• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403062113080
  • خبرنگار : 71983

در گفتگو با ایسنا تشریح شد

دولت چهاردهم در نبود پول چگونه می‌تواند پتروپالایشگاه‌ها را توسعه بدهد؟

دولت چهاردهم در نبود پول چگونه می‌تواند پتروپالایشگاه‌ها را توسعه بدهد؟

یک کارشناس انرژی با بیان این که پتروپالایشگاه‌­ها برای کشور مزیت دارند و باید در دستور کار باشند، گفت: در ابتدا دولت چهاردهم باید به سمت کیفی­‌سازی پالایشگاه‌­های موجود برود و آن­ها را به سامان برساند و در کنار آن با اعطای مشوق­‌های حاکمیتی نظیر تنفس خوراک یا اعطای کمک برای خرید تجهیزات با مجوز تهاتر ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به کمک سرمایه­‌گذاری خصوصی و مردمی در توسعه پتروپالایشگاه‌­های جدید اقدام کند.

به گزارش ایسنا، پتروپالایشگاه‌­ها واحدهای صنعتی پیشرفته و بزرگی هستند که از ادغام پالایشگاه­‌ها و پتروشیمی­‌ها به وجود می‌­آیند. به گفته کارشناسان، در کشورهای پیشرفته پالایشگاه‌­ها و پتروشیمی­‌ها در کنار یکدیگر توسعه پیدا می­‌کنند تا استفاده از عملکرد پتروپالایشگاهی امکانپذیر باشد. چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی در جهان طی سال­‌های اخیر توسعه مینی پتروپالایشگاه‌­ها را به شدت در دستور کار قرار داده است.

طی سال­‌های اخیر، مینی پتروپالایشگاه­‌های چین قسمت اعظم نفت ایران را تبدیل به محصولات نهایی کردند و از سود سرشار این فرآیند بهره بردند. با توجه به این واقعیات، توسعه پتروپالایشگاه­‌ها در کشور طی سال­‌های اخیر تبدیل به یک مطالبه عمومی در بین کارشناسان شده است. بسیاری بر این عقیده‌­اند که اگر مردم در جریان مزیت­‌های این واحدهای صنعتی قرار بگیرند، قطعاً از دولت و مجلس با جدیت درخواست خواهند داشت که به توسعه پتروپالایشگاه‌­ها مبادرت کند.

قانون تنفس خوراک مصوبه مجلس و قانون تهاتر ۱۵۰ هزار بشکه­ای نفت در روز با تجهیزات پتروپالایشگاهی که در برنامه هفتم توسعه آمده است، بسترهای لازم را برای جذب سرمایه و تأمین تجهیزات مورد نیاز برای پتروپالایشگاه­ها فراهم کرده است. به گفته کارشناسان، توسعه این واحدهای صنعتی علاوه بر بودجه نیاز به تکنولوژی نیز دارد که باید برایش چاره­اندیشی داشته باشیم.

کارشناسان و اهالی رسانه منتظر هستند ببینید که توسعه پتروپالایشگاه‌­ها چه جایگاهی در برنامه­‌های وزیر نفت آتی دارد. با توجه به مزیت‌­هایی که این واحدهای صنعتی می­‌توانند به لحاظ ارزآوری، مقابله با تحریم‌­ها، اشتغال‌­آفرینی، توسعه صنایع و ... برای کشور داشته باشند، توسعه و راه‌­اندازی آن‌ها باید با جدیت در دستور کار باشد.

محسن انصاری، پژوهشگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و کارشناس انرژی، در گفتگو با ایسنا در خصوص لزوم توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور تصریح کرد: پتروپالایشگاه‌­ها موضوع جدیدی نیستند و طی سالیان گذشته کارشناسان حوزه انرژی بر لزوم توسعه این واحدهای صنعتی در کشور تأکید کرده‌­اند، در دولت شهید رئیسی، بحث‌­های مربوط به توسعه پتروپالایشگاه‌­ها از طریق کمیسیون انرژی مطرح می­شد.

وی ادامه داد: در توصیه­‌ها مطرح شده است که کشور باید به سمت ادغام پالایشگاه­‌ها و پتروشیمی‌­ها برود، به نحوی که بتوانیم خوراک صنایع پتروشیمی را افزایش دهیم. یکی از راهکارها، راه‌­اندازی پتروپالایشگاه‌­هاست. نمونه‌­هایی از پتروپالایشگاه‌­ها در کشورهای مختلف به بهره­‌برداری رسیده­‌اند و کارآیی خود را نشان داده‌­اند.

موضوع پتروپالایشگاه‌­ها از سال‌­ها قبل مدنظر بود

این کارشناس انرژی توضیح داد: موضوع پتروپالایشگاه‌­ها از سال‌­ها قبل مدنظر بود، بعد از این که این مسئله در مناظرات انتخاباتی مطرح شد، مجدداً مورد توجه قرار گرفته و به روزتر شده است.

انصاری گفت: قرار بود سه سال پیش تکمیل پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در دستور کار قرار بگیرد. متأسفانه این کار انجام نشد. یکی از نامزدها در مناظرات انتخاباتی مطرح کردند که برنامه‌­ریزی برای راه‌­اندازی ۵ پتروپالایشگاه را در کشور داشته باشیم. به طور نرمال، گفته می­‌شود برای راه‌­اندازی پتروپالایشگاه‌­ها به ازای هر بشکه نفت ورودی نیاز به ۳۰ هزار دلار سرمایه داریم. به این ترتیب، راه‌­اندازی یک پتروپالایشگاه با ظرفیت یک یا دو میلیون بشکه‌­ای در روز، قریب به ۳۰ تا ۶۰ میلیون دلار هزینه دارد که بسیار سنگین است.

بدون سرمایه می‌توان پتروپالایشگاه‌ها را ایجاد کرد؟

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، دولت به لحاظ مالی توان لازم را برای راه‌­اندازی پتروپالایشگاه‌­هایی با ظرفیت بالا ندارد. بهتر است به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌­ها با ظرفیت‌­های پایین­تر برویم. البته در وهله اول نیاز است به اجرای طرح­‌های کیفی­‌سازی پالایشگاه‌­های موجود بپردازیم و آن­ها را به سمت پتروپالایشگاه­ شدن سوق دهیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: کارشناسان از سال پایانی دولت آقای روحانی در ارتباط با لزوم توسعه پتروپالایشگاه­‌ها و کیفی­سازی پالایشگاه‌­های موجود مطلب نوشته‌­اند و بر این موضوع تأکید کرده­‌اند. این تلاش‌­ها همچنان ادامه دارد. طرح­‌های کیفی‌­سازی پالایشگاه‌­ها و سوق دادن آن­ها به سمت پتروپالایشگاه شدن، به دلیل نبود منابع به کندی پیش می­رود.  

طرح‌های نیمه تمام هرچه زودتر باید تمام شوند

انصاری گفت: طرح­‌هایی همچون آدیش جنوبی با ظرفیت ۶۰ هزار بشکه، واحد تقطیر در خلاء پالایشگاه لاوان و فاز اول پالایشگاه مهر خلیج فارس باید با جدیت در دستور کار باشند. این طرح­‌ها در بدترین شرایط باید تا الان به بهره‌­برداری می‌­رسیدند که هنوز این کار انجام نشده است. دولت باید برای این طرح‌­ها برنامه­‌ریزی‌­های دقیق داشته باشد و آن­ها را به نتیجه برساند.

وی ادامه داد: پتروپالایشگاه‌­ها برای کشور مزیت دارند و باید در دستور کار باشند. در ابتدا دولت باید به سمت کیفی­ سازی پالایشگاه­‌های موجود برود و آن­ها را به سامان برساند و در کنار آن با اعطای مشوق­‌های حاکمیتی نظیر تنفس خوراک یا اعطای کمک برای خرید تجهیزات با مجوز تهاتر ۳۰۰ هزار بشکه ای به کمک سرمایه‌­گذاری خصوصی و مردمی در توسعه پتروپالایشگاه‌­های جدید اقدام کند و دولت چهاردهم باید در این زمینه قدم بردارد.

تولید نفت کوره در کشور بیشتر از میزان عادی در جهان است و باید کاهش یابد

این کارشناس انرژی توضیح داد: در حال حاضر، تولید نفت کوره در کشور بیشتر از میزان عادی در جهان است. بر اساس مصوبه مجلس، باید این میزان کاهش پیدا کند. اجرای این طرح­ها باید در اولویت باشد. قانون تنفس خوراک یک مشوق در زمینه جذب سرمایه­‌هاست و اجرای آن می­تواند کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: حجم سرمایه­‌گذاری مورد نیاز برای پتروپالایشگاه‌­ها بسیار بالاست و با قانون تنفس خوراک به تنهایی نمی­‌توانیم این سرمایه را جذب کنیم و نیاز است دولت نیز در راه‌­اندازی این واحدهای صنعتی همکاری در ارائه مشوق­‌های حاکمیتی را داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha