• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403062113116
  • خبرنگار : 50037

بزرگترین واحد پرورش بلدرچین غرب کشور چشم انتظار تسهیلات

بزرگترین واحد پرورش بلدرچین غرب کشور چشم انتظار تسهیلات

ایسنا/همدان امروزه صنعت پرورش بلدرچین به عنوان یکی از جمله منابع پروتئینی بین پرورش دهندگان طیور لاکچری به یک فعالیت اقتصادی سودآور در کشور تبدیل شده و جای خوبی در سفره‌های ایرانیان باز کرده است.

سالیانه به‌طور متوسط ۵۰۰۰ تن گوشت بلدرچین در سطح کشور تولید می‌شود که تقریبا کل این میزان بلدرچین تولید شده  در کشور  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استان همدان نیز یکی از جمله استان‌هایی است که تولید این ماکی لاکچری مورد توجه برخی از پرورش‌دهندگان طیور قرار گرفته و صنعت پرورش بلدرچین این استان رو به توسعه است.

در حال حاضر بزرگترین زنجیره کامل پرورش بلدرچین غرب کشور در استان همدان در شهرستان فامنین در حال احداث بوده که به‌طور قطع بهره‌برداری از این طرح ارزنده از نقش موثری در اشتغال و افزایش تولید گوشت و تخم این پرنده در استان و صادرات آن برخوردار خواهد بود.

هم‌اکنون این پروژه  با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصدی  به دلیل مشکلات سرمایه در گردش متوقف شده و منتظر و چشم انتظار تسهیلات بانکی و حمایت دولت است .

توقف عملیات اجرایی بزرگترین واحد پرورش بلدرچین در فامنین

مالک این واحد پرورش بلدرچین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: این طرح در مدت هفت ماه گذشته  از محل سرمایه و آورده شخصی به پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد رسیده و به دلیل مشکلات سرمایه درگردش عملیات اجرایی آن فعلا متوقف شده است.

سعید دولتی افزود: برای اتمام طرح فوق در حال حاضر نیازمند حمایت دولت و مسئولین هستیم چرا که در غیر این صورت این پروژه همچنان  به دلیل مشکلات سرمایه در گردش متوقف خواهند ماند.

وی با بیان اینکه وعده داده بودیم که این پروژه در هفته دولت در صورت حمایت مسئولین قابل تکمیل و  افتتاح خواهد بود، گفت: متاسفانه به دلیل عدم تامین تسهیلات بانکی افتتاح این پروژه در هفته دولت منتفی شد.

دولتی میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه را از محل سرمایه شخصی خود تاکنون تقریبا ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان برشمرد و تصریح کرد: برای تکمیل پروژه درخواست ۴۵ میلیارد تسهیلات بانکی داده‌ایم که از این میزان درخواست تسهیلات، تنها با ۲۵ میلیارد تومان آن موافقت شده و  با پیگیری‌های انجام شده مستمر فعلا تاکنون موفق به اخذ این تسهیلات نشده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این مجموعه به‌صورت مستقیم برای ۱۵۰ نفر اشتغال به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ظرفیت این واحد ۸۴ هزار قطعه در زمینی به مساحت دو هکتار بوده که در صورت افتتاح پروژه، نسبت به طرح توسعه آن نیز اقدام خواهیم داشت.

دولتی با بیان اینکه در این پروژه  صادرات نیز مد نظر خواهد بود، افزود: این واحد زنجیره کامل پرورش بلدرچین به‌عنوان بزرگترین واحد پرورش بلدرچین غرب کشور بوده که برای تکمیل آن نیازمند توجه مسئولین هستیم و از آنان درخواست داریم این واحد را برای وارد چرخه تولید شدن حمایت کنند چرا که اجرای این طرح را به امید حمایت مسئولین  اجرایی کردیم.

تولید ۱۰۰تن گوشت بلدرچین سال گذشته در استان همدان

مدیر طیور و پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان هم  از تولید ۱۰۰ تن گوشت بلدرچین در این استان  در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته  در واحدهای پرورش بلدرچین استان ۱۰۰ تن گوشت بلدرچین و ۱۴۳ تن تخم بلدرچین تولید شده است.

میثم پورطلوعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: در حال حاضر  دو واحد پرورش بلدرچین در شهرستان فامنین واقع شده که هر دو واحد فوق دارای پروانه هستند ضمن اینکه در این شهرستان یک واحد پرورش بلدرچین فاقد پروانه نیز  جز مشاغل خانگی دارای فعالیت است.

پورطلوعی همچنین با اشاره به فعالیت یک واحد پرورش مرغ تخم‌گذار در شهرستان فامنین، تصریح کرد: شهرستان فامنین جز شهرستانهایی است که تولید سایر ماکیان از جمله تولید شترمرغ، بوقلمون و بلدرچین را دارد و در این شهرستان موردی از واحد پرورش مرغ گوشتی را نداریم .

وی با بیان اینکه بلدرچین تولید شده استان همدان  به استان‌های مختلفی از جمله گیلان، رشت و تهران ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر ارسال بلدرچین تولید شده استان همدان به سایر استانهای سطح کشور، بخشی از تولید بلدرچین استان به کشورهای حوزه خلیج فارس در حال صادرات است ضمن اینکه این واحدها به دنبال آن هستند که قراردادهایی با سایر کشورها برای صادرات تولید گوشت بلدرچین نهایی کنند.

پورطلوعی تصریح کرد: یکی از واحدهای بلدرچین شهرستان فامنین به صورت زنجیره کامل شامل بلدرچین مولد، جوجه‌کشی، بلدرچین تخم‌گذار و بلدرچین گوشتی و کشتار بلدرچین و بسته‌بندی آن بوده که این واحد در مراحل پایانی تکمیل قرار دارد و یکی از بزرگترین واحدهای پرورش و تولید بلدرچین غرب کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه این واحد بزرگ تولید و پرورش بلدرچین برای تکمیل نهایی پروژه خود نیاز به تسهیلات دارد، افزود: در حال حاضر پرداخت تسهیلات این واحد در اولویت کاری سازمان قرار گرفته است.

پورطلوعی یادآور شد: پرداخت تسهیلات دارای یک پروسه بوده که از تهران دستورالعمل آن برای استان اعلام می‌شود و واحد برنامه‌ریزی و برنامه بودجه تسهیلات آن واحد را به صورت تخصصی بررسی کرده و بر اساس نوع نیاز و اولویت بندی، تسهیلات واحدها در مرحله پرداخت قرار می‌گیرد که پرداخت تسهیلات این واحد نیز جز اولویت است.

افتتاح بزرگترین واحد تولید و پرورش بلدرچین در فامنین

مدیر جهاد کشاورزی فامنین هم از افتتاح بزرگترین واحد تولید و پرورش بلدرچین این شهرستان تا پایان سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: این واحد ۸۴ هزار قطعه‌ای با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در شهرستان فامنین در حال احداث بوده و بر اساس پیش‌بینی تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید ضمن اینکه این پروژه پتانسیل افزایش ظرفیت تا ۱۵۰ هزار قطعه را داراست.

منصور خزایی با بیان اینکه این مجموعه کامل در بازه زمانی یکساله به این درصد از پیشرفت فیزیکی رسیده است، افزود: در این مجموعه زنجیره کامل پرورش از جوجه کشی، پرورش و نگهداری گله مادر تا کشتار و بسته‌بندی بلدرچین انجام خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تولید سالیانه ۲۱ تن گوشت بلدرچین در فامنین توسط واحدهای تولید و پرورش بلدرچین شهرستان، تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان فامنین دارای دو واحد پرورش بلدرچین با ظرفیت ۷۲ هزار و ۸۰۰ قطعه بلدرچین بوده که به صورت دوره‌ای اقدام به تولید گوشت و تخم بلدرچین می‌کنند.

خزایی با بیان اینکه در هر دوره این واحدها در شهرستان سه تن گوشت بلدرچین تولید دارند، اضافه کرد: سالیانه هفت بار به‌صورت دوره‌ای تولید گوشت بلدرچین در این واحدها انجام می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین میزان تولید سالیانه گوشت بلدرچین این شهرستان را ۲۱ تُن و میزان تولید تخم بلدرچین را روزی ۲۸ هزار عدد دانست و گفت: گوشت تولید شده بلدرچین شهرستان علاوه بر مصرف شهرستان به سایر استان‌ها چون تهران، قم و استان‌های شمالی نیز ارسال می‌شود.

منصور خزایی با اشاره به اینکه عرضه بلدرچین در سن کم برای مصرف گوشت یکی از مزایای پرورش این پرنده است، بیان کرد: دوره کوتاه پرورش، ضریب تبدیل غذایی مطلوب، نیاز به فضای پرورش کم و مقاومت نسبت به بیماری‌ها را می‌توان از دیگر مزایای پرورش بلدرچین برشمرد.

وی با بیان اینکه معمولاً قیمت گوشت بلدرچین در بازار متفاوت است، یادآور شد: قیمت هر کیلو گوشت بلدرچین میانگین ۲۴۰هزار تومان و قیمت بلدرچین ماده تخم‌گذار هر کیلو ۱۳۵ هزار تومان است ضمن اینکه این‌قیمت‌ها تا حدودی متغیر هستند.

خزایی یادآور شد: خوشبختانه آشنایی مردم با خواص گوشت بلدرچین، لذیذ و مقوی بودن گوشت و تخم آن موجب افزایش تقاضای مصرف آن شده و پرورش بلدرچین را به منبع خوب و سودآوری برای اشتغال تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا، گوشت بلدرچین به خاطر مزایای سلامتی و تغذیه‌ای آن مشهور است، خواص بلدرچین و تخم مرغ آن فواید زیاد و مشابه هم دارد. آنها بسیار مغذی و حاوی کلسیم، پروتئین، آهن، روی و کلسیم هستند.

تخم بلدرچین سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین‌های A، B، K و D است. مضرات بلدرچین به حدی محدود است که به جز موارد خاص، می‌توان از آن با خیال راحت استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha