• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403062113199
  • خبرنگار : 71560

میراحمدی: اربعین ۱۴۰۳ از جهت کسب رضایت زائران بی‌نظیر بود

میراحمدی: اربعین ۱۴۰۳ از جهت کسب رضایت زائران بی‌نظیر بود

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، اعلام کرد: بنا بر گزارشات واصله اربعین ۱۴۰۳ از منظر کسب رضایت زائران نسبت به اربعین سال های قبلی بی نظیر بود.

به گزارش ایسنا، سید مجید میراحمدی در حاشیه  یکصد و بیست و هشتمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) در جمع خبرنگاران بیان کرد: جلسه امروز ستاد مرکزی اربعین به دستور دکتر مومنی تشکیل شد. ایشان در مصاحبه ای که داشتند اعلام کردند ستاد مرکزی اربعین بلافاصله بعد اربعین ۱۴۰۳ جلسه خود را بگذارد و آسیب شناسی انجام دهد. نقاط قوت و ضعف را بررسی کرده و راهکارهای غلبه بر مشکلات را بررسی کند.

وی اظهار کرد: بر اساس گزارش های دستگاه های نظارتی و گزارش های مردمی و گزارش های مربوط به کمیته ها هم در داخل ایران و هم داخل عراق جمع بندی جلسه این بود که اربعین ۱۴۰۳ نسبت به اربعین های ۱۰ سال گذشته از جهت رضایتمندی زائران بی نظیر بود. در میان ۱۰ ها هزار پیام و ارتباط با رادیو اربعین به تعداد انگشت های یک دست هم پیام انتقادی نبود؛ این برای خادمان اربعین حسینی افتخار بزرگی است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: امسال اربعین به یاد ماندنی شد. دکتر پزشکیان ریاست جمهوری هم در جلسه هیات دولت بعد از اربعین از مدیریت اربعین و دست‌اندرکاران اجرای اربعین تشکر کردند. باید اشاره کنم به نقش همکاری های عالی و ارزشمند دولت عراق، نخست وزیر و وزیر کشور عراق و همه دست‌اندرکاران عراقی که بی نظیر تمرین همکاری بین ما و عراقی ها رقم خورد. آن سبک مدیریت و فرماندهی که به دنبال اجرای آن بودیم یعنی مدیریت مشترک اربعین امسال در اوج شکوه برگزار شد.

وی بیان کرد:  کم ترین مسئله در کم ترین مدت بین ما و عراقی ها در همه مرزهای شش گانه برطرف شد. ما مسئله ای نداشتیم که در اندک زمانی برطرف نشود. تشکر دوم از ملت عراق که نهایت مهمان نوازی را داشتند. تشکر سوم از زائران و موکب داران ایرانی است.

میراحمدی افزود: ما از زائران خواستیم که سفر خود را زودتر آغاز و زودتر برگردند. بیش از یک میلیون ۸۰۰ زائر ایرانی تا قبل از ۱۲ صفر سفر خود را آغاز و بخش قابل توجهی از آنان برگشتند. امسال ۳ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۷۱۴ زائر ایرانی و ۴۳۲ هزار و ۵۴۲ نفر زائر غیرایرانی از مرزها ایران عبور کردند. از اقدامات مثبت امسال عبور سهل و راحت و با سرعت زائران از مرزهای ما و عراق بود. در همه مرزها این سهولت و سرعت عبور را شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث گرما برنامه ریزی های خوبی صورت گرفت. ما حتی یک نفر فوتی ناشی از گرمازدگی نه در داخل عراق و نه در ایران را شاهد نبودیم. این شبیه معجزه است. این را با وضعیت گرمازدگی در حج مقایسه کنند. کل حجاج ما نزدیک ۲/۵ میلیون نفر در حج بودند و اکثریت قریب به اتفاق فوتی ها ناشی از گرمازدگی بود.

میراحمدی بیان کرد: فوتی های ناشی از تصادفات و میزان تصادفات با برنامه ریزی ها و اقدامات شایسته دولت عراق به شدت کاهش یافت. مسئله تامین آب و یخ به خوبی انجام شد. حتی دولت عراق که در روزهای نزدیک به اربعین در کربلا با مشکل مواجه شدند به سرعت اقدام کرده و به لطف خدا مشکلی در زمینه آب و یخ پیش نیامد.

وی بیان کرد: بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع سایه بان ایجاد کردیم. دولت عراق بیش از ۴ میلیارد دلار برای اربعین امسال هزینه کرد. در زمینه حمل و نقل در داخل عراق امسال تحول بزرگی رخ داد. دولت عراق امسال تقریبا نیازی به کمک ما در زمینه حمل و نقل زائران نداشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: تامین ارز زائران به صورت عزتمندانه اتفاق افتاد. تامین ارز موکب داران انجام شد. نظارت بر بلیط های زمینی، ریلی و هوایی به خوبی انجام شد. امسال به هیچ عنوان شاهد بازار سیاه در بلیط‌های هوایی نبودیم. در یک الی دو مورد تخلف نیز برخورد انجام شد. انضباط مالی خوبی حاکم بود. بیش از ۷۲ درصد زائران از وسایل شخصی خود استفاده کردند. قول دادیم پارکینگ های لازم برای عزیزان فراهم شود و بحمدلله مشکلی نداشتیم. در بحث اسکان و تغذیه خدمات زیادی را موکب داران ما ارائه کردند. ۱۸ میلیون نفر اسکان مناسب برای زائران توسط موکب داران فراهم شد.

وی بیان کرد: بیش از ۴ میلیون زائر ایرانی و غیر ایرانی توسط کمیته بهداشت و درمان خدمات دریافت کردند. از ۱۰۱ نفر فوتی که امسال گزارش شد تنها ۱۸ نفر فاقد بیمه بودند و خدمات بیمه ای ما رضایت بخش بود. همه شاخصه های ما وضعیت عالی را گزارش کردند ان شاءالله برای اربعین ۱۴۰۴ تمام ضعف ها و اشکالات  برطرف شود.

میراحمدی با اشاره به کمبود ناوگان حمل و نقل زمینی، بیان کرد: دولت سیزدهم مصوب کرد ۲ هزار دستگاه اتوبوس توسط بخش خصوصی وارد شود. متاسفانه بخش هایی از بخش خصوصی که اتوبوس وارد کردند بیش از یک سال در گمرک زیر آفتاب دچار میلیاردها خسارت شدند. مصوب کردیم دستگاه های نظارتی ورود کرده و اگر ترک فعلی وجود دارد رسیدگی قانونی انجام شود. ان شاءالله در سال جدید و تا اربعین آتی مشکل حمل و نقل زائران برطرف شود.

وی بیان کرد: مسئاله دیگر اتباع غیرایرانی بود که مشکلات آنان بسیار کمتر از سال گذشته بود اما چون ورود اتباع افغانستانی دیر هنگام بود خدمات برچیده شده بود باید برنامه ریزی کنیم تا مشکل آنان برطرف شود. در مورد الزامی شدن بیمه از نظر ما در حوزه کارشناسی باید انجام شود. یا هزینه آن را باید زائر بپردازد. نکته مهم استقبال زائران بود. ما از دولت چهاردهم می خواهیم که الزامی بودن بیمه را مصوب کند. افرادی که خود را بیمه نکردند دچار مشکل خاصی شدند.

میراحمدی در پایان در پاسخ به پرسشی در خصوص علت بروز حوادث برای اتوبوس های پاکستانی گفت: نزدیک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس پاکستانی وارد کشور ما شدند و کمک بزرگی به حمل و نقل زائران پاکستانی بود. از مرز پاکستان تا مرز عراق سه روز باید اتوبوس برود و سه روز برگردد. این اصلا در توان حمل و نقل نبود. تنها راه استفاده از اتوبوس های خودشان بود. مهم ترین علت وقوع این حوادث که از سوی پلیس اعلام شد ناآشنا بودن رانندگان پاکستانی به  راه ها و یکی الی دو مورد رفتن در مسیر غیر اصلی و دوم هم نقص فنی در ترمز آنان بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha