• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403062113086
  • خبرنگار : 30057

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

صادرات ماشین‌آلات بسته‌بندی صنعت غذایی به ۳ قاره/نبود مراودات بانکی چالش اساسی صادرات

صادرات ماشین‌آلات بسته‌بندی صنعت غذایی به ۳ قاره/نبود مراودات بانکی چالش اساسی صادرات

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با طراحی و ساخت ماشین‌آلات بسته‌بندی خطوط تولید صنعت غذایی، موفق به صادرات آن به قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا شده، ولی به گفته محققان این شرکت، نبود مراودات بانکی چالشی برای توسعه صادرات دانش‌بنیان کشور است.

مجتبی نائلی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: زمینه تولیدی این شرکت در حوزه ماشین آلات صنایع غذایی است. این ماشین آلات شامل تجهیزات بسته‌بندی است که در خطوط تولید صنعت غذایی به کار می‌روند.

وی این ماشین‌آلات را برای خطوط بسته‌بندی کنسروها، نوشیدنی‌های گازدار و غیر گازدار، شیر و لبنیات تا روغن‌های صنعتی عنوان و اظهار کرد: ماشین ردیف کن بطری از جمله محصولات ما است. کاربرد این ماشین برای ردیف کردن بطری‌های پلاستیکی (PET، پلی‌اتیلن) در خطوط بسته‌بندی نوشابه، دوغ، آب معدنی، روغن مایع و غیره است. این ماشین دارای یک مخزن با نوار بالابر جهت رساندن بطری به مخزن اصلی ماشین است و ظرف‌های ردیف شده توسط یک ریل بادی(Air Conveyor) از ماشین خارج می‌شود.

نائلی، ماشین «تری بلوک» را از دیگر محصولات این شرکت دانست و ادامه داد: این ماشین دارای سه قسمت شست‌وشو با ۳۲ فک، پر کن با ۳۲ نازل و دربندی با ۱۰ هد مخصوص است و برای بسته‌بندی مایعات رقیق بدون گاز از قبیل آب، آب میوه، دوغ، عرقیات، نوشابه‌های تخم شربتی و برای بطری‌های شیشه‌ای از سایز ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی کاربرد دارد. این دستگاه بدون اتصال نازل با ظرف فرآیند پرکردن را انجام می‌دهد و سیستم پر کن از نوع پیمانه‌ای است و حجم پیمانه براساس حجم بطری نمونه ساخته خواهد شد. 

این فعال حوزه فناوری، ماشین «لیبل‌زن بطری» را از دیگر دستاوردهای دانش‌بنیان این شرکت ذکر کرد و گفت: برچسب زدن روی ظروف استوانه‌ای از جنس پلاستیک(PET ، پلی اتیلن) ، شیشه‌ای و فلزی (قوطی) از کاربردهای این ماشین به شمار می‌رود. برچسب مصرفی بر روی بطری‌های پلاستیکی (OPP)  به صورت رول پیچیده است.

نائلی با اشاره به طراحی و ساخت ماشین‌های پرکن پیستونی برای صنعت غذایی، گفت: این ماشین برای پرکردن مایعات غلیظ و نیمه غلیظ مانند رب گوجه فرنگی، انواع سس، روغن‌های خوراکی و صنعتی در ظروف فلزی (قوطی)، شیشه‌ای و پلاستیکی (پلی اتیلن ،PET) کاربرد دارد. سیستم پرکردن این ماشین، حجمی بوده و دارای ۸ عدد سیلندر و پیستون و ماشین مجهز به سیستم کنترل ظرف است و در صورت نبود ظرف عمل پرکردن را انجام نخواهد داد.

مدیر عامل این شرکت از صادرات این محصولات خبر داد و یادآور شد: این ماشین‌آلات را به کشورهای همجوار همچون امارات، افریقا، افغانستان، عراق، ترکیه و همچنین کشورهای حوزه CIS و کشورهای اروپایی همچون انگلستان، لهستان و فرانسه صادر کردیم. در برهه‌ای از زمان صادرات به عربستان را داشتیم که امیدواریم این همکاری از سر گرفته شود.

به گفته وی، این شرکت در این همکاری‌های بین‌المللی، اقدام به صادرات ماشین‌آلات کرده است.

وی به موضوع چالش‌های صادراتی حوزه دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: مساله برگشت پول یکی از چالش‌های ما به شمار می‌رود؛ چرا که به علت نبود مراودات بانکی، چرخش پول دشوار است و از سوی دیگر کشورهایی که دارای مراودات بانکی وسیع در سطح بین‌المللی هستند، تمایلی به همکاری ندارند، ولی به دلیل کیفیت خوب ماشین‌آلات ایرانی و قیمت رقابتی، تمایل برای خرید ماشین‌آلات را ایجاد کرده‌ایم.

نائلی با بیان اینکه صنعت ماشین‌سازی یک صنعت پایه و رو به رشدی است، خاطر نشان کرد: حجم بازار ماشین‌آلات در ایران سالیانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است که تقریبا ۳ تا ۴ میلیارد تومان از این نیاز در ایران ساخته می‌شود و اگر نگاه ویژه‌ای به این صنعت پایه صورت گیرد، این صنعت آینده شکوفایی خواهد یافت.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: خوشبختانه معاونت علمی با ایجاد ستاد توسعه ماشین‌سازی به این حوزه توجه ویژه‌ای دارد و در کنار آن حدود ۱۵ تشکل در حوزه ماشین‌سازی در کشور شکل گرفته است و همچنین فدراسیون ماشین‌سازی نیز تشکیل شده است و با این گام‌ها می‌توان شاهد رخدادهای خوبی در این حوزه باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha