• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403062012219
  • منبع : بازار

دیسک و صفحه چگونه کار می‌کند

دیسک و صفحه چگونه کار می‌کند

سیستم کلاچ نقش مهمی در دنده پذیری، حرکت و توقف اتومبیل دارد. به همین دلیل آشنایی با نحوه عملکرد اجزای این سیستم، به شما کمک می‌کند تا با رعایت نکات لازم و تعویض به موقع، از خرابی این قطعات جلوگیری نمایید.

به گزارش ایسنا به نقل از یدک پارت، یکی از مهمترین قطعات سیستم کلاچ، دیسک و صفحه است که در ادامه به طور کامل با آن آشنا خواهید شد؛ با مطلب یدک پارت همراه باشید.

دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

نیروی تولید شده توسط موتور خودرو باید به چرخ ها منتقل شود تا چرخ ها شروع به حرکت کرده یا متوقف شوند؛ وظیفه این کار بر عهده دیسک و صفحه و دیگر اجزای این سیستم می باشد. به طور کلی سیستم کلاچ از قطعاتی مانند دیسک، صفحه، بلبرینگ، اهرم و ... تشکیل شده است. کلاچ در واقع به عنوان رابطی بین جعبه دنده و موتور بوده که در ابتدا نیروی تولیدی موتور را به جعبه دنده رسانده و سپس به کمک دیگر قطعات، این نیرو را به چرخ ها منتقل می کند. بنابراین با تجربه یدک پارت عدم وجود دیسک و صفحه ۲۰۶ و دیگر خودروها، باعث جا نرفتن دنده شده و خودرو به شکل صحیح در حالت حرکت قرار نمیگیرد.

عملکرد دیسک و صفحه چگونه است؟

سیستم کلاچ خودرو از دو دیسک تشکیل شده است؛ یکی از دیسک ها به میل لنگ وصل می شود و دیسک بعدی که به نام صفحه اصطکاک یا دیسک معرفی می شود، وظیفه انتقال توان موتور به گیربکس را بر عهده دارد. در زمان استراحت یعنی هنگامی که فشاری بر روی پدال کلاچ وارد نمی شود، هر دو دیسک به یکدیگر می چسبند؛ زمانی که پدال کلاچ فشرده می شود، این دو دیسک از هم فاصله گرفته و صفحه اصطکاک با فلایویل (قطعه ای به شکل دایره و دندانه دار که به استارت خودرو وصل شده و همزمان با چرخش آن، اتومبیل روشن می شود) برخورد کرده و شروع به چرخیدن می کند. پس از این مرحله، صفحه اصطکاک توان دریافتی از موتور را به گیربکس انتقال می دهد؛ بنابراین توان موتور توسط کلاچ به جعبه دنده انتقال یافته و در ادامه به چرخ های خودرو می رسد.
هنگامی که پا از روی پدال کلاچ برداشته می شود، تماس ایجاد شده بین دیسک اصطکاک و صفحه فلایویل کم شده و فقط دیسک روی فلایویل لغزش پیدا می کند. لازم است بدانید جابجایی نیرو از صفحه کلاچ توسط شفت ورودی صورت گرفته و فنر دیافراگمی عمل کاهش فشار را انجام می دهد. علاوه بر این، زمانی که تعویض دنده صورت می پذیرد، باید جابجایی نیرو از موتور به جعبه دنده متوقف شود؛ این کار بر عهده کلاچ خودرو می باشد. به طور کلی، عملکرد کلاچ به اصطکاک ایجاد شده بین سطح ها و انتقال نیرو بستگی داشته و در صورت کمبود میزان اصطکاک، کلاچ توان اجرای عملکرد صحیح را نخواهد داشت.

دیسک و صفحه چگونه کار می‌کند

وظیفه دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

دیسک و صفحه بخش مهمی از سیستم کلاچ هستند که جابجایی نیرو بین موتور، جعبه دنده و چرخ ها را انجام داده و با این کار، قدرت خودرو را افزایش می بخشند. پس از شروع حرکت خودرو، توان موتور توسط دنده افزایش یافته و به چرخ دنده ها منتقل می شود. دیسک و صفحه تیبا و دیگر خودروها قطعاتی هستند که این جابجایی نیرو را مدیریت می کنند. لازم به ذکر است عملیات عنوان شده در اتومبیل های دنده دستی اتفاق افتاده و در خودروهای اتومات، افزایش نیرو به صورت خودکار صورت می پذیرد.

چگونه عمر دیسک و صفحه را افزایش دهیم؟

رعایت برخی نکات کمک می کنند تا دیسک و صفحه تا حداکثر زمان ممکن، عملکرد صحیحی ارائه دهند. این نکات عبارتند از:

  • عدم استفاده بی مورد از کلاچ: لازم است پس از تعویض دنده، فشار را از روی پدال کلاچ برداشته و هنگام نیاز از آن استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که حتی فشار اندک بر روی پدال، موجب درگیر شدن تمام قطعات این سیستم خواهد شد.
  • پرهیز از حمل بار سنگین: جابجایی بار اضافی با خودرو، مخصوصا در جاده های شیب دار، باعث کاهش طول عمر دیسک و صفحه خواهد شد. در این حالت بهتر است دنده را به آرامی تغییر داده و با سرعت ایمن رانندگی نمایید.
  • درست جا زدن دنده: قبل از جا رفتن کامل دنده، کلاچ را رها نکنید؛ این کار باعث تعویض ناقص دنده و فرسودگی دیسک و صفحه خواهد شد.
  • رعایت نکات هنگام بکسل کردن خودرو: بکسل کردن خودرو تاثیر زیادی در کاهش طول عمر دیسک و صفحه خواهد داشت. در صورت نیاز به این کار، لازم است با سرعت ایمن رانندگی کرده و از ترمز ناگهانی راننده جلویی پیشگیری نمایید.
  • عدم توقف در سربالایی با نیم کلاچ: اکثر افراد برای نگه داشتن خودرو در سربالایی، پدال کلاچ را تا نیمه فشار می دهند. این کار پس از گذشت زمان، به دیسک و صفحه آسیب وارد کرده و تعویض آن را جلوتر می اندازد. در صورت توقف در سربالایی بهتر است از ترمز دستی برای توقف خودرو استفاده نمایید.
  • استفاده از دنده صحیح: هنگام رانندگی در شرایط سخت یا جاده های شیب دار، لازم است از دنده سنگین استفاده کنید. به کار بردن دنده غلط در موقعیت های مختلف، باعث استهلاک و کاهش طول عمر دیسک و صفحه پراید، پژو و ... خواهد شد.

دیسک و صفحه چگونه کار می‌کند


خرید دیسک و صفحه انواع خودرو از یدک پارت

مجموعه یدک پارت انواع لوازم یدکی، جانبی و مصرفی خودرو را از برندهای معتبر داخلی و خارجی تامین کرده و با بهترین کیفیت به فروش می رساند. محصولات این مجموعه دارای گارانتی، ضمانت کیفیت و خدمات پس از فروش بوده تا مشتریان با خیال آسوده خرید اینترنتی خود را انجام دهند. شما می توانید دیسک و صفحه تیبا، پژو، پراید و ... را با کیفیت بالا و قیمت مناسب، از یدک پارت تهیه نمایید.

سوالات متداول

نکات مهم برای خرید دیسک و صفحه چیست؟

بررسی نوع بسته بندی، هولوگرام سازنده، کد محصول، کیفیت قطعات، برند سازنده، سال و سری ساخت خودرو و خرید از فروشگاهی معتبر و باسابقه از نکات مهم خرید دیسک و صفحه هستند.

کیت کلاچ چیست؟

به کنار هم قرار گیری بلبرینگ، دیسک و صفحه، کیت کلاچ می گویند.

بهترین تولید کنندگان دیسک و صفحه کدامند؟

والئو، عظام، ایساکو و سکو.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha