• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062113192
  • خبرنگار : 71496

نگاهی به احیای روابط سوریه و اعراب به بهانه بازگشایی سفارت عربستان در دمشق

نگاهی به احیای روابط سوریه و اعراب به بهانه بازگشایی سفارت عربستان در دمشق

عربستان و سوریه پس از گذشت بیش از یک دهه از قطع روابط دیپلماتیک با یکدیگر و تعطیلی سفارت‌خانه‌هایشان، سال گذشته تصمیم گرفتند روابط خود را ازسربگیرند. در این راستا عربستان به صورت رسمی سفارت خود را در دمشق، پایتخت سوریه بازگشایی کرد و به این ترتیب به جمع کشورهای عربی که روابط دیپلماتیک خود با دمشق را ازسرگرفتند، پیوست.

به گزارش ایسنا، «عبدالله الحریص» کاردار سفارت عربستان سعودی در سوریه در این مراسم، بازگشایی سفارت را نقطه مهمی در تاریخ روابط ۲ کشور برادر دانست.

«عبدالله الحریص» کاردار سفارت عربستان در دمشق روز دوشنبه بازگشایی رسمی سفارت کشورش را «در راستای تقویت و حمایت از روابط ۲ کشور برادر» اعلام کرد.

او در سخنرانی به مناسبت ازسرگیری کارش در سوریه گفت: «عصر امروز رسماً افتتاح سفارت عربستان سعودی در جمهوری عربی سوریه را در حمایت و تقویت روابط متقابل بین ۲ کشور اعلام کردیم و به همین مناسبت، اشتیاق سفارت عربستان برای حرکت به جلو و تمام تلاش برای توسعه روابط دوجانبه بین ۲ کشور برادر را مورد تاکید قرار می‌دهیم.»

نگاهی به احیای روابط سوریه و اعراب به بهانه بازگشایی سفارت عربستان در دمشق
پرچم عربستان و سوریه

«ایمن رعد»، دستیار وزیر امور خارجه سوریه هم  در بیانیه‌ای به الوطن تاکید کرد آنچه سوریه و عربستان سعودی را متحد می‌کند، روابط برادرانه و روابط خانوادگی و اجتماعی است و افتتاح سفارت‌های ۲ کشور، چه در دمشق و چه در ریاض، در راستای اجرای دستورات رهبران ۲ کشور مبنی بر لزوم فعال سازی کار بین کشورها به منظور مقابله با چالش‌های مشترک منطقه است.

این در حالی است که «احمد القربی» پژوهشگر سیاسی درباره بازگشایی سفارت عربستان در دمشق به «العربی الجدید» گفت: هدف از این همگرایی و استقبال کشورهای عربی از دمشق رسیدن به راه‌حل سیاسی برای مساله سوریه نبوده بلکه هدف از این اقدامات عبور از دوره بهار عربی است و فکر می‌کنم بازگشایی سفارت‌ها به راه‌حل سیاسی منجر نشده اما مانع این مساله نیز نمی‌شود، آنچه در دست انجام است تنها رویه‌های خاص هر کشور است نه بیشتر.

ریاض تا پیش از این یکی از بزرگترین حامیان گروه‌های مخالف در سوریه بود و حتی در سال ۲۰۱۵ میزبان نشست هیئت‌ها، شوراها و جریان‌های مخالف سوریه معروف به «ریاض۱» بود که در نتیجه آن «هیئت عالی مذاکرات» برای شرکت در مذاکرات با دمشق تشکیل شد اما پس از نزدیک شدن روابط ریاض و تهران، تغییری در موضعگیری ریاض درباره سوریه حاصل شد و این تغییر به ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ۲ کشور منجر شد.

ریاض از بازگشت سوریه به گروه کشورهای عربی حمایت کرد و سال ۲۰۲۳ از دمشق برای حضور در اجلاس سران کشورهای عربی که در جده برگزار شد، دعوت کرد. برخی کشورهای عربی از جمله عربستان ابتکارعملی مبتنی بر اصل «قدم به قدم» را برای رسیدن به راه‌حل سیاسی مطابق با قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت ارائه کرده و همکاری دمشق در مورد اختلاف‌نظرها را خواستار شدند اما کمیته‌ای که اتحادیه عرب سال گذشته با مشارکت اردن، عربستان، عراق، لبنان و مصر تشکیل داد، در اجرای این ابتکار عمل شکست خورد و دمشق با انتقال سیاسی و تغییر قانون اساسی در این کشور موافقت نکرد.

در سال ۲۰۱۲ بیشتر کشورهای عربی روابط خود با سوریه را متوقف کرده و یا سطح نمایندگی دیپلماتیک خود با دمشق را کاهش دادند اما در ادامه تعدادی از این کشورها در موضعگیری خود تجدیدنظر کردند و روابط دیپلماتیک خود را در سطح سفیر و یا کاردار ازسرگرفتند.

امارات اولین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس بود که روابط دیپلماتیک خود با دمشق را ازسرگرفت و دسامبر ۲۰۱۸ بر خلاف نظر کشورهای عربی در آن مقطع، سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد.

یک هفته پس از این اقدام امارات، وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای استمرار فعالیت‌های سفارت این کشور در سوریه را اعلام و تاکید کرد که پروازها میان ۲ کشور بدون توقف انجام می‌شوند.

کشور عمان روابط خود با سوریه را قطع نکرد اما سطح نمایندگی دیپلماتیک خود را در سال ۲۰۱۲ کاهش داد و در سال ۲۰۲۰ سفیر خود را به دمشق بازگرداند.

رسانه‌های سوریه در ژوئیه نوشتند که یک هیئت از کویت در راستای فراهم کردن مقدمات ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ۲ کشور آن هم «در عالی‌ترین سطح و در اسرع وقت»، به دمشق سفر کرد، این هیئت شامل گروهی از تجار کویتی بود که برای بررسی فرصت‌های همکاری با همتایان سوری خود وارد دمشق شدند.

کویت با وجود اینکه از ابتدای سال ۲۰۱۲ روابط سیاسی خود با دمشق را قطع کرده بود اما پروازها میان ۲ کشور انجام می‌شدند.

همچنین تونس روابط دیپلماتیک خود با سوریه را ازسرگرفت و «محمد المهذبی» را به عنوان سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار خود در سوریه منصوب کرد و او اواسط سال گذشته میلادی استوارنامه خود را تقدیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه کرد.

کشور مصر که روابط خود با سوریه را به شکل کامل قطع نکرده و تنها سطح نمایندگی دیپلماتیک خود را کاهش داده بود، سال گذشته روابط خود با دمشق را به حالت عادی بازگرداند و «سامح شکری» وزیر خارجه مصر فوریه ۲۰۲۳ به دمشق سفر کرد، این اولین سفر رسمی یک مقام مصری به سوریه از سال ۲۰۱۱ بود که موجب آغاز سفرهای متعدد «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه به قاهره شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha