• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062012418
  • خبرنگار : 50084

یک مسابقه بین‌المللی جنجالی در مشهد

یک مسابقه بین‌المللی جنجالی در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی برگزاری مسابقات بین‌المللی کاراته بانوان در مشهد با حواشی ریز و درشتی روبرو شد.

برگزاری یک رویداد بین‌المللی بانوان در رشته کاراته به میزبانی مشهد، صدای اعتراض برخی از ورزشکاران و تیم‌ها را بلند کرد. نخستین نکته‌ای که موجب اعتراض ورزشکاران شده، اخذ ۳۵۰ هزار تومان از هر ورزشکار جهت حضور در کلاس توجیهی برگزاری مسابقات پیش از آغاز رویداد بوده‌است.

نکته عجیب دیگر اینکه گرچه این مسابقات قرار بود به شکل بین‌المللی برگزار شود، اما تنها شاهد حضور گسترده مهاجرین افغانستانی حاضر در مشهد و یکی دو کشور دیگر مثل آذربایجان بودیم. در نهایت هم تیم‌های ایرانی به رتبه‌های اول تا سوم دست یافتند و افغانستان موفق شد به عنوان سوم مشترک دست یابد.

هادی امیری، رییس هیات کاراته خراسان رضوی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص عدم حضور تیم‌های خارجی در این رقابت‌ها اظهار کرد: قرار بود مسابقات ۲ ماه قبل برگزار شود اما اتفاقات حول انتخابات ریاست جمهوری منجر به این شد که مسابقات به تعویق بیفتد. گرچه در فضای داخل توانستیم فضا را مدیریت کنیم و مسابقات با استقبال گسترده‌ای برگزار شد، اما برخی تیم‌های خارجی دیگر با توجه به برنامه‌ریزی که داشتند، امکان حضور در این مسابقات برایشان فراهم نشد و انصراف دادند.

تا پاسی از شب، جودو!

نکته عجیب دیگر این مسابقات اما برگزاری آن تا پاسی از شب بود. بر اساس گفته‌های شرکت کنندگان در این رقابت‌ها، مسابقات در برخی از اوزان تا ساعت ۲ نیمه شب به طول انجامیده‌است.

نکته جالب تر اینکه حتی برخی از داوران هم از شدت خستگی تمرکزی روی قضاوت خود نداشتند که این موضوع هم منجر به اعتراض شدید ورزشکاران شده‌است و آنها می‌گویند که اشتباهات داوری به حد زیاد بوده که ترتیب نفرات پیروز بسیاری از وزن‌ها تغییر کرده‌است.

امیری در این خصوص پاسخ داد: از تمامی خانواده کاراته بابت کم و کسری که وجود داشته عذرخواهی می‌کنم. اما نباید از اتفاق بزرگی که رخ داده غافل شویم. برگزاری مسابقات بین‌المللی در مشهد اتفاق کوچکی نبود.

وی افزود: متاسفانه ما ایرانیان بسیاری از کارهایمان را به دقیقه ۹۰ موکول می‌کنیم. تا شب ماقبل از زمان پایانی ثبت نام، ۲۰۰ نفر به سایت مراجعه و ثبت نام کرده‌بودند، اما ناگهان در ۳ ساعت پایانی وقت اعلامی، ۳۰۰ نفر دیگر هم برای مسابقات ثبت نام کردند. این افزایش ناگهانی باعث شد که برنامه‌ریزی‌های ما با مشکل مواجه شود.

امیری گفت: مجبور شدیم برای اینکه مسابقات در زمان قبلی اعلام شده برگزار شود، زمان برگزاری را افزایش دهیم. اگر زودتر از تعداد شرکت‌کنندگان مطلع می‌شدیم، زمان برگزاری مسابقات را ۱ روز افزایش می‌دادیم، اما این موضوع هم هزینه‌های هنگفتی را به ما و خود شرکت کنندگان تحمیل می‌کرد.

مسابقات بر اساس آیین‌نامه بود

یکی دیگر از گلایه‌ها مربوط به تغییر در اوزان بود. برخی مدعی شدند رقابت‌ها در بخش سنی بزرگسالان در ۳ وزن برگزار شد و برخی از ورزشکاران مجبور شدند در شرایطی به رقابت بپردازند که حریفشان حتی تا ۲۰ کیلو از آنها سنگین‌تر بود!

رییس هیات کاراته توضیح داد: این مسابقات با توجه به اینکه جنبه بین‌المللی داشت، طبق اساسنامه سازمان لیگ فدراسیون برگزار شد و هرچه اجرا شده، بر اساس آیین نامه بین‌المللی بوده است. این مسابقات جنبه انتخابی تیم ملی داشت، برای همین باید همه اصول حرفه‌ای در آن رعایت می‌شد.

زد و خورد و توهین در کاراته؟

اما یک حاشیه عجیب دیگر هم رخ داد. در یکی از وزن‌ها، تصمیم داور منجر به اعتراض یکی از شرکت کنندگان شده و وی حتی داور را مورد ضرب و شتم قرار داده‌است، اما آیا این موضوع منجر به واکنشی از سوی مسئولان هیات کاراته استان شده است؟

امیری در این خصوص توضیح داد: بله قطعا برخورد خواهدشد. موارد مربوطه به مسائل اخلاقی صورت جلسه شده و در کمیته انضباطی بررسی و برخورد خواهدشد. به هر حال باید بپذیریم وقتی سطح مسابقات بالاست و تعداد شرکت کننده زیاد است، در آن شرایط فشار مسابقه و هیجان، گاهی برخی افراد کنترل خود را از دست می دهند، اما اینگونه اتفاقات به هیچ وجه شایسته ورزشکاران ما نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha