• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062012405
  • خبرنگار : 50972

صنعت گاو شیری ایران در رقابت با برترین‌های جهان

صنعت گاو شیری ایران در رقابت با برترین‌های جهان

ایسنا/خراسان رضوی یک صادرکننده برتر گفت: پس از صنعت گاو شیری آمریکا، کشورمان ایران هم‌تراز با کانادا در رتبه دوم دنیا قرار دارد و با اقدامات انجام شده و پیشرفت روزافزون علم در کشور توانسته‌ رقبای خود را کنار بزند.

در بازدید رسانه‌ای از یک مجموعه پرورش گاو شیری که با موضوع «مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی» و به همت جهاد کشاورزی برگزار شد، پیشرفته‌ترین و به‌روزترین تکنیک‌های نگه‌داری دام شیری را شاهد بودیم. این مزرعه گاو شیری واقع در ۳۰ کیلومتری شهرستان فریمان واقع شده است، مجموعه‌ای که صادرکننده‌ برتر این حوزه، همواره در تلاش برای پیشرفت و ارتقای آن با برترین روش‌های روز دنیا بوده است. پای صحبت‌های این تولید و صادرکننده برتر نشستیم که همواره با توکل به خداوند از حداقل‌ها، فرصت ساخته و گام‌های کوچک را تبدیل به سکوی پرتاب خود کرده است.

این تولید کننده درباره وضعیت این حوزه اظهار کرد: پس از صنعت گاو شیری آمریکا، کشورمان ایران هم‌تراز با کانادا در رتبه دوم دنیا قرار دارد و با اقدامات انجام شده و پیشرفت روزافزون علم در کشور توانسته‌ رقبای خود را کنار بزند.

وی بیان کرد: آمریکا پیشتاز فروش اسپرم گاوی در جهان است و برای انتقال اسپرم گاوی به ایران، نه تنها مشکلی به وجود نیامده، بلکه با بسیاری از مزارع پیشرفته کشور، ارتباطات تنگاتنگی نیز ایجاد کرده‌اند. تمام اطلاعات و پیشرفت‌های ژنتیکی گاوهای شیری مزارع کشور توسط نمایندگی‌های آمریکایی رصد شده است و در واقع برای اصلاح عملکرد خود به مزارع ما وابسته هستند. 

این صادرکننده برتر در حوزه گاو شیری افزود: در گذشته برای انتخاب اسپرم برتر از اصلاح پروف استفاده و تا چند نسل پرورش گوساله انجام و پایش می‌شد. این روش حدود ۸ سال زمان‌ لازم داشت، اما امروزه به دلیل استفاده از اسپرم‌های اصلاح ژنتیک شده، پس از پیش‌بینی‌های قبل از تولد، صرفا احتیاج به میدانی برای بررسی میزان موفقیت اصلاح ژنتیکی است. در این راستا واحدهای زیادی در ایران با واحدهای آمریکایی ارتباط دارند و به گفته شرکت‌های آمریکایی عملکرد برخی از مزارع ایرانی حتی از مزارع آمریکایی بالاتر است.

وی بیان کرد: ژنتیک گاوی استفاده شده در این واحد، جزو ۲۵ درصد ژنتیک گاوی برتر جهان است. تغذیه از دیگر عوامل بسیار مؤثر در تولید شیر است و ماهانه تغذیه گله توسط اساتید برتر دانشگاه‌هایی مانند تهران بررسی و رصد می‌شود، همچنین برای ایجاد رفاه حال دام، اقدامات دیگری انجام شده تا بیشترین بهره‌برداری را در گله داشته باشیم.

وی عنوان کرد: شیر تولیدی این گله تا حدود ۵۲ کیلوگرم روزانه در هر رأس رسیده و امروزه به ۴۹ کیلوگرم کاهش یافته که همچنان رکورد قابل توجه‌ای است. با توجه به اینکه وضعیت روش‌های سنتی در کشور رو به کاهش است، در این مجموعه با بهترین‌ها در سطح جهان در حال رقابت هستیم و همین امر باعث حرکت ما به سوی صادرات محصول شده که یکی از واحدهای صادراتی استان به اوراسیا و روسیه، واحد ما است.

این صادرکننده برتر در حوزه گاو شیری اظهار کرد: این واحد در  سال ۱۳۵۹ به ثبت رسید و در سال ۱۳۶۰ این زمین خریداری و در ۱۳۶۴ با ظرفیت ۵۰ رأس راه‌اندازی شد. حدود سال‌های  ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰ ظرفیت به ۱۰۰ رأس رسید و در سال ۱۳۹۳ با ساخت سالن‌های جدید میزان دام ورودی را به ۴۰۰ رأس ارتقا دادیم. دو فاز جدید برای توسعه این مجموعه در نظر داریم که مجوزهای آن گرفته شده است. سیاست شرکت برای توسعه، استفاده از روش‌های افزایش سرانه، تعداد رأس دام، همچنین بالابردن تعداد واحدهای پرورش دامی است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی برای فاز سوم، ۹۰۰ رأس دام و ۴۰ تن شیر روزانه است و ان‌شاالله تا پایان سال تمام خواهد شد. در حال حاضر برای عملیات شیر دوشیدن از یک سیستم نیمه‌سنتی استفاده می‌شود، اما برای فازهای بعدی دستگاهی پیشرفته وارد خواهد شد. همچنین از دیگر نوآوری‌ها برای فازهای بعدی فراهم آوردن شاخص‌های کیفیتی برای تولید شیری مناسب مصرف کودک است.

وی ادامه داد: در کشور و استان، اساتید بسیار برتری در حوزه تغذیه، ژنتیک و مهندسی داریم که باعث افزایش سطح کیفیت تولیدات ما در جهان شده و تولیدات ما فراتر از کشورهای اوراسیا است. برای صادرات شیر به کشورهایی مانند روسیه، علاوه بر تأییدیه سلامت شیر، بایستی زنجیره تولید شیر نیز تأیید شود که مربوط به مزرعه نگه‌داری دام می‌شود. خوشبختانه ما در این واحد تولیدی توانسته‌ایم تمام تأییدیه‌های کشورهایی مانند روسیه را اخذ و محصول خود را صادر کنیم.

این صادرکننده برتر در حوزه گاو شیری اضافه کرد: از اقدامات تأثیرگذار بر کیفیت شیر تولیدی، عدم آلودگی پستان گاو است که در این روش نباید پستان گاو به مدفوع خود برخورد کند و برای این موضوع بسترهای مناسبی برای گاو در مزرعه در نظر گرفته شده است. ما در مجموعه از ابتدا اصلا خود را محدود به روش‌های هایتک‌ نکردیم و با کمترین امکانات و خلاقیت، مشابه دستگاه‌های پیشرفته جمع‌آوری مدفوع را تولید کردیم و سه نوبت در روز برای تمیز کردن بستر دام استفاده می‌شد و به تدریج با پیشرفت مزرعه توانسته‌ایم پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها را وارد کنیم.

وی درباره سیستم دیگری که در مجموعه به کار رفته بیان کرد: پس از شیردوشی،‌ دمای شیر از ۳۷ درجه به ۴ درجه کاهش می‌یابد و طبق تئوری‌ها شرایط رشد باکتری در شیر در این دما تا حدود ۴ روز غیر ممکن است. این میزان کیفیت برای شرکت‌های معمولی کافی است، اما کشورهایی مثل روسیه استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارند، به‌طوری که برای صادرات تنها ۵ واحد توسط سازمان دامپزشکی در سطح استان انتخاب شده است.

وی افزود: حدود ۳۰ نفر پرسنل به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند و اگر ادعای شرایط خوب و عالی را داشته باشم، اشتباه است، اما برآنم که نباید تنها در شرایط ایستاتیک و ثابت حرکت کرد. باتوجه به اینکه فرآیند کارهای اداری در کشور فرساینده است، اما باید برای پیشرفت و توسعه مجموعه پیش‌بینی‌های لازم را انجام داد. از طرفی توکل به خدا و عدم پایمال کردن حق دیگری و انصاف در کار باعث پیشرفت و باز شدن گره‌ها خواهد شد، همچنین طی قراردادی که با اتحادیه بسته شده، درهای این مجموعه به روی تمامی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باز است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha