• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403062012268
  • خبرنگار : 71660

«کمک آمریکا کافی نیست»؛ کره‌جنوبی تسلیحات هسته‌ای خودش را می‌خواهد

«کمک آمریکا کافی نیست»؛ کره‌جنوبی تسلیحات هسته‌ای خودش را می‌خواهد

ساز جدایی کره جنوبی از چتر هسته‌ای آمریکا مدتهاست کوک شده و نظرسنجی‌ها و اظهارات برخی از مقامات سئول بر چنین گزارش‌هایی صحه می‌گذارند.

به گزارش ایسنا، «کیم یونگ-هیون» وزیر دفاع کره جنوبی چند روز پیش اعلام کرد که از توسعه تسلیحات هسته‌ای توسط کشورش استقبال می‌کند؛ اظهار نظری که چیزی جز نوعی عدم‌اعتماد به ایالات متحده، به عنوان حامی و محافظ هسته‌ای برای بیش از هفت دهه تلقی نمی‌شود.

پایگاه خبری «هیل» در گزارشی می‌نویسد، کره جنوبی علنا با وزیر دفاع این کشور موافق است و نظرسنجی «گالوپ کره» که در ماه فوریه انجام شد، نشان می‌دهد که ۷۲.۸ درصد از جمعیت کره‌جنوبی خواستار توسعه تسلیحات هسته‌ای خود هسته‌اند.

این پایگاه خبری آمریکایی چنین موضعی را «قابل درک» می‌داند زیرا با استناد به آمار و ارقام موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم (سیپری) گزارش می‌کند کره شمالی که با «منطقه غیرنظامی» از کره جنوبی جدا شده تا ۵۰ سلاح هسته‌ای و حتی بیشتر از این عدد را هم دارد.

اما با وجود این درخواست‌ها و اظهارات، کره جنوبی همچنان یکی از طرفین معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که این کشور را از توسعه و در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای منع می‌کند.

«کمک آمریکا کافی نیست»؛ کره‌جنوبی تسلیحات هسته‌ای خودش را می‌خواهد
«یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در کنار «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا

«دیوید مکسوِل» که در ارتش ایالات متحده آمریکا در کره جنوبی خدمت کرده، می‌گوید: «کسانی که از توسعه سلاح‌های هسته‌ای بومی توسط کره جنوبی حمایت می‌کنند، درواقع از استراتژی جنگ سیاسی کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) برای براندازی دولت و جامعه کره جنوبی و هم‌چنین ایجاد شکاف در ائتلاف واشنگتن-سئول حمایت می‌کنند.»

وی افزود: «کیم از درخواست کره جنوبی برای تسلیحات هسته‌ای استقبال می‌کند زیرا احتمالا از آنها نمی‌ترسد و موجب بازدارندگی او نخواهد شد. مهمتر از همه، داشتن تسلیحات هسته‌ای توسط کره جنوبی نشان دهنده عدم‌اعتماد به چتر هسته‌ای ایالات متحده، کمک‌ها و بازدارندگی گسترده آن است.»

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند بسیاری از شهروندان کره جنوبی دیگر اعتمادی به چتر هسته‌ای آمریکا جهت محافظت در برابر کره شمالی ندارند. آنها هم‌چنین تردید دارند که آیا در صورت جنگ با کره شمالی، آمریکا به کمک آنها خواهد شتافت یا خیر.

«چئونگ سونگ چانگ» شخصی که گروهی متشکل از ۵۰ تحلیلگر را رهبری می‌کند و آنها برای زرادخانه هسته‌ای داخلی خود در کره جنوبی تلاش می‌کند، گفت: «ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم و نباید از رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کنیم که از تسلیحات هسته‌ای خود برای دفاع از یک متحد استفاده کند. ما باید خودمان از خودمان دفاع کنیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha