• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403062112887
  • خبرنگار : 50975

آشفته بازار این روزهای لوازم‌التحریر

آشفته بازار این روزهای لوازم‌التحریر

ایسنا/چهارمحال و بختیاری شهریور که از راه می‌رسد بازار رنگ و بوی دیگری برای خانواده‌ها دارد، رنگ و بویی با طعم خرید لوازم‌التحریر. چه بسا گرانی موجب شده که تمایل خانواده‌ها به خرید کاهش و بی رونقی در بازار لوازم‌التحریر موج بزند.

به گزارش ایسنا، این روزها اغلب خانواده‌ها با توجه به نزدیک شدن به ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید، با چالش تامین لوازم‌التحریر مورد نیاز فرزند خود مواجه هستند تا تمام نیازها را برای مدرسه مهیا سازند و شرمنده بچه‌های خود نباشند.

اغلب خانواده‌ها از گرانی لوازم‌التحریر گلایه دارند و بیان می‌کنند که هرچه بخواهند در بازار یافت می‌شود اما قدرت خرید وجود ندارد، مشکل اکثر خانواده‌ها این است که پولی برای تهیه وسایل فرزندان خود ندارند و این بازار که انتظار می‌رود رفته‌رفته با نزدیک شدن به مهرماه، داغ و پررونق شود، این روزها رونق چندانی ندارد.

امروزه افت درخواست و تقاضا در صنف لوازم‌التحریر به دلیل اوضاع بد اقتصادی با چالش‌های اساسی روبه‌رو شده چرا که حتی کسانی هم که توانایی مالی بالاتری دارند نیز از گرانی‌ها گلایه دارند.

امسال نسبت به سال گذشته قدرت خرید لوازم‌التحریر کمتر شده است

هلنا مادر سه فرزند محصل در مقطع ابتدایی‌، با بیان اینکه یک کوله پشتی با لوازم‌التحریر در این شرایط اقتصادی در دو سطح مختلف عرضه می‌شود،گفت: سطح فانتزی با قیمت‌های کذایی و رنگ و لعاب زیاد و سطح دیگر معمول جامعه که ساده و با کیفیت پایین و قیمت نامناسب نسبت به کیفیت اقلام موجود است و گران تمام می‌شود.

وی افزود: به نظرم امسال نسبت به سال گذشته قدرت خرید کمتر شده و نسبتاً استقبال خانواده‌ها از خرید لوازم‌التحریر کاهش یافته است.

این مادر بیان کرد: اغلب خانواده‌ها به خرید ضروریات اکتفا می‌کنند و به جز درصد کمی از افراد که غالبا مرفهین را شامل می‌شوند، مابقی توانایی خرید فانتزی‌های مدنظر فرزندانشان را نداشته و چشم‌پوشی می‌کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه خلاف باور والدین که فکر می‌کنند دست فروشان نسبت به واحدهای صنفی قیمت مناسب‌تری دارند، گفت: در سال‌های اخیر اکثراً اقلام بی‌کیفیت توسط دست فروشان عرضه می‌شود و این کیفیت پایین باعث هزینه دوباره برای خانواده‌ها می‌شود.

این مادر عنوان کرد: لوازم‌التحریر موجود در بازار دارای کیفیت متفاوتی است ولی برای بدست آوردن کیفیت خوب هزینه گزافی را نیز متحمل می‌شویم.

وی ادامه داد: درصد کمی از والدین به ایرانی یا خارجی بودن لوازم‌التحریر تعصب نشان می‌دهند اکثراً به دنبال کیفیت خوب با قیمت مناسب هستند و متاسفانه بدون توجه به المان‌ها و نشانه‌های غیر وطنی و تحریف شده سبد خرید خود را از اقلام مورد نیاز خود کامل می‌کنند.

آشفته بازار این روزهای لوازم‌التحریر

برای پر کردن وسایل مورد نیاز کوله پشتی پسر کلاس اولم یک میلیون و پانصدهزار تومان هزینه کرده‌ایم

مرضیه مادر دو فرزند مقطع ابتدایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای وسایل کوله‌پشتی پسر کلاس اولم به جز کیف یک میلیون و پانصد هزار تومان هزینه کرده‌ام.

وی در خصوص استقبال خانواده‌ها از خرید لوازم‌التحریر، گفت: خانواده مجبور است لوازم را مهیا کند چرا که در صورت نداشتن وسایل مدرسه ایراد گرفته و فرزند سرخورده می‌شود.
 
وی افزود: برای من مهم است که از کجا خرید کنم، خرید وسایل از دست فروش‌ها مد نظرم نیست چراکه کیفیت پایین و بعضاً قیمت بالا موجب می‌شود، هزینه خرید محصول دوباره تکرار شود.

این مادر بیان کرد: استفاده از لوازم‌التحریر فانتزی بستگی به مدرسه دارد، مدرسه‌ای که فرزندانم را در آن ثبت‌نام کرده‌ام استفاده از وسایل فانتزی را ممنوع اعلام کرده است.

وی ادامه داد: از نظر من کیفیت مهم‌تر از قیمت است، قیمت‌های سال گذشته نسبت به امسال تفاوت چندانی نداشته حتی قیمت کتب کمک درسی که تهیه کرده‌ام مانند سال گذشته بود.

این مادر خاطرنشان کرد: برخی لوازم‌التحریر ایرانی کیفیت بسیار بالاتری نسبت به انواع خارجی دارند.

کمبودی در بازار لوازم‌التحریر وجود ندارد

علی پدر سه فرزند در مقاطع مختلف تحصیلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در بازار لوازم‌التحریر وجود ندارد، گفت: مشکل این است که اجناس خیلی گران هستند و ناچاریم از علاقه فرزند در خرید چشم‌پوشی کرده و تنها به خرید ضروریات بسنده کنیم.

وی در خصوص مقایسه قیمت اجناس ایرانی و خارجی، افزود: بسیاری از اجناس ایرانی ارزان قیمت نیستند و خانواده‌هایی که درآمد ناچیزی دارند حتی از عهده خرید همین وسایل ایرانی هم برنمی‌آیند.

این پدر گفت: ما جزو قشر متوسط جامعه هستیم و برای تامین لوازم‌التحریر فرزندان‌مان بسیار مشکل داریم و از بسیاری نیازها صرف نظر می‌کنیم اما واقعا خانواده‌های نیازمند در این خصوص چه می‌کنند؟ مسئولان باید فکری به حال خانواده‌هایی که حقوق پایین و چند فرزند دارند، بکنند.

آشفته بازار این روزهای لوازم‌التحریر

در سال جاری تقاضای خرید لوازم‌التحریر کاهشی بوده است

مسعود مرتضوی دهکردی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ‌پر کردن یک کوله پشتی بستگی به مقطع تحصیلی، قدرت خرید خانواده و نیاز دانش‌آموز دارد، اظهار کرد: خرید لوازم‌التحریر برای پر کردن یک کوله‌پشتی معمولا از حداقل ۴۰۰ هزار تومان شروع و به حدود ۸۰۰ الی یک میلیون تومان می‌رسد. 

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر شهرکرد در خصوص لوازمی که معمولاً مورد نیاز است، افزود: دفتر، مداد، خودکار، پاک‌کن، تراش،جامدادی، خط‌کش، مدادرنگی، دفترچه یادداشت و اجناس دیگری که مورد نیاز برخی دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه در سال جاری تقاضای خرید لوازم‌التحریر کاهشی بوده است، گفت: علت کاهش تقاضا، افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید خانواده‌ها است.

مرتضوی اضافه کرد: عرضه لوازم‌التحریر در فروشگاه‌های بزرگ، هایپر مارکت‌ها و خواربارفروشی‌ها و به طور کلی بازار لوازم‌التحریر در شهرکرد از رونق چندانی برخوردار نیست.

۳۰ درصد کالای تحریر توسط دست‌فروش‌ها در کف خیابان به فروش می‌رسد

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر شهرکرد در خصوص دست‌فروش‌هایی که کف خیابان اقدام به فروش اجناس خود می‌کنند،گفت: در حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد کالای تحریر توسط دست‌فروش‌ها در کف خیابان به فروش می‌رسد،در همین خصوص با کمک بازرسان اتاق اصناف و همکاری شهرداری تا حدود زیادی از این اقدام جلوگیری شده و نسبت به سال‌های قبل فعالیت دست‌فروشان کمتر شده است.

وی در مورد کیفیت اجناس و کالاهایی که خانواده‌ها انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: خرید کالا بستگی به نوع فرهنگ و قدرت خرید خانواده دارد.

مرتضوی با اشاره به اینکه تنوع کالاهای تحریر زیاد است، بیان کرد: اغلب کالاهای تحریر ایرانی کیفیت مطلوبی دارند و بسیاری از خانواده‌ها مایل به خرید محصولات ایرانی هستند.

آمار واحدهای صنفی لوازم‌التحریر در سطح شهرکرد و استان 

وی با بیان اینکه در سطح شهرستان شهرکرد ۲۰۰ واحد فعال صنفی لوازم‌التحریر وجود دارد، افزود: به عبارتی در کل استان ۴۰۰ واحد صنفی فعال لوازم‌التحریر وجود دارد.

مرتضوی در خصوص لیست لوازم‌التحریر کلاس اولی‌ها به غیر ازکتاب، اضافه کرد: لوازم کمک‌آموزشی، چینه، چوب‌خط، ساعت آموزشی، شابلون، دفتر شطرنجی، شابلون استاندارد، مهر ساعت و کیف ریاضی با ۳۳۰ هزار تومان تهیه می‌شوند که سال گذسته همین اجناس با قیمت ۲۸۰ هزار تومان تهیه می‌شد.

وی در خصوص کیفیت لوازم‌التحریر ایرانی در مقایسه با محصول خارجی، بیان کرد: کیفیت محصولات ایرانی بسیار بالاست و ۸۰ درصد لوازم‌التحریر تولید داخل در مقایسه با تولید خارجی وضعیت مطلوبی دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha