• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062012350
  • خبرنگار : 30147

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان:

نهال‌های پسته سایر کشورها متناسب با شرایط اقلیمی خراسان رضوی نیست

نهال‌های پسته سایر کشورها متناسب با شرایط اقلیمی خراسان رضوی نیست

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: گرچه نهال‌های پسته سایر نقاط دنیا در خراسان رضوی کاشته شده اما نتیجه رضایت بخشی به دست نیامده و رشد مناسبی نداشته‌اند.

 عبدالحمید شرافتی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شمال شرق استان یکی از رویشگاه‌ها و زیستگاه‌های اصلی تولید پسته در دنیا محسوب می‌شود، بیان کرد: این منطقه همچنان مورد توجه محققین و پژوهشگران پسته است.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی با داشتن ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته یکی از مناطق مهم تولید این محصول محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود ۹۰ هزار هکتار باغات پسته خراسان رضوی بارور و باقی به صورت نهال و غیر پیوندی است.

وی خاطرنشان کرد: گرچه در تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی پسته کشت شده است اما بیشترین سطح زیر کشت متعلق به شهرستان‌های مه‌ولات، بردسکن، خوشاب، گناباد و رشتخوار است.

شرافتی میانگین عملکرد پسته را ۱۱۰۰ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: ایستگاه تحقیقات پسته خراسان رضوی وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی است که در سال ۱۳۷۸ احداث شده و طی این مدت فعالیت‌های بسیاری را بر عهده داشته است.

وی افزود: تغذیه، آبیاری، آفات و بیماری‌ها، مدیریت باغات و ارقام و پایه‌های مختلف را از جمله اقداماتی دانست که ایستگاه تحقیقات پسته خراسان رضوی در آن‌ها فعالیت‌ها و تحقیقاتی داشته است.

فیض‌آباد دارای یکی از بزرگ‌ترین کلکسیون‌های پسته کشور

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی از احداث یکی از بزرگ‌ترین کلکسیون‌های پسته کشور در فیض‌اباد خبر داد و گفت: طی این مدت فعالیت‌های متنوع آموزشی و ترویجی بسیاری را ایستگاه تحقیقات پسته خراسان رضوی بر عهده داشته است.

نهال‌های پسته سایر کشورها متناسب با شرایط اقلیمی خراسان رضوی نیست

وی بیان کرد: چون پسته گیاه مقاوم به کم‌آبی و خشکی است و از سویی کشور کم‌بارانی داریم قطعاً این محصول می‌تواند به خوبی در نقاط مختلف رشد کرده و محصول تولید کند.

این محقق با اشاره به اینکه پسته گیاه مقاوم به شوری است، افزود: پسته می‌تواند شوری‌های بالا را تحمل و همچنان تولید محصول داشته باشد.

وی با بیان اینکه پسته تا حدود زیادی گیاه مقاوم به شرایط خشکی هوا و گرما است، بیان کرد: اکنون ۵۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در کشور داریم که سهم خراسان رضوی ۱۲۰ هزار هکتار است.

۲۴ سال مطالعه برای شناسایی بهترین ارقام پسته

شرافتی در ادامه به معرفی ایستگاه تخصصی پسته فیض‌آباد در شرق کشور پرداخت و گفت: این ایستگاه با مساحت ۱۰۰ هکتار، دارای ۱۷ رقم و ۲۲ ژنوتیپ از انواع پسته است.

وی با بیان اینکه تاکنون پایه‌های مختلف مقاوم به شوری و خشکی از گونه پسته خوراکی در این ایستگاه مطالعه و معرفی شده است، افزود: ارقام و پایه‌های مختلف پسته طی ۲۴ سال مطالعه، شناسایی و معرفی شده است.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین نکات در احداث باغ پسته را انتخاب پایه‌های مناسب دانست و افزود: ابتدا باید پایه‌ را کاشت سپس بر روی آن پیوند زد.

وی نهالی که کاشته می‌شود را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: نهالی که کاشته می‌شود تضمین کننده رشد درختان پسته در آینده خواهد بود.

نمی‌توان از پایه‌های متداول سایر نقاط دنیا استفاده کرد

شرافتی با اشاره به اینکه نمی‌توان در خراسان رضوی از پایه‌های متداول در سایر نقاط دنیا استفاده کرد، گفت: در استفاده‌هایی که از پایه‌های سایر نقاط دنیا داشته‌ایم نتیجه رضایت بخشی به دست نیامده و از رشد مناسبی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه پایه‌های بومی منطقه بسیار رشد مناسبی دارند، افزود: نوع محیط رشد با بسیاری از کشورهای پسته خیز دنیا مانند کالیفرنیا و ترکیه متفاوت است.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: چون هر ۱۰ سال یک بار بسیاری از پارامترهای اقلیمی تغییر می‌کند باید بتوانیم متناسب با آن شرایط رقم و پایه مناسبی را برای معرفی به جامعه باغداری مدام در دست معرفی و کار داشته باشیم.

نهال‌های پسته سایر کشورها متناسب با شرایط اقلیمی خراسان رضوی نیست

وی با اعلام اینکه در ایستگاه تخصصی پسته فیض‌آباد حدود ۴۰ رقم و ژنوتیپ‌های مختلفی را داریم که در نوع خود در شمال شرق ایران بی‌نظیر است، افزود: با نتایجی که در این دوره طولانی مدت به دست آورده‌ایم می‌توان با توجه به نوع ارقامی که در مجموعه داریم متناسب با شرایط اقلیمی به جامعه باغداری معرفی کرد.

باغداران در انتخاب ارقام پسته توجه بسیار زیادی داشته باشند

شرافتی شوری، آفت پسیل، تنش‌های دمایی و گرمایی، تغییرات شدید اقلیمی و آب و هوایی و... را از جمله مشکلات محصول پسته دانست و گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته رقمی مانند شاهپسند، ممتاز، فندقی، کله قوچی با شرایط اقلیمی این استان سازگاری ندارد و حذف شده و ارقامی مانند بادامی در صدر سازگاری قرار دارند.

وی با بیان اینکه کار اصلی ما بر روی ژنوتیپ‌هایی است که به طور مرتب باید تولید کنیم، گفت: اگر نهالی را بکاریم و پیوند نزنیم بعد از ۱۰ سال به ژنوتیپ و پسته جدیدی می‌رسیم که البته ۹۵ درصدشان ارزش ماندن و مطالعه ندارد و حدود ۵ درصدشان ارزش مطالعه دارد که در این مجموعه بر روی آن‌ها کار و به طور مداوم گزارش‌های علمی تهیه می‌شود.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی از باغداران خواست در انتخاب ارقام پسته توجه بسیار زیادی داشته باشند تا در آینده با مشکل تولید مواجه نشوند.

مدیریت آبیاری باغات پسته امری اجتناب ناپذیر

با توجه به تغییرات آب و هوایی در سال‌های گذشته و همچنین با تغییراتی که در سال‌های آینده با آن مواجه خواهیم بود مدیریت آبیاری باغات پسته امری اجتناب ناپذیر است.

وی با تأکید بر اینکه با شرایط موجود، کشاورزان باید به سمت آبیاری‌های تحت فشار زیرسطحی و آبیاری‌های کم فشار زیرسطحی روی آورند، خاطرنشان کرد: از حدود ۱۰ سال قبل این کار به صورت الگویی در شهرستان انجام می‌شود.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزایش راندمان آبیاری تا ۹۰ درصد به دلیل عدم تبخیر از سطح را از مزایای آبیاری زیرسطحی عنوان کرد و گفت: مدیریت آب و مقابله با تنش‌های گرمایی از مزایای طرح آبیاری زیرسطحی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha