• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062012407
  • خبرنگار : 30147

نماینده مالکین قنات روستای فروتقه کاشمر:

صدور مجوز حفر چاه‌ موجب شده آبدهی بسیاری از قنوات به شدت کاهش یابد

صدور مجوز حفر چاه‌ موجب شده آبدهی بسیاری از قنوات به شدت کاهش یابد

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مالکین قنات روستای فروتقه کاشمر گفت: متاسفانه صدور مجوز حفر چاه‌های بسیار طی سال‌های گذشته موجب شده آبدهی بسیاری از قنوات که قرن هاست تامین کننده آب بخش کشاورزی و بسیاری از روستاها بوده‌اند به شدت کاهش یابد.

علی‌اکبر خوارزمی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه عمر قنوات در ایران به ۲۰۰۰ سال قبل می‌رسد، افزود: برای اینکه اجدادمان آن زمان آب را از عمق زمین به سطح برسانند با ساده‌ترین ابزارها اما به سختی زمین را حفر کردند.

وی بیان کرد: گرچه در گذشته حدود ۶۲ رشته قنات در شهرستان کاشمر داشته‌ایم اما از این تعداد با توجه به وضعیت خشکسالی حاکم بر کشور و کاهش نزولات آسمانی، ایجاد چاه‌های متعدد کشاورزی و مصارف دیگر حدود ۳۶ رشته قنات فعال و قادر به آبدهی هستند و باقی بایر شده‌اند.

نماینده مالکین قنات روستای فروتقه گفت: قنات فروتقه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین قنوات کاشمر پس از اینکه از جنوب روستای رزق‌آباد، فرگ، شهرک صنعتی و دشت بهاریه به مادر چاه وصل می‌شود در روستای فروتقه برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خوارزمی افزود: با توجه به خشکسالی سال‌های اخیر و مطالعات ضعیفی که برای استفاده بهینه از آب انجام‌ شده و از سویی صدور مجوز چاه‌های عمیق، موجب خشک شدن بسیاری از قنات‌ها شده است.

وی با بیان اینکه برداشت آب بیشتر و احداث کارخانه‌ها در مسیر این قنات به خشک شدن آن دامن زده است، تصریح کرد: گرچه در گذشته فقط قنات فروتقه نزدیک به ۵۰ لیتر بر ثانیه آب داشته و ۸۵ هکتار اراضی کشاورزی را به‌راحتی آبیاری می‌کرده، اما در یک‌سال اخیر علیرغم انجام اقدامات مختلف و مرمت قنات توانسته‌ایم یک‌چهارم آب را به دست آوریم.

آب منطقه‌ای مجوز حفر چاه ندهد

این مقنی اظهار کرد: قنات این روستا با همت جهادکشاورزی شهرستان و کمک‌های یکی از خیرین گران‌قدر و صندوق حمایت کشاورزان در استان و مالکین مرمت شد.

وی با اشاره به اینکه در یک‌سال اخیر بیش از۱۰سر چاه‌ قنات که خطراتی در پی داشت مرمت شده است، گفت: گرچه هنوز چاه‌های بسیاری در مسیر این قنات داریم، ولی امیدواریم در ادامه بتوانیم این قنات را همچنان زنده نگه‌ داریم.

خوارزمی افزود: با توجه به اینکه در مسیر این قنات ۲۵۸ میله چاه وجود دارد، امیدواریم آب منطقه‌ای دیگر مجوز حفر چاه جدیدی را در اطراف این قنات صادر نکند.

وی با بیان اینکه برای مرمت قنات فروتقه حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبارات دولتی استفاده شد، تصریح کرد: گرچه قبلا ۸۵ هکتار از اراضی روستا توسط همین قنات آبیاری می‌شده، اما حالا بسیاری از آنها بایر شده است.

قانون حفظ حریم قنات‌ها اجرایی نمی‌شود

وی اظهار کرد: توسط صندوق حمایت از کشاورزان برای اولین‌بار در استان طرح تجمیع کشاورزی در روستای فروتقه انجام شد که با لوله‌گذاری به طول ۱۰ کیلومتر و پرداخت تسهیلات ایجاد استخر ذخیره آب توانستیم استفاده بهینه‌تری از آب قنات داشته باشیم.

خوارزمی با بیان اینکه زنده ‌بودن قنات نگرانی کشاورزان را برای قطعی و خاموشی چاه موتورهای کشاورزی رفع می‌کند، گفت: وجود کارخانه‌ها و چاه‌های کشاورزی عمیق در منطقه موجب کاهش آب قنات و همچنین کاهش چشمگیر کشت و کار در منطقه شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۰۶ قانون حفظ حریم قنات‌ها تصویب ‌شده، اما اجرایی نمی‌شود؛ انتظار داریم این قانون در راستای حمایت از کشاورزان اجرا شود.

خشک شدن زمین‌های کشاورزی اشتغال منطقه را به خطر انداخته است

خوارزمی با اشاره به اینکه خشک شدن زمین‌های کشاورزی اشتغال منطقه را به خطر انداخته است، گفت: مالکین قنات‌ها برای زنده نگه داشتن قنوات نیازمند کمک‌های دولت هستند.

وی گفت: همه ما وظیفه نگهداشت قنوات به عنوان میراث گذشتگان را داریم و این امر با حفظ حریم قنات و عدم صدور مجوز چاه‌های آب کشاورزی محقق خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha