• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062012483
  • خبرنگار : 71628

۴ دلیل از نگاه زلمی خلیلزاد که پایان جنگ اوکراین در سال آتی را محتمل می‌کند

۴ دلیل از نگاه زلمی خلیلزاد که پایان جنگ اوکراین در سال آتی را محتمل می‌کند

نماینده ویژه پشین آمریکا در صلح افغانستان در یادداشتی که در یک نشریه آمریکایی منتشر شد، چهار دلیل را تشریح کرد که به اعتقاد او باعث حل‌وفصل دیپلماتیک منازعه اوکراین در سال آتی (میلادی) می‌شود.

به گزارش ایسنا، «زلمی خلیلزاد»، نماینده ویژه پیشین آمریکا در صلح افغانستان در یادداشتی درباره جنگ اوکراین مطرح کرد که این جنگ به چهار دلیل باید در سال میلادی آتی پایان بگیرد.

خلیلزاد در این یادداشت که در نشریه نشنال اینترست منتشر شده،‌ نوشت: اولین دلیل اقدام جسورانه ارتش اوکراین در کورسک روسیه است که در کوتاه‌ مدت،‌ بسیار تاثیرگذار بوده و جنگ را به داخل روسیه کشانده و نشان داد که روسیه آسیب‌پذیر است. این اتفاق،‌ احتمالا، جنگ ادامه‌دار پوتین را در میان روس‌ها بحث‌برانگیزتر ساخته است. این حمله علیه روسیه، باعث بالا بردن روحیه در اوکراین شد. اوکراینی‌ها در مارس ۲۰۲۴، از نظر نظامی چالش‌های زیادی داشتند و از نظر اقتصادی نیز در مضیقه بودند که منجر به کاهش حمایت‌ها از اوکراین شد. حمله به کورسک با این حال باعث کاهش حمایت سیاسی غرب از جنگ اوکراین شد. این حمله همچنین هزینه‌های نظامی و حیثیتی زیادی برای روسیه داشته است. اگر اشغال خاک روسیه ادامه داشته باشد،‌ این موضوع می‌تواند به یک اهرم فشار در هرگونه مذاکرات درباره پایان جنگ تبدیل شود.

۴ دلیل از نگاه زلمی خلیلزاد که پایان جنگ اوکراین در سال آتی را محتمل می‌کند
خط مقدم جنگ اوکراین

دومین دلیل این است که در عین حال، پیشروی اوکراین در روسیه پرمخاطره بوده است. حدود ۱۰ هزار نظامی اوکراینی باید از ماموریت‌های خود در شرق اوکراین به کورسک منتقل می‌شدند که فرصتی برای بهره‌ بردن روسیه از آن، به ویژه در دونتسک بوده است که ارتش روسیه در آن پیشرفت داشته. تاکتیک‌های جنگی روسیه بیش از پیش تهاجمی شده‌اند که به افزایش خسارات و تلفات در میان اوکراینی‌ها، هم در میدان جنگ در شرق اوکراین و هم در دیگر جاها منجر شده است. به نظر می‌رسد که هدف روسیه فلج کردن زیرساخت‌های انرژی در اوکراین در زمستان پیش رو باشد. روسیه حملات علیه تولید برق اوکراین را افزایش داده است. این رویه احتمالا، ادامه خواهد یافت. نتیجه، ممکن است قطعی برق تا حدود ۱۲ ساعت در روز باشد که بار سنگینی بر دوش جمعیت غیرنظامی بوده و احتمالا، ادامه جنگ را موضوع نامطلوب‌تر خواهد ساخت.

خلیلزاد نوشته است: سومین دلیل این است که گزینه‌های روسیه و اوکراین برای گسترش فعالیت‌های نظامی بسیار محدود و پرمخاطره است. اوکراین همواره خواستار دریافت تعداد زیادی تسلیحات دوربرد است که بتواند با آن روسیه را بیشتر تهدید کند یا باعث مداخله مستقیم‌تر ناتو یا اعضای ناتو در این درگیری شود. رئیس‌جمهور این کشور و تیم او احتمالا این طور برداشت خواهند که این اقدامات می‌تواند رویه جنگ را به نفع آن‌ها متحول سازد. اگرچه، چشم‌انداز هر دو گزینه به دلیل خطرات احتمالی گسترش تنش‌ها و درگیری‌ها میان روسیه و غرب، خوب نباشد.

۴ دلیل از نگاه زلمی خلیلزاد که پایان جنگ اوکراین در سال آتی را محتمل می‌کند
نظامی اوکراینی در جنگ اوکراین

نگارنده در توضیح دلیل چهارمی که از نظر او صلح اوکراین در سال آتی را محتمل می‌سازد، نوشت: جریان‌های حاکم در آمریکا و اروپا حامی تداوم نامحدود این جنگ نیستند. نقش آمریکا در حمایت از مقاومت اوکراین اهمیت زیادی داشته و اروپایی‌ها نیز منشا دوم این حمایت‌ها از اوکراین بوده‌اند. اگرچه، آمریکا، احتمالا در فرجام انتخابات آمریکا حمایت خود را به مرور کاهش خواهد داد. «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آمریکا، فورا، برای حل‌وفصل دیپلماتیک این منازعه تلاش خواهد کرد اما «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات دوران سختی را برای حفظ سطح فعلی حمایت‌های آمریکا از سر خواهد گذراند. جریان‌های حاکم در اروپا، به‌ویژه در آلمان با مشخص شدن نتایج انتخابات اخیر که گروه‌های مخالف حمایت از جنگ اوکراین عملکرد خوبی در آن داشتند، احتملا منجر به اصلاحات چشمگیر در سیاست‌های آلمان در این زمینه خواهد شد. «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، عزم خود برای تلاش در راستای توافق صلح از طریق برگزاری یک کنفرانس صلح را اعلام کرده است که برخلاف کنفرانس قبلی در سوئیس، روسیه نیز در آن مشارکت داشته باشد.

در پایان این مطلب آمده است: پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، واشنگتن و متحدان آن باید حل‌وفصل منازعه اوکراین از طریق مذاکرات را به عنوان هدف اصلی‌ بپذیرند و از آن استقبال کنند. راهبرد لازم برای حمایت از این هدف باید دو وجهی باشد؛ حمایت از اوکراین باید همچنان مجدانه انجام بگیرد، چراکه بدون آن، پوتین تمایلی به حل‌وفصل دیپلماتیک نخواهد داشت و به موازات آن نیز باید تعامل تنگاتنگی با روسیه و اوکراین درباره چگونگی و شروط یک نتیجه منطقی انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha