• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403062113021
  • خبرنگار : 50212

معاون دانشجویی دانشگاه عنوان کرد:

افزایش ظرفیت خوابگاهی دانشگاه‌ صنعتی اراک/صندوق رفاه فکری برای رفع کمبود اعتبارات دانشگاه‌ها کند

افزایش ظرفیت خوابگاهی دانشگاه‌ صنعتی اراک/صندوق رفاه فکری برای رفع کمبود اعتبارات دانشگاه‌ها کند

ایسنا/مرکزی معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک از آمادگی کامل این دانشگاه‌ برای آغاز سال تحصیلی جدید با ارائه خدمات خوابگاهی ویژه پسران و دختران و دیگر خدمات خبر داد.

سعید مجدی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اراک در سال تحصیلی جدید یک خوابگاه با ظرفیت حدود ۳۳۰ نفر برای دختران و یک خوابگاه با ظرفیت حدود ۴۰۰ نفر برای پسران آماده کرده و اتفاق ملموسی که امسال نسبت به سال تحصیلی گذشته افتاده اضافه کردن یک خوابگاه دولتی ۴۰۰ نفره برای پسران در پردیس دانشگاه است که در روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد و به ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی اراک اضافه می‌کند، در حالی که سال گذشته صرفاً یک خوابگاه دولتی ویژه دختران در دانشگاه وجود داشت.

وی گفت: سال گذشته از خوابگاه خصوصی برای دانشجویان پسر استفاده می‌شد که موجب تحمیل هزینه گزاف به دانشجویان شده و امسال یک خوابگاه دولتی در اختیار دانشجویان پسر قرار گرفته و بهره برداری از آن در مهرماه ۱۴۰۳ موجب بهره‌مندی دانشجویان از خدمات حوزه خوابگاهی با تمامی خدمات دولتی و براساس نرخ نامه ابلاغی سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویان می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که دانشجویان با چه شرایطی می‌توانند از خوابگاه استفاده کنند؟ آیا نرخ خوابگاه برای سال تحصیلی جدید تغییر کرده است؟ گفت: دانشجویانی که در سنوات رفاهی مجاز هستند می‌توانند از خوابگاه دولتی دانشگاه استفاده کنند و براساس آیین نامه سازمان امور دانشجویان سنوات مجاز رفاهی برای دانشجویان کارشناسی هشت ترم، کارشناسی ارشد چهار ترم و دانشجویان دکترا هشت ترم است.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک در ادامه با اشاره به افزایش ۱۵ الی ۲۵ درصدی نرخ خوابگاه در سال تحصیلی جدید نسبت به سال گذشته با توجه به سطوح خوابگاهی گفت: خوابگاه دختران برای سال تحصیلی جدید آماده شده و خوابگاه پسران نیز در مرحله آماده سازی نهایی است و هفته آینده به بهره برداری رسیده و قابل اسکان خواهد بود.

وی بیان کرد: زیرساخت‌های لازم برای یک محیط مناسب و امن خوابگاهی ویژه دختران فراهم شده و در واقع یک سرای دانشجویی با امکانات کافی که سازمان امور دانشجویی در قالب خوابگاه بر آن تاکید دارد، آماده سازی شده است. برای خوابگاه متاهلین نیز ظرفیتی در دانشگاه وجود ندارد اما در تلاش هستیم با استفاده از زمینی که در اختیار داریم بودجه خاصی را برای احداث خوابگاه متاهلین در نظر گرفته و با مشارکت خیرین این ظرفیت به دانشگاه اضافه شود.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در حوزه خدمات خوابگاهی برای دانشجویان دختر وجود ندارد، اظهار کرد: در صورت افزایش جمعیت دانشجویان دختر، تا دوبرابر این ظرفیت برای ارائه خدمات خوابگاهی دختران وجود دارد اما در خصوص دانشجویان پسر صرفاً دانشجویانی که در سنوات رفاهی مجاز شمرده شدند توانایی اسکان در خوابگاه دولتی دانشگاه را دارند.

مجدی‌فر در پاسخ به این پرسش که در حوزه بهداشت و پزشکی و دیگر خدمات خوابگاهی چه تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: خوابگاه دختران و پسران که در داخل دانشگاه قرار دارند در نزدیکی مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه هستند و با بهره گیری از کارشناسان خبره و توانمند در این حوزه برنامه‌های متنوعی پیش بینی شده است. در برخی روزها نیز خدمات پزشکی با حضور پزشک ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اماکن مهر تایید بر ادامه فعالیت خوابگاه‌ها زده است، گفت: نظارت اماکن بر خوابگاه‌های خصوصی است و فعالیت خوابگاه‌های دولتی تحت نظر صندوق رفاه دانشجویان است و دانشجویان نیز از طریق ثبت نام در سامانه در خوابگاه اسکان پیدا می‌کنند.

وی در خصوص همکاری دانشگاه با خوابگاه‌های خصوصی نیز گفت: در سال های گذشته برای تامین نیاز پسران به خوابگاه با بخش خصوصی قرارداد داشتیم اما امسال به دلیل راه اندازی خوابگاه پسران در داخل دانشگاه نیازی به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیست.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک در ادامه گفت: در خصوص سلف سرویس نیز دانشگاه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی برای جذب بودجه به منظور مکانیزه کردن آشپزخانه‌های دانشگاه انجام داده و فضای مناسبی برای دانشجویان با ظرفیت ۵۰۰ نفر در سلف غذا فراهم شده است.

وی افزود: در خصوص کیفیت غذا نیز تلاش شده است که بهترین مواد اولیه از سطح شهر یا جهاد کشاورزی تامین شود و در حال حاضر در حال تکمیل مواد اولیه در انبارها هستیم تا آمادگی لازم برای تامین غذای دانشجویان وجود داشته باشد. هزینه غذا نیز براساس نرخ نامه صندوق رفاه دانشجویان اعمال خواهد شد که طی روزهای آینده نرخ جدید با افزایش حدود ۳۰ الی ۴۰ درصدی اعلام خواهد شد.

او گفت: مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه نیز وظیفه رصد فعالیت سلف سرویس را بر عهده دارد و به طور سیستماتیک و منظم بازرسی دوره‌ای و سرزده انجام می‌شود تا غذای سالم و با کیفیت به دانشجویان ارائه شود.

صندوق رفاه دانشجویان فکر اساسی برای رفع کمبود اعتبارات دانشگاه های کشور کند

مجدی‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا اعتبارات موجود پاسخگوی نیاز معاونت دانشجویی در حوزه خدمات خوابگاهی، غذا و دیگر خدمات است، گفت: در هیچ دانشگاهی اعتبارات موجود پاسخگوی نیاز حوزه خدمات مختلف مخصوصاً غذا نیست. این اعتبارات در ابتدای سال تخصیص داده می‌شود اما قیمت موادغذایی ثابت نبوده و افزایش نرخ مواد اولیه و نوسانات موجب می‌شود که اعتبارات با میزان هزینه کرد همخوانی نداشته باشد، گرچه تلاش شده شرایط به گونه‌ای پیش رود که غذای با کیفیت ارائه و کمترین بدهی به بازار و پیمانکار وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: صندوق رفاه دانشجویان باید یک فکر اساسی برای برطرف کردن کمبود اعتبارات دانشگاه های سراسر کشور کند تا با خیال راحت بتوان دغدغه های دانشجویان را برطرف کرد.

وی در خصوص آمار دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه نیز گفت: در حال حاضر در دانشگاه صنعتی اراک حدود ۹۸۰ دانشجوی پسر و ۳۵۰ دانشجوی دختر در دانشگاه در حال تحصیل هستند که با آغاز سال تحصیلی جدید حدود ۳۵۰ نفر ورودی جدید به جمعیت دانشجویی دانشگاه افزوده خواهد شد.

معاون دانشگاه صنعتی اراک گفت: در آستانه فرا رسیدن سال تحصیلی جدید آمادگی لازم برای ارائه خدمات خوابگاهی و نیز بازگشایی سلف سرویس وجود دارد و تمهیدات لازم اتخاذ شده است تا بهترین خدمات با بهترین کیفیت به دانشجویان ارائه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha