• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403062113152
  • منبع : نمایندگی سمنان

نماینده ولی فقیه در استان سمنان:

توحید، سریع‌ترین روش برای محو کردن رذائل اخلاقی است

توحید، سریع‌ترین روش برای محو کردن رذائل اخلاقی است

ایسنا/سمنان نماینده ولی فقیه در استان سمنان در جمع طلاب و روحانیون دامغانی از توحید به‌عنوان سریع‌ترین روش برای محو کردن رذائل اخلاقی یاد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی امروز (۲۱ شهریور ماه) در نشستی با حوزه علمیه برادران دامغان با اشاره تربیت علما و بزرگان دینی در حوزه‌های علمیه در ادوار مختلف، اظهار کرد: مراجع عظام تقلید عمر با برکت خود را در راه سربازی امام عصر (عج) و ترویج معارف دینی صرف کرده‌اند که این امر مایه افتخار حوزه‌های علمیه است. 

او با بیان اینکه «ورع» یک درجه بالاتر از تقواست، گفت: کسی که ورع داشته باشد حتی فکر و نیت گناه را نیز به ذهن خود راه نمی‌دهد. 

وی حفظ اسرار دیگران را از مصادیق رعایت «ورع» و یکی از ویژگی‌های انسان‌های آزاده دانست و ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) برخورداری از اخلاق نیکو را نیز یکی از نشانه‌های شیعیان حقیقی دانسته‌اند. 

مطیعی با تاکید بر اینکه بسیاری از وجوه اخلاق، تمرینی و اکتسابی است، گفت: هرچند ذاتیات از اهمیت زیادی برخوردارند، اما نباید از جنبه اختیاری آنها غفلت کرد، چون ذاتیات، علت تام و تمام نیستند. 

امام جمعه سمنان با بیان اینکه به گفته مرحوم علامه طباطبایی (ره) تغییر اخلاق به دو روش ممکن است، اظهار کرد: راه اول که کاری بسیار دشوار و زمان‌بر است، این است که انسان تمام رذائل و ویژگی‌های مذموم اخلاقی خود را بشناسد و به تدریج برای از بین بردن آنها تلاش کند که این روش در «معراج السعاده» نیز مورد تاکید قرار گرفته است. 

توحید، سریع‌ترین روش برای محو کردن رذائل اخلاقی است

نماینده ولی‌ فقیه در استان با بیان اینکه علامه طباطبایی (ره) روش توحیدی را دومین راه تعالی اخلاق و محو کردن ویژگی‌های مذموم اخلاقی دانسته‌ است، گفت: در این روش اگر انسان موحد به معنی حقیقی کلمه بنده خدا شود و ابعاد مختلف توحید نظری و افعالی را در خود نهادینه کند، تمام رذائل را از خود دور خواهد کرد. 

وی بخل و حسادت را مصادیقی از شرک خفی دانست و بیان کرد: براساس دیدگاه علامه طباطبایی (ره) ریشه عمده رذائل اخلاقی، کم‌توجهی به توحید در مقام عمل است و اگر انسان بتواند درجه انس خود را با پروردگار ارتقا دهد، زمینه به‌وجود آمدن رذیلت‌ها را از بین برده است. 

وی با بیان اینکه در کسب مکارم اخلاق، هیچ مانع و محدودیتی وجود ندارد، پرخاشگری را یکی دیگر از ویژگی‌های مذموم انسان دانست و گفت: خودسازی و مراقبه بویژه در میان طلبه‌ها، زمینه اثرگذاری بر جامعه را فراهم می‌کند. 

او ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) از شیعیان توقع داشتند مایه مباهات و افتخار تشیع باشند و از انجام کارهایی که باعث ننگ دین می‌شود، پرهیز کنند.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه حضرت ولی‌ عصر (عج) از میان مردم افرادی را برای انجام برخی امور انتخاب می‌کند، اظهار کرد: توفیق طلاب حوزه‌های علمیه در امر سربازی امام زمان (عج) یک افتخار است و باید به‌گونه‌ای تلاش کنیم که آن حضرت از ما خرسند شوند. 

مطیعی افزود: امیدواریم هریک از طلبه‌های بزرگواری که در حال تحصیل هستند، زمینه جذب افراد جدید به حوزه‌های علمیه را فراهم کنند. 

توحید، سریع‌ترین روش برای محو کردن رذائل اخلاقی است
نشست نماینده ولی فقیه با حوزویان دامغان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha