظر با توجه به ویژگی‌های مقولۀ جادو باید گفت که این مقوله بیشتر به واقعیت قرن نزدیک‌تر است تا به مسائل جادوئی. بدین‌سان که سینما در جوهر حقیقی و سرشت انسانی بشر می‌کوشد و آنچه که بشر را به تکامل مالی و معنوی می‌رساند بی‌شک همان جوهر و سرشت حقیقی آن است.

منبع: کتاب سینمای امروز ایران، مجید محمدی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha